مراسم افتتاح «کرسی ارتباطات علم و فناوری» با حضور وزیر علوم

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۱۷۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۶۳۴
با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو «کرسی ارتباطات علم و فناوری» در دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد.
مراسم افتتاح «کرسی ارتباطات علم و فناوری» با حضور وزیر علوم

به گزارش روابط عمومی در این مراسم که در سالن شورای دانشکده ارتباطات برگزار گردید، دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات، دکتر هادی خانیکی استاد دانشگاه و رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری، خانم استر کیش‌لاروش، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، دکتر احمد جلالی، سفیر دائم ایران در یونسکو، استادان، روسای برخی دانشکده ها  و پژوهشکده ها حضور داشتند.

دکتر منصور غلامی: دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه، تنها دانشکده ارتباطات کشور است/باید با هم افزایی فعالیت ها را هموار تر کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به تاریخ و فرهنگ غنی کشور ایران در سخنانی عنوان کرد:  کشور ما از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه‌های مختلف برخوردار است  و در برخی زمینه های علم و‌فناوری جایگاه ویژه داریم. این ثروت و ذخیره معنوی را باید با تمام دنیا به اشتراک گذاشت و این ها ذخایر و داشته های بشریت هستند. وظیفه است که این‌ ها را گسترش دهیم و در معرض دید ملت ها و کشورهای دیگر قرار دهیم. 

دکتر منصور غلامی افزود: قطعا با وجود زمینه های مختلف ارتباطی در شرایطی که با فناوری های بسیار پیشرفته رو به رو هستیم، اگر این کار را نکنیم در برهه ای از زمان احساس خسارت و کم کاری خواهیم کرد. قطعا این کرسی و حضور استادان خوب و سابقه بیش از پنجاه سالی که این دانشکده دارد و با توجه به اینکه دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه تنها دانشکده ارتباطات کشور است، شرایط هموارتر می باشد و مکان و‌ موقعیت این کرسی باید همین جا شکل می گرفت. 

وزیر علوم، تحقیقات و ‌فناوری با بیان این نکته که دبیرکل ملی یونسکو و همکارانشان باید کمک کنند و با هم افزایی راه فعالیت را هموار کنند، تصریح کرد: ما نیز در وزارت علوم و ‌کمیسیون ملی هر چقدر که فرصت پیدا کنیم ‌و ‌توان آن را داشته باشیم، کار خواهیم کرد. به لحاظ اینکه این دفتر منطقه ای می باشد، ما وظیفه دیگری داریم که حتما باید توان منطقه ای را در توسعه این دفتر به کار بگیریم.

وی افزود: ما در وزارت علوم افتتاح  این کرسی را به دانشگاه علامه تبریک می گوییم. توان و ظرفیت دانشگاه علوم انسانی قطعا خیلی بیش از این ها می باشد. بنده به علوم انسانی بسیار علاقه مند هستم و هر وقت فرصت پیش بیاید خدمت دکتر سلیمی و همکارانشان رسیده و می رسم. دکتر منصور غلامی یادآور شد:  امیدوارم این همکاری ها بتواند نقطه قوتی باشد برای کارهای از این دست که ارزش و‌جایگاه خاص خود را دارد.

 دکتر حسین سلیمی: افتتاح این کرسی به شکل گرفتن یک پارادایم جدید در حوزه دانش اجتماعی و علوم مختلف در جامعه ایران کمک می کند

در ادامه مراسم، رئیس دانشگاه ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر در این مراسم، عنوان کرد: امروز و راه اندازی این کرسی روز تعیین کننده ای در تاریخ دانشگاه و تحولات علمی کشور است. تا چند سال پیش وقتی سخن از تحول علم در دنیا می آمد، تحول در علوم پایه، بعضی نوآوری های تکنولوژیک و مهندسی به عنوان نماد، آغازگر و‌ پایه اصلی تحولات علمی در دنیا شناخته می شد.

دکتر حسین سلیمی اضافه کرد: به طور مثال  وقتی گفته می شد که پارادایم فیزیکی ما از فیزیک نیوتنی به فیزیک کوانتم تغییر پیدا می‌ کند اثر خود را بر تمام دانش ها و علوم مختلف می گذارد. زمانی که وارد قرن بیست و یکم شدیم برای اولین بار مواجه با این هستیم که دانشی شکل گرفت که به نماد  تحول در تمام حوزه های دانشی مختلف بدل شده و آن دانش ارتباطات می‌باشد.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که امروز ارتباطات فقط یک رشته علمی مانند رشته های دیگر علمی در دانشگاه ها و‌موسسات علمی نیست، تصریح کرد: علم ارتباطات حوزه دانشی جدید می باشد که سایه خود را بر علوم، رشته ها و دانش های مختلف انداخته است. فقط علوم سیاسی، روانشناسی، روابط بین الملل و جامعه شناسی نیستند که تحت تاثیر دانش ارتباطات قرار دارند. بلکه ما شاهد آن هستیم که علوم شناختی به عنوان نماد و مبنای دانش های مختلف در بستر رشته ارتباطات تحول پیدا می کنند، ماهیت می گیرند و امکان رشد و‌ نمو پیدا می کنند.

وی افزود: بنا بر این توسعه دانش ارتباطات، پا گرفتن کرسی ارتباطات و همچنین رشد شاخه های مختلف ارتباطات فقط محدود به دانشجویان و استادان ارتباطات نیست بلکه جامعه علمی کشور به نوعی وابسته به این تحول بزرگ، بنیادین و تاثیرگذار است. دکتر حسین سلیمی تاکید کرد: همانطور که امروز بسیاری از مشاغل، حرفه ها و ابزارهای انتشار علم در بستر ارتباطات شکل می گیرد، در مبانی نظری نیز باعث و بانی جدی در جهان امروز شده است. اگر امروز پاره ای از دانشمندان جامعه را به عنوان یک واحد ارتباطی تعریف می کنند، به این معنا است که شناخت ابعاد گوناگون این جامعه بدون شناخت مدل ارتباطات حاکم بر آن جامعه امکان پذیر نیست.

رئیس دانشگاه آغاز کار این کرسی و همکاری های بین المللی حول محور این کرسی را نقطه آغاز تحولات علمی فوق العاده دانست، و اظهار داشت: افتتاح این کرسی به شکل گرفتن یک پارادایم جدید در حوزه دانش اجتماعی و علوم مختلف در جامعه ایران کمک می کند. ما فکر می کنیم که این حوزه ای است که می توانیم همکاری های بین المللی بسیار زیادی حول آن شکل دهیم. با صحبت هایی که حول محور این کرسی صورت گرفت، گویای این است که پتانسیل بسیار قدرتمندی در این کرسی نهفته است. ما به آینده آن با توجه به توانمندی استادان و رئیس محترم این کرسی بسیار امیدوار هستیم.

وی یادآور شد: حضور وزیر محترم علوم و بزرگان حاضر در جمع گویای این است که امید ما واهی نیست و انشاالله چشم انداز بسیار روشن، مناسب و امیدبخشی را به روی ما خواهد گشود.

استر کیش لاروش: بسیار خوشحالم‌ که شاهد اولین کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه ارتباطات هستم

رئیس دفتر منطقه ای یونسکو‌ در تهران در سخنانی عنوان کرد: بسیار خوشنود و مفتخرم که امروز به مناسبت افتتاح کرسی جدید یونسکو در ارتباطات علم و فناوری در بین شما حضور دارم. بیست و شش سال پیش برنامه کرسی ها در شبکه دانشگاه های همزاد یونسکو به عنوان راهی برای پیشرفت پژوهش، آموزش و توسعه برنامه ها در تمامی زمینه های کاری یونسکو، شامل آموزش، علوم طبیعی و اجتماعی، فرهنگ، اطلاعات و ارتباطات آغاز شد.

خانم استر کیش لاروش ادامه داد: این هدف را از طریق ایجاد شبکه های اجتماعی و دانشگاهی، ترغیب همکاری های بین دانشگاهی و انتقال دانش به فراسوی مرزها انجام می دهیم. تا به امروز برنامه کرسی ها و شبکه دانشگاه های همزاد یونسکو ثابت کرده که در ایجاد برنامه های آموزشی نوین، تولید ایده های پژوهش و ‌تسهیل در غنی سازی برنامه های موجود دانشگاهی با در نظر گرفتن تنوع فرهنگی سودمند بوده است.

رئیس دفتر منطقه ای یونسکو‌ در تهران با بیان این نکته که از طریق این شبکه موسسات آموزش عالی در سراسر دنیا منابع انسانی و مادی خود را یکپارچه می کنند تا توسعه جوامع خود سهیم شوند، تصریح کرد: در زمینه هایی که کمبود تخصص و‌ دانش وجود دارد کرسی ها تبدیل به قطب های تعالی و نوآوری در سطوح منطقه ای و زیر منطقه ای شده اند. تا به امروز هفتصد و سی و ‌پنج کرسی و ‌چهل و ‌پنج شبکه دانش همزاد در غالب این برنامه تاسیس شدند که بالغ بر 850 موسسه در بیش از صد و سی و چهار کشور می باشند.

وی افزود: در حال حاضر شانزده کرسی یونسکو در ایران وجود دارد و بسیار خوشحالم‌ که شاهد اولین کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه ارتباطات هستم. این اولین حضور من در دانشگاه علامه است و امیدوارم در ادامه شاهد همکاری های بیشتر باشیم. خانم استر کیش لاروش تاکید کرد: این حوزه با توجه به نقش بسیار حیاتی ارتباطات در جوامع امروزی بی اندازه اهمیت دارد و نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت. در واقع ارتباطات گسترش دهنده روابط انسانی است. زمانی به اهمیت آن بیشتر پی می بریم که می خواهیم مفاهیم و ایده های پیچیده همچون موضوعات اجتماعی، اخبار و اطلاعات علمی و مباحث فناوری را به مردم معرفی کنیم.

رئیس دفتر منطقه ای یونسکو با اشاره به اینکه دفتر منطقه ای تهران چهار کشور ایران، افغانستان،پاکستان و ترکمنستان را پوشش می دهد، تصریح کرد: متاسفانه پژوهشگران بسیار زیادی هستند که صحبت درباره کارشان به گونه ای قابل فهم برای عموم مردمی که دانشمند نیستند، مشکل است. برای حل این مشکل جامعه به افرادی نیاز دارد که قابلیت ایجاد پل ارتباطی بین علم، فناوری و‌مردم را داشته باشند. وی افزود: دقیقا به این علت بود که ما با همکارانمان در کمیسیون ملی یونسکو چندین کارگاه آموزشی در زمینه روزنامه نگاری علم و چگونه تغییرات علمی را گزارش دهیم برگزار کرده ایم. امیدوارم با تاسیس این کرسی بسیار مهم، پروژه های مختلف ملی، منطقه ای و بین المللی و همکاری های بین دانشگاهی شاهد باشیم.

خانم استر کیش لاروش در پایان یاد آور شد: می توان شرایط ارتباط و فعالیت بین دانشگاه های مختلف که با ما ارتباط نزدیکی دارند را فراهم کرد. مایل هستم یکبار دیگر حمایت دفتر یونسکو در تهران و تمام دفاتر یونسکو در سراسر دنیا از فعالیت های این کرسی و دانشگاه برای پیشرفت آموزش عالی اعلام‌ کنم.

دکتر سید مهدی فرقانی: بی شک ارتباطات علم و فناوری به عنوان یک حوزه میان رشته ای نو ظهور می تواند دست آوردهای بی بدیلی برای جهان علم داشته باشد

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه عنوان کرد: خدا را شاکریم با همکاری ریاست محترم دانشگاه، استادان گروه ارتباطات و همکاران یونسکو این کرسی تشکیل شد. مفتخریم که برای افتتاح و آغاز به کار اولین کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو خدمت شما عزیزان هستیم. وی افزود: امروز برگ دیگری به افتخارات دانشکده علوم ارتباطات به عنوان قطب علمی و میراث دار آموزش روزنامه نگاری، روابط عمومی و علوم ارتباطات در ایران افزوده می شود. بسیار امیواریم که با جلب حمایت حامیان داخلی و‌ خارجی جایگاه آموزش و پژوهش در حوزه ارتباطات علم و فناوری ارتقاء دهیم.

رئیس دانشکده ارتباطات با بیان این نکته که تلاش ما این است که پاسخ مناسبی به اعتمادی که به این مجموعه وجود داشته ارائه کنیم، تصریح کرد: بی شک ارتباطات علم و فناوری به عنوان یک حوزه میان رشته ای نو ظهور می تواند دست آوردهای بی بدیلی برای جهان علم از یک سو و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان از سوی دیگر داشته باشد و تبدیل علم به فرهنگ را از طریق استفاده مناسب از سپهر رسانه ای در سطح جوامع تسهیل کند. دکتر سید مهدی فرقانی تاکید کرد: ما امیدواریم که موفق به ادای دین خودمان در این زمینه شویم. از تشریف فرمایی و‌همراهی همه همکاران تقدیر و ‌تشکر می کنم.

دکتر هادی خانیکی: باید کرسی را به فضایی برای ارتباط سه گانه بین دانشگاه، رسانه و جامعه تبدیل کنیم

رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری در سخنانی ضمن اشاره به روز جهانی ارتباطات و همزمانی با افتتاح این کرسی، در سخنانی عنوان کرد: این مناسبت نمادین اهمیت ارتباطات را در جامعه علمی و فضای عمومی بیشتر می کند. اهمیت ارتباطات نه از باب این که به یک رشته دانشگاهی اختصاص دارد بلکه به این دلیل می باشد که در عصری به سر می بریم که ارتباطات به معنی زوال فاصله ها و بالا رفتن همگرایی ها می باشد.

 دکتر هادی خانیکی با بیان این نکته که، این زوال فاصله از نخستین جاهایی که مورد تغییر قرار می دهد نهاد علم و فناوری است، اظهار داشت: این فرصت تازه ای است که با میزبانی دانشگاه علامه برای حوزه ارتباطات و علم امکانی فراهم شود تا از ظرفیت های جهانی برای ارتقاء توان اسلامی و ایرانی استفاده کنیم. تاسیس این کرسی ها خلق فرصت است. فرصتی که برای دانشگاه و‌ نهادهای ارتباطی فراهم می آید. 

وی افزود: از این پس باید کرسی را به فضایی برای ارتباط سه گانه بین دانشگاه، رسانه و جامعه تبدیل کنیم. باید بدانیم که علم ‌و فناوری برای بالیدن به نظارت جامعه نیاز دارد.  ایده کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو بر اساس همین موضوع شکل گرفت. از اواخر سال نود و ‌چهار این فرآیند شروع شد و سرانجام در سال نود و شش به بار نشست.

رئیس کرسی ارتباطات علم‌ و فناوری ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه میان ریاست دانشگاه علامه و ‌دبیرکل یونسکو، خاطرنشان کرد: در شرایطی که این کرسی ها به سختی مورد تایید قرار می گرفت، با پشتیبانی دوازده نهاد ایرانی، منطقه ای و جهانی این کرسی تاسیس شد. فرصت دیگر برای این دانشکده خلق شد تا بار دیگر توانایی خود را در خدمت حوزه های ارتباطی و آکادمیک قرار دهد. دکتر هادی خانیکی اظهار داشت: ما انتظار داریم و به دنبال این هستیم که کرسی ارتباطات علم بتواند پلی باشد میان حوزه های مختلف علمی و ‌جامعه و به همین دلیل است که در آیین افتتاحیه میزبان فرهیختگان حوزه علم و رسانه هستیم.

وی افزود: دست یاری خدمت همه دوستانی که در حوزه ارتباطات، کرسی های دیگر دانشگاه ها و‌مراکز پژوهشی فعالیت می کنند دراز می کنیم که ما را در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی  کاری را انجام دهیم. کار ما اگر چه به شکوفایی بیشتر دانشکده ارتباطات و دانشگاه علامه، اما در سطح ملی مطرح است. رئیس کرسی علم و فناوری تلاش ها را در جهت توسعه پژوهش ها در زمینه بازنمایی علم و فناوری دانست و گفت: امیدوارم‌ گام هایی را برای اجرای زمینه هایی که در تفاهم نامه عنوان شده مانند ایجاد آموزش های کوتاه مدت و‌ میان مدت برای روزنامه نگاران علم و تسهیل و ارتقاء نهادهای علمی جامعه قدمی رو به جلو ‌برداریم.

دکتر حجت الله ایوبی: ما در فرهنگ و دانش جزء کشورهای مطرح هستیم‌ و ‌حرف های شنیدنی فراوان داریم و از این پایگاه باید به کشورهای دیگر منتقل کنیم

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران عنوان کرد: پیش از این ها باید در دانشگاه علامه طباطبائی این کرسی افتتاح می شد. مهم ترین دانشگاه ما در حوزه علوم انسانی صاحب اولین کرسی می شود و خوشحالیم که در آستانه ماه مبارک رمضان و روز ارتباطات این اتفاق می افتد. یقین دارم و امیدوارم که این کرسی جزء کرسی های فعال ما می شود. در کنار شانزده کرسی فعالی که داریم برخی کرسی ها چندان فعال نبودند و به همین دلیل چراغشان خاموش شد. امیدوارم این کرسی چراغ و نمونه ای برای سایرین باشد.

دکتر حجت الله ایوبی با بیان این نکته که در یونسکو تنوع فرهنگی، گفت و گوی فرهنگ های مختلف، همگانی شدن علم، توجه به خرده فرهنگ ها، علم و دانش برای همگان و احترام به هنجار ها و آداب و‌ رسوم ‌مختلف مورد توجه است، تصریح کرد: در روزگاری که همه صحبت از جهانی شدن فرهنگ می کردند، در یونسکو پرچم تنوع فرهنگی بر افراشته شد. در جهانی که علم در حال انحصاری شدن می باشد و شاهراه ها بر روی جهان سوم در حال بسته شدن است، در یونسکو صدای این را می شنویم ‌که علم‌ باید فراگیر شود و همه مردم باید بتوانند آزادانه و برابرانه از اطلاعات استفاده کنند.

وی افزود: بنده فکر نمی کنم مشی سازمان جهانی یونسکو دخالت در امور فرهنگی، آموزشی و علمی دیگر کشورها باشد. این نهادها و کرسی هایی که در دانشگاه های معتبر تاسیس شدند، پایگاهی هستند تا بتوانیم آخرین دست آوردهای علمی، فرهنگی نوین را وارد کشور کنیم. اینجا پایگاهی است که سخن شنیدنی جمهوری اسلامی ایران را به گوش دیگران برسانیم.

دکتر حجت الله ایوبی این کرسی ها را فضایی برای معرفی نگاه ایرانی و اسلامی در علم و دانش دانست و اظهار داشت: خوشبختانه ما در فرهنگ و دانش جزء کشورهای مطرح هستیم‌ و ‌حرف های شنیدنی فراوان داریم و از این پایگاه باید به کشورهای دیگر منتقل کنیم. بنده بسیار امیدوارم کرسی ارتباطات علم و فناوری بتواند به اهدافش برسد. ما نیز این اطمینان می دهیم که در همه حال در کنارتان خواهیم بود.

دکتر احمد جلالی:کرسی ارتباطات علم و فناوری بتواند مجموعه شبکه های کرسی های یونسکو را بهم مرتبط کند

سفیر دائم ایران در یونسکو ضمن ابراز امیدواری از اینکه کرسی ارتباطات علم و فناوری بتواند مجموعه شبکه های کرسی های یونسکو را بهم مرتبط کند، گفت: کار این کرسی بسیار منظم برگزار شد و در فاصله سه ماه به نتیجه رسید. در سال 1972 در کنفرانس عمومی یونسکو درباره فرار مغزها بحث شد. دو میدان همکاری تعریف شد. ایده کرسی های یونسکویی آنجا ایجاد شد تا کشورها را بهم نزدیک‌ کند و مغزها هم را پیدا کنند و با برطرف کردن عقب افتادگی ها از فرار مغزها جلوگیری شود.

وی افزود: باید یادی کنم از مرحوم دکتر معتمد نژاد که در چندین کنفرانس عمومی یونسکو تشریف آوردند و یکی از استوانه های آنجا بودند. فکر می کنم این کرسی همیشه نام ایشان را زنده نگه خواهد داشت. دکتر احمد جلالی با اشاره به اینکه تصور درستی از سازمان های بین المللی وجود ندارد، تصریح کرد: یکی از کارهای این کرسی می تواند به درست شناخته شدن سازمان های بین المللی کمک کند. بعضی ها فکر می کنند یونسکو می آید در دانشگاه علامه برنامه اجرا می کند. وقتی کرسی تشکیل می شود یونسکو کاری نمی کند و دانشگاه خودش است که برنامه ارائه می کند.

سفیر دائم ایران در یونسکو تاکید کرد: فعالیت های ما به کرسی شکل می دهد. اگر ما فعالیت نکنیم فقط یک اسم از آن باقی می ماند. این کرسی ها برای دو سال تاسیس می شوند و بعد از ارزیابی مجدد اعتبار چهار ساله خواهند گرفت. هدف از این کرسی ها یک انگیزه ای است برای اینکه دانشگاه ها توان خود را به شبکه جهانی متصل کنند. وی افزود: به هیچ‌وجه تنوع نظام آموزشی در جهان چیز بدی شناخته نمی شود. فرهنگ ها متفاوت است و‌ مطابق با ارزش های خود کار می کنند. طبق قانون اساسی یونسکو این کرسی ها هم بستگی را در کشورها افزایش می دهد.

دکتر احمد جلالی خاطرنشان کرد: امیدوارم که با تکیه بر یک دانشگاه بزرگ حوزه علوم انسانی بتوانیم تصویر بهتری از ذخایر توان کشور خودمان برای این تنوع ارائه دهیم. در همین یونسکو برای هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه جندی شاپور قطعنامه بزرگداشت صادر شده است. قطعا چنین کشوری نظر دارد و نظام آموزش آن خطوت خود را دارد. قطعا این کرسی ها دریچه معرفی این توان برای غنای متقابل با جهان می باشد.

در پایان مراسم دفتر کرسی ارتباطات علم و فناوری در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح گردید.


نظر شما :