اختتامیه مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی با حضور معاونان دانشگاه برگزار شد

۰۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۷۲۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۸۷۱
مراسم اختتامیه اولین مدرسۀ تابستانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در مرکز «آزفا» دانشگاه علامه طباطبائی با حضور معاونان دانشگاه و مسئولان مرکز«آزفا» دانشگاه چهارشنبه ۷ شهریورماه در محل تالار شورای کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.
اختتامیه مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی با حضور معاونان دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه در این مراسم در سخنانی با بیان ویژگی های زبان فارسی گفت: اگر کسی زبان فارسی امروز را بیاموزد، زبان فارسی شاعران بزرگ ایرانی همچون ناصرخسرو، سعدی، حافظ، مولانا و فردوسی را آموخته است. او افزود: شاید به ندرت این ویژگی در سایر زبان ها قابل مشاهده باشد. دکتر علومی با اشاره به این ویژگی خاص زبان فارسی در مقایسه با سایر زبان ها خطاب به فارسی آموزان تصریح کرد: با این دوره یادگیری و استمرار آن، این توانایی را کسب نموده اید که علاوه بر آشنایی با زبان، فرهنگ و تاریخ ایران امروز به عمق تاریخ ایران نیز سفر نمایید.

دکنر علومی سپس با بیان قطعه شعری از اشعار سعدی  با عنوان «بنی آدم اعضای یکدیگرند   که در آفرینش زیک گوهرند» «چو عضوی به درد آورد روزگار   دگر عضوها را نماند قرار» «تو که از محنت دیگران بی غمی   نشاید که نامت نهند آدمی» به تشریح تمدن و پیشینه تاریخی و فرهنگی ایرانیان پرداخت و گفت: این شعر گویای غنای فرهنگ و نوع دوستی ایرانیان است. او افزود:  اتحاد همه ملت های دنیا، برابری انسان ها، حق و تکلیف در بهره مندی از حقوق برابر در جنبه های مختلف زندگی در این کلام سعدی نهفته است که بر سر درب سازمان ملل متحد قرار گرفته است. او اضافه کرد: اگر این پیام را به عنوان یک پیام ایرانیان به کشور خود برید پیام ملت ایران را به دنیا منتقل خواهد شد. او تصریح کرد : باید جور دیگر به ایران نگاه کرد و تصور می کنم تفاوت در نگاه شما به ایران بعد از سفر تجربه آموز شما محقق شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به طنز مطرح شده توسط یکی از فارسی آموزان در بخش ابتدایی این مراسم گفت: بر اساس کتاب های مستشرقین روحیه جانه زنی ایرانی ها نشانه دقت ایرانیان در منافع ملی است چرا که ایرانیان نفع ملی خود را با چیزی معامله نخواهند کرد، اما به پای دوستی تخفیف خواهیم داد. او در پایان سخنانش از کلیه برگزارکنندگان این مدرسه و از همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امورخارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برگزاری این دوره تقدیر کرد.

در ابتدای این مراسم دکتر رضامراد صحرایی سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه  به ارائه گزارشی از برپایی این دوره پرداخت. او با اشاره به سیاست های کلی دانشگاه در خصوص توسعه و گسترش روابط علمی بین المللی گفت: مدرسه تابستانی زبان فارسی، نخستین تجربه دانشگاه علامه طباطبائی بعد از تاسیس مرکز آموزش فارسی به غیر فارسی زبانان است. او با اشاره به اهداف برگزاری این مدرسه گفت: گسترش زبان فارسی، شناساندن فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، توسعه روابط بین دانشگاهی در سطح بین المللی با توجه به ظرفیت های موجود در دانشگاه علامه طباطبائی از اهداف تاسیس این مرکز تخصصی و برپایی این مدرسه بوده است. او اضافه کرد: معتقدم در برگزاری این دوره به هر سه هدف خود دست یافتیم.

دکتر صحرائی ادامه داد: 35 زبان آموز از 11 کشور: چین، آلمان، بلژیک، قزاقستان، روسیه، کره جنوبی، هلند، اسپانیا، عراق، لهستان و ارمنستان شرکت داشتند به مدت یک ماه از تاریخ ۹ مرداد در ۴ سطح نوآموز، مقدماتی، پیش میانی و میانی به فراگیری زبان فارسی پرداختند. او در ادامه اضافه کرد: علاوه بر دوره‌های آموزشی پیش‌بینی‌شده که به مدت ۸۰ ساعت برگزار شد، فوق‌برنامه‌هایی از جمله دوره آشنایی با صنایع‌دستی و خوش‌نویسی خط فارسی، بازدید از مکان‌های تاریخی و تفریحی شهر تهران و عزیمت به یک سفر چهارروزه در مسیر جاده ابریشم و بازدید از شهرهای کاشان، اصفهان، نطنز و روستای ابیانه و مکان‌های تاریخی آن نیز انجام شده است.

در پایان این مراسم گواهینامه های پایان دوره با حضور معاونان، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و مسئولان «آزفا» به فارسی آموزان اهدا شد.


نظر شما :