بخشنامه وزارت علوم به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی

۰۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۲۵۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۱۵۸
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور بخشنامه ای خطاب به روسا دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز و پارک های علمی و فناوری نکاتی را در راستای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی متذکر شد.
بخشنامه وزارت علوم به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی

در این بخش نامه آمده است: در راستای ارتقای جایگاه آموزش عالی و حفظ حریم دانشمندان و فرهیختگان و ارج نهادن به حقوق مالکیت فکری اشخاص و در اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، توجه روسا، مسئولان، اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را به مطالب زیر جلب می نماید:

1-  قانون فوق در تاریخ 96/6/21 در روزنامه رسمی منتشر شده است و برابر قانون 15 روز پس از انتشار لازم الاجرا است. لذا قانون مزبور قبل از تصویب آیین نامه اجرایی نیز لازم الاجرا می باشد.

2-  به موجب این قانون تهیه، عرضه و واگذاری آثاری از قبیل، رساله، پایان نامه، مقاله علمی، طرح پژوهشی، گزارش و غیره به اشحاص حقیقی یا حقوقی با هدف ارائه اثر به عنوان اثر خود، وصف مجرمانه داشته و مستوجب مجازات است.

3-  معاونت و تسهیل در ارتکاب جرائم فوق نیز دارای مجازات قانونی است.

4-  عدم رعایت حقوق مالکیت فکری از سوی اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارمندان به استناد تبصره 7 قانون فوق از طریق مراجع انتظامی، انضباطی و اداری دانشگاه قابل تعقیب می باشد.

5-  وفق قانون فوق، هیات رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی، تخلفات اداری کارکنان و کمیته ها انضباطی دانشجویان موظفند با فوریت به تخلفات اشخاص رسیدگی و حکم مقتضی صادر نمایند.

6-  به موجب قسمت دیگری از این قانون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی موظفند پرپوزال (پیشنهادها) و تمامی متن رساله ها و پایان نامه ها را در سامانه های اطلاعاتی ایرانداک همانند جویی کنند.

7-  به منظور حسن اجرای قانون پیشگیری از وقوع جرم و مجازات مقتضی است مراتب را به کلیه اعضای هیات علمی، دانشجویان، کارکنان و هیات رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی و تخلفات اداری کارکنان و همچنین کمیته انضیاطی دانشجویان ابلاغ فرمایید.

لازم به ذکر است قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در تاریخ 96/6/21 از سوی رئیس جمهور به منظور اجرا به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد. در ابلاغیه رئیس جمهوری آمده است: در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۳۱/‏۰۵/‏۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 96/6/8 به تایید شورای نگهبان رسیده جهت اجرا ابلاغ می شود.

 قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی

 


نظر شما :