جشنواره روشنا بستری برای ورود دانش آموختگان به بازار کار

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۱۳۶ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۴۵۵۰
پنجمین جشنواره فرصت های شغلی روشنا در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه به کار خود پایان داد.
جشنواره روشنا بستری برای ورود دانش آموختگان به بازار کار

امروزه در دنیایی زندگی می‌ کنیم که آموزش و پژوهش به هم متصل و تعامل دانشگاه و جامعه اجتناب ناپذیر است. عدم آشنایی شرکت های فعال در کشور با ظرفیت‌های نهفته در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، یکی از مشکلاتی است که اغلب دانشجویان  و دانش آموختگان این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر،  صنعت نیز با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این حوزه‌ها آشنا نیست.  با درگیر شدن عوامل مختلفی که در کنار هم قرار می‌گیرند، فضای کسب و کار دانشجویان و پیوند جامعه و صنعت ایجاد می‌شود. دانشجویان می‌توانند فرصت ساز باشند و با انتظارات محیط کار و توانمندی‌های خود بیش از گذشته آشنا شوند تا بتوانند در اشتغال موثر باشند.

دانشکده‌ی مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، یکی از دانشکده‌های پیشروی کشور در حوزه‌ی مدیریت و حسابداری هر ساله، در راستای دستیابی به رسالت والای خود در مسیر ایجاد پیوند با صنعت و جامعه، معرفی دانش آموختگان و دانشجویان خود به شرکت‌های برتر ایرانی و کمک به فراهم آوردن بستری برای انتخاب نیروی انسانی مورد نیاز صنعت، با فراهم آوردن فضای مناسب برای شرکت‌ها و سازمان‌های برتر کشور در عرصه‌ی کسب و کار، امکان تامین منابع انسانی مورد نیاز این مجموعه‌ها را از میان بهترین دانشجویان و دانش آموختگان ایجاد می کند.

حضور کارآفرینان موفق و ارائه تجربیات آنان به دانشجویان، اثربخشی درک ضرورت‌های موجود در بازار کار کشور  را دوچندان می‌کند.  می توان گفت این جشنواره علاوه بر هموار ساختن  مسیر دست‌یابی به فرصت های گوناگون و متنوع شغلی ، فضای ارتباط صنایع با نیروی انسانی کارآمد دانشگاهی در قالب کارآموز را فراهم می کند. در واقع جشنواره روشنا زمینه اشتغال و ورود به فضای کسب و کار و کارآفرینی را فراهم می کند. جشنواره فرصت های شغلی روشنا زمینه مناسبی فراهم کرده است تا دانشجویان و فارغ التحصیان دانشگاهی حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی ، با توانمندی های صنعت و بازار و مشکات و نیازمندی های آنان آشنا شوند.

 جشنواره فرصت‌های شغلی روشنا را زمینه و فضای مناسبی برای ایجاد انگیزه برای دانشجویان است

همانطور که  اهداف جشنواره روشنا بیان شد، ضمن معرفی شرکت‌های حاضر در جشنواره باید ببینیم که این محفل تعامل صنعت و جامعه تا چه حد توانسته به رسالت خود عمل کند. به همین منظور در حاشیه برگزاری پنجمین جشنواره روشنا با برخی از شرکت‌های حاضر در جشنواره به گفت‌ و گو نشسته‌ ایم.

مساله ای که بیش از همه چیز قابل تامل و توجه است حضور شرکت‌های نوپا و جوان در کنار برندهای معتبر و قدیمی بود. شرکت‌هایی که عموما فعالیت خود را در مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبائی آغاز کردند و تعدادی دانشجو یا دانش آموخته برای آغاز فعالیت تجاری و خدماتی خود گامی موثر برداشتند. شرکت با نوین از جمله این شرکت‌ها می‌باشد که یک پلت فرم اینترنتی برای فروش محصولات دست ساز‌ کسب و کارهای کوچک است. این شرکت به صورت رایگان از محصولات عکس می گیرد و برای فروش ارائه می کند و به نوعی با هزینه جابجایی کسب در آمد می کند.

خدمات آنلاین نام شرکتی است که یکی از شعبه‌های آن در مرکز رشد دانشگاه مستقر می‌باشد که جمعی از دانش آموختگان دانشکده مدیریت آن‌را راه اندازی کردند. به گفته‌ی صاحبان شرکت آن ها یک سامانه آنلاین خدمات منزل دارند و تا به امروز توانستند مشتری و مخاطبان خود را جذب کنند. آن‌ها اعتقاد دارند،  با توجه به وضع جامعه و قدرت خرید مردم، پیش‌بینی‌ها نمی تواند درباره آینده کار دقیق باشد ولی بعد از یکسال و نیم فعالیت غیر رسمی و یکسال فعالیت رسمی، از اینکه ایده خود را به اجرا تبدیل کردند، پشیمان نیستند.

آفتیک یک شتابدهنده علمی است. مدیرعامل این شرکت محمدرضا قبادی از فارغ التحصیلان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه می باشد. چرخه اول فعالیتشان را از شهریورهاه آغاز کردند. بسیار خوشحال کننده است که هم اکنون چند طرح و محصولی که شناسایی کردند را پرورش دادند که در مرحله  تکمیل و ارائه به سرمایه‌گذار قرار دارد. شرکت لوتوس در زمینه کسب و کار مشاوره می دهد و جز استارتاپ‌های مرکز رشد است. مدیرعامل و مجموعه فعالان این شرکت فارغ التحصیلان دانشگاه علامه هستند که از شش ماه گذشته به سود دهی رسیدند و در حال حاضر دو پروژه برای بررسی و مشاوره در دستور کارشان قرار دارد.

با نگاه به فعالیت برخی شرکت‌های نوپای مرکز رشد دانشگاه، متوجه توان بالا و انگیزه نسبتا خوبه این جمع از دانش آموختگان می‌شویم که ما را برای رسیدن به اهداف در آینده امیدوار می کند. در مجموع آن‌ها جشنواره فرصت‌های شغلی روشنا را زمینه و فضای مناسبی برای ایجاد انگیزه برای دانشجویان، معرفی شرکت و در مواردی جذب نیروی انسانی توانمند می دانند. به نظر می‌رسد با ارزیابی درست از روحیه دانشجویان و ارائه راهکارهای مناسب می توانیم آن‌ها را به سمت هدف هایشان هدایت کنیم که نخواهند به هر نحوی وارد بازار کار شوند. درست است که توان فردی و استعداد برای پیشرفت لازم است اما این بستر مناسب است که استعدادهای دانشجویان را معنا و عمل می بخشد.

نیروی انسانی کارآمد از مزیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی

در کنار شرکت‌های نوپا حضور شرکت های بزرگ مانند همراه اول، بیمه سامان، سایپا، پارس خودرو، ایران تلنت، شرکت ملی نفتکش ایران و همچنین سایر شرکت های معتبر متوجه موفقیت دانشگاه علامه در توجیح و جلب نظر شرکت های بزرگ و صاحبان سرمایه می شویم. این شرکت ها در غالب های مختلف با مرکز کار آفرینی دانشگاه همکاری دارند و عمده فعالیتشان جذب نیروی انسانی است. به گفتی برخی از این مدیران، نیروی انسانی کارآمد از مزیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی است که با سخنی بسیار  امیدبخش است که آسودگی خاطری برای مدیران دانشگاه به وجود می آورد که زحمت هایشان بی هدف و نتیجه نیست.

آن‌ها دانش آموختگان دانشگاه علامه طباطبائی را افراد توانمندی می دانند که می توانند نیازهای نیروی کار شرکت ها را بر طرف کنند. تقریبا در همه غرفه ها برگه های استخدام وجود داشت که دانشجویان و بازدیدکنندگان متناسب با هدف و توانمندی هایشان آن را پر می کردند. تا شاید بتوانند کار مورد علاقه و ایده آل خود را بیابند.  به نظر می رسید ایجاد فضای نسبتا مناسب و حضور استادان، صاحبنظران، مسئولان و دانشجویان رشته های مختلف بستر مناسبی برای ارائه محصولات و خدمات را برای شرکت ها فراهم کرد که این نیز از ویژگی های مثبت و به نوعی اطمینان خاطر برای شرکت ها بوده است.

از نکات بسیار تامل برانگیز این است که در اکثر این شرکت ها دانش آموختگان دانشگاه علامه حضور دارند و بسیار جالب است که یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه هم اکنون در شرکت الدوز گشت مشغول به کار می باشد و به عنوان نماینده شرکت در جشنواره روشنا حضور داشت. این دانشجو در دوره های قبل جشنواره در همین فضا جذب این شرکت خدمات مسافرتی شد. با بررسی شرکت‌های حاضر، گفت و گو با برخی صاحبان شرکت ها، نگاه به شکل گیری شرکت های جدید و فرصت‌های شغلی ایجاد شده می توان جشنواره روشنا را نسبتا موفق دانست که هر سال بهترکار خود را ادامه می دهد که این مهر تاییدی بر هدفمند بودن و کارآمدی این جشنواره می باشد.

مسابقه سخنران حرفه‌ای

مسابقه سخنران حرفه‌ای، از سال 1395 به ابتکار برگزارکنندگان این جشنواره وارد مسابقه شد و امسال برای سومین بار دانشجویان علاقه مند و توانمند در این زمینه برای کسب جایزه بهترین سخنران دانشگاه با هم به رقابت می پردازند. داوران این مسابقه از استادان دانشگاه و سخنواران شناخته شده می باشند که طی دو مرحله مقدماتی و فینال ارائه دانشجویان را بررسی می کنند.بیش از صد نفر در مرحله مقدماتی این مسابقه حضور داشتند که نشان از استقبال نسبتا خوب دانشجویان دارد.

دانشجویان در آینده برای معرفی خود در مصاحبه های استخدامی و شغلی، معرفی آثار، محصول و شرکت خود و حتی سخنرانی علمی نیازمند توانمندی در ارائه مطلب می باشند که اهمیت این موضوع در دانشجویان علوم انسانی بیشتر از سایر رشته ها می باشد. جشنواره روشنا در کنار برگزاری دوره های آموزشی، این مسابقه را برگزار می کند و برای برگزیدگان شرایط کارآموزی در شرکت های معتبر فراهم می شودو هدایای مختلف را در نظر می گیرد.


نظر شما :