نمایشگاه «گنجینه مطبوعات»، فرصتی برای نگاه به گذشته مطبوعات

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۲۰۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۱۸۹
نمایشگاه «گنجینه مطبوعات، کتب و اسناد از دوره قاجار تا عصر حاضر" در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است.
نمایشگاه «گنجینه مطبوعات»، فرصتی برای نگاه به گذشته مطبوعات

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این نمایشگاه کار خود را از بیست و دوم اردیبهشت ماه آغاز کرده است و روزانه میزبان دانشجویان، استادان و علاقه مندان است. نمایشگاه «گنجینه مطبوعات، کتب و اسناد از دوره قاجار تا عصر حاضر" که از سوی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برپا شده است فرصتی برای بررسی مطبوعات امروز و مقایسه آن با گذشته، تفاوت ها، سبک ها، روش کار و موضوعات مورد اهمیت را فراهم نموده است که می تواند در جنبه های مختلف علمی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.  اطلاع از سابقه تاریخی و دیدن گنجینه های گذشته، ذاتا لذت بخش است. اما آن چه که در این نمایشگاه بر لذت بازدید می افزاید نکات قابل توجهی است که در این گزارش بیان می شود.

بیش از 30 عنوان مطبوعات در حوزه زنان در نمایشگاه ارائه شده است

 بیشتر مطبوعاتی که در این نمایشگاه ارائه گردیده است در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که جنبه تاریخی دارد. جالب است که بدانید مجموعه ای از مطبوعات درباره زنان در این نمایشگاه ارائه گردید که قدیمی ترین آن مربوط به سال 1310 است و شامل 30 عنوان مجله و کتاب است که بیشتر آن شامل مواردی همچون معرفی زنان سر آمد و حقوق زنان است. همچنین مجله­های مختلف دانشگاهی که اکثر آن مربوط به دانشگاه تهران و فردوسی مشهد است، در این نمایشگاه ارائه  شده است. در این میان نام مجله های «ندای ترقی»، «روزگار نو»، «آفتاب»، «تعلیم و تربیت»، «یادگار» و « فرهنگ» به چشم می خورد. جالب است بدانید که مدرسه عالی پارس که یکی از موسسات مجموعه ادبیات و علوم انسانی قبل از تجمیع در دانشگاه علامه طباطبائی بوده است نیز برای خود یک مجله اختصاصی چاپ می کرده است که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است..

کتاب های خوب از نویسندگان مطرح

در بخش ادبیات نمایشی و رمان، کتاب های ادبی و شعر، چاپ اول کتاب های مشهور از نویسندگان مطرح کشور برای نمایش وجود دارد. بسیار مهم و قابل توجه است که بدانید با نگاه به آثار ارائه شده تنوع سلیقه ها و عقاید مختلف در آثاری ارائه شده زیاد است. در کنار این کتاب ها و مجلاتی که در این زمینه ارائه گردید، تندیس بزرگانی همچون عزت الله انتظامی استاد سینما، یحیی عدل پدر جراحی ایران، ابولحسن خان صبا موسیقیدان و مرتضی ممیز  پدر گرافیک ایران نیز برای تنوع بیشتر در این نمایشگاه ارائه شده است.

 در بخش کتاب های هنری و کودکان بسیاری از آثار و محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه شده است که معروفترین آن کتاب «مدرسه موش ها» می باشد که خاطرات بسیار زیادی برای نسلی از فرزندان این سرزمین رقم زده است. مجله‌هایی نیز در نمایشگاه وجود دارد که بعضاً تا به امروز چاپ می شود که با عنوان چاپ خارجی شناخته شده هستند و حتی قیمت روی جلد آن به واحد پول سایر کشورها است.

همچنین روزنامه های مختلفی مانند «صوراسرافیل»، «آیینه عیب نما»، «خورشید»، «ادب»، «عدل»، «تمدن»، «حقوق»، «قانون» و مواردی ازاین‌دست در کنار روزنامه هایی که بعضاً تا ده سال پیش به چاپ می‌رسیده توانسته است فرصت مناسبی برای مقایسه سبک نوشتار و نوع موضوعات مورد اهمیت برای متخصصان و علاقه مندان را فراهم نماید. مواردی که مطرح شد تنها بخشی از آثاری است که در نمایشگاه "مطبوعات، کتب و اسناد از دوره قاجار تا عصر حاضر" ارائه گردیده است. این نمایشگاه فرصت خوبی برای پژوهشگران، علاقه مندان و دانشجویان است که در سیر تکامل مطبوعات ایران از قاجار تا به امروز اطلاعات موردنیاز خود را به دست بیاورند. این نمایشگاه تا تاریخ دوم خردادماه سال جاری دایر می باشد و علاقه‌مندان می توانند با حضور در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه از این نمایشگاه بازدید نمایند.

  

  



نظر شما :