امضاء تفاهم نامۀ همکاری دانشگاه و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

۰۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۶۲۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۷۷۰
تفاهم نامۀ همکاری علمی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوۀ قضائیه با حضور دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر محمدباقر اُلفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوۀ قضائیه به امضا رسید.
امضاء تفاهم نامۀ همکاری دانشگاه و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

به گزارش روابط عمومی، در این نشست که دکتر  علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر خورسندی، مدیر امور پژوهشی، دکتر سهرابی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی نیز حضور داشتند، طرفین در مورد تبادل اطلاعات علمی پژوهشی، اجرای طرح های تحقیقاتی، تالیف و ترجمۀ کتاب ها و تنظیم مقاله های مرتبط، ارائۀ مشاوره های علمی و پژوهشی در زمینه های مرتبط، حمایت های مالی از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، برگزاری همایش ها و نشست های علمی، دوره های آموزشی و کارگاه های مرتبط  به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دکتر سلیمی در این نشست با اشاره به این امر که اگر چنین تفاهم نامه هایی به مرحلۀ اجرا و عمل برسند نتایج مشخص و کاربردی خواهند داشت، تصریح کرد: این امر یک مشکل اساسی را در سیستم اجرایی و سیستم دانشگاهی برطرف خواهد کرد. در آستانۀ 40 سالگی انقلاب اسلامی دستگاه های اجرایی باید از خوداندیشی و درون نگری بیرون بیایند و از نهادهای علمی برای اندیشیدن، برای برنامه ریزی کردن، برای تشخیص مسئله و برای ارائۀ راه حل کمک بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم وحدت دستگاه های تولید اندیشه و دستگاه های اجرایی بیان کرد: در حوزۀ اقتصاد، در حوزۀ صنعت، در حوزۀ سیاست خارجی، در حوزۀ برنامه ریزی رفاه اجتماعی و سایر حوزه های مرتبط این دو نهاد می توانند به وحدت برسند. دکتر سلیمی گفت: بسیاری از بحران های اجتماعی را می توان با علوم انسانی و اجتماعی برطرف کرد. به همین سبب این جلسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دانشگاهیان می توانند از حیطۀ «تئوری و نظر» بیرون بیایند و به مرحلۀ «اجرا» برسند و دانش خود را نافع کنند.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه ها می توانند با این تفاهم نامه ها از انزوای تئوریک بیرون بیایند، تاکید کرد: به همین جهت است که این چنین توافق هایی برای ما بسیار مبارک خواهد بود. در ادامه دکتر سلیمی به معرفی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان تنها «دانشگاه تخصصی کشور در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی» پرداخت و اشاره کرد که این دانشگاه هم اکنون جزو 13 دانشگاه برتر کشور و سطح یک است.

در ابتدای این نشست دکتر محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوۀ قضائیه در سخنانی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در زمینۀ پیشگیری از وقوع جرم باید انجام شود، پیوند و ارتباط با مبانی علمی و قشر نخبه و فرهیختۀ دانشگاهی است. ما بر این اساس می توانیم یک «خط کش و معیار» داشته باشیم و از مسیر علمی خارج نشویم. وی تصریح کرد: برنامه های ما باید مبتنی بر سیاست ها و راهبردها باشد و ما باید علم و عمل را با یکدیگر تلفیق کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای رفع بسیاری از مشکلات کشور باید به دانشگاه ها مراجعه کنیم، تاکید کرد: این اقدام قطعاً نتایج خوب و مثبتی خواهد داشت و آرامش را به جامعه خواهد آورد. در بسیاری از زمینه ها از جمله آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و مورادی از این دست می توان از کمک دانشگاه ها استفاده کرد. در پایان این نشست، تفاهم نامۀ بین دانشگاه علامه طباطبائی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوۀ قضائیه به امضا رسید.


نظر شما :