برگزاری آیین پایانی پنجمین جشنواره بین المللی غدیر «آثار دانشجویی» به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۰۹۱ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۵۱۵۳
آیین پایانی پنجمین جشنواره بین المللی غدیر «آثار دانشجویی»، امروز چهارشنبه، 19 اردیبهشت در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی(ره) با حضور آیت الله صدیقی دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر، آیت الله تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر نعمت الله ایران زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر ذکیانی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی و الهیات و معارف اسلامی، دکتر جعفرپور دبیر کمیته علم جشنواره غدیر، دکتر حسین ظریف منش، رئیس پنجمین جشنواره آثار دانشجویی غدیر و مدیرعامل بنیاد غدیر و همچنین جمعی از استادان، دانشجویان و مهمانان خارجی برگزار شد.
برگزاری آیین پایانی پنجمین جشنواره بین المللی غدیر «آثار دانشجویی» به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، به نقل از معاونت فرهنگی در این مراسم از ۱۵ اثر برگزیده دانشجویان داخلی و ۱۸ اثر برگزیده دانشجویان خارجی در مراسم پایانی پنجمین جشنواره بین المللی غدیر قدردانی شد.

در این مراسم آیت الله صدیقی طی سخنانی با بیان اینکه وجود مقدس و ربوبی عالم را برای آدم آفرید و آدم را برای نیل به قدرت نیل علم معرفی کرد، گفت: هدف آفرینش این بود که آدم عالمانه زندگی کند و مساله متعلق به علم در چند مولفه می گنجد که یکی از آنها علم الهی است که به انسان چشم انداز می دهد چراکه علم خداوند نامتناهی است اما بشر از محدودیت رنج می برد در حالی که آرزویش  رسیدن به نامحدود است. آدم(ع) را همین لایتناهی خواستن اش به زمین محدود کرد. باید سبک زندگی را از خدا اخذ کرد، اگر بخواهیم جاودانه باشیم باید دفترچه راهی که راه رسیدن به لایتناهی است و خدا به انسان داده را دنبال کنیم، این دفترچه الهی است و باید الهی باشد تا به مقصود برسیم.  امیرالمومنین علی(ع) لایتناهی است، مرز صفات جلال و اسماء جمال است، اسم اعظم است؛ خداوند آدم را نامگذاری کرد و او را خلیفه مطلق خودش قرار داد، خلافت آدم نامحدود است. خلافتی که خدا به آدم داد از روی حکمت بود.

وی افزود: بنیاد بین المللی غدیر با همت آیت ا.. خزعلی صورت گرفت و بحمدالله سفره گسترده تر می شود و امروز دانشگاه علامه طباطبائی این افتخار را دارد و ما از کسانی که در این مسیر علمی، عرفانی، اخلاقی و مدیریتی و جهانی تلاش می کنند قدردانی می کنیم زیرا علی بن ابیطالب برای همه جوامع است. و این دانشگاه امروز پرچمدار است و اساتید و فرهیختگان بزرگوار با ارائه مقالات و آثار خود نشان دادند که دانشگاه ما انقلابی و علوی است.

در این آیین اختتامیه دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن تبریک روز استاد و معلم به حضار بیان داشت: بنده امروز میزبان هستم و دانشگاه علامه طباطبائی یکی از مهمترین رخدادهای فرهنگی را تجربه می کند و امیدوارم چنین نشست هایی با وسعت بیشتر در نظام آموزش عالی کشور را تجربه کنیم، چرا که پیامدهای خوبی برای نسل جوان دارد و از بنیاد بین المللی غدیر و دانشگاه علامه طباطبائی و به صورت خاص از معاون فرهنگی دانشگاه به نوبه خودم کمال تشکر را دارم. ما باید در پی بسط فرهنگ غدیر در دانشگاه باشیم و درس آزادگی از مهمترین درس هایی است که از فرهنگ غدیر می گیریم. چنین نشست هایی قطعا نقش موثری برای مقابله با این هجمه ها را دارد و می تواند با ایجاد توانمندی و سیرت بهتر به رشد و تقویت نسل جوان خصوصا دانشجویان بپردازد. 

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، دکتر ایران زاده، معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی(ره) با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره بین المللی دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبائی، و ابلاغ سلام رئیس محترم دانشگاه و استادان و دانشجویان دانشگاهد علامه طباطبائی و معرفی کوتاه دانشگاه،  اشاره کرد: ۸۰ نفر از ۱۸ کشور جهان در این مراسم حضور دارند. امروز جمهوری اسلامی در مقطع درخشان تاریخی قرار گرفته است و شاهد سربلندی نظام در اتخاذ راهبرد گفت وگو در جهان و پایبندی به معاهدات هستیم، جمهوری اسلامی منطق گفت وگو با جهان را برگزید و در این منطق خردورزی را به رخ جهان کشید و نشان داد که هیچ کوتاهی در برابر معاهدات جهانی نداشته و رویکرد صلح و آرامش را برای جهان خواستار است.

ایران زاده افزود: آنچه که امروز ضرورت بنیادین دارد پایبندی به ارزش های اسلام و ادامه راه شهیدان و جانبازان سرافراز انقلاب اسلامی است.

در ادامه این مراسم دکتر جعفرپور، دبیر کمیته علم جشنواره گزارش داد: این جشنواره با همکاری بنیاد بین المللی غدیر، معاونت فرهنگی و اجتماعی و زارت علوم، جامعه المصطفی(ص) العالمیه و به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود. وی در مورد تاریخچه برگزاری این جشنواره اظهار کرد: ۵ سال قبل تفاهم نامه ای بین بنیاد غدیر و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منعقد شد که بنا شد طی آن سالانه جشنواره ای را با موضوع غدیر داشته باشیم، در این راستا خدمت مرحوم آیت الله خزعلی رسیدیم و ایشان فرمودند که عَلَم امامت و ولایت را در دانشگاه سرپا نگه دارید و همچنین محضر آیت الله مهدوی کنی نیز رسیدیدم که ایشان نیز چنین فرمودند. لذا این جشنواره در طول چند سال گذشته در چندین دانشگاه از جمله دانشگاه امام صادق(ع) دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه علامه طباطبائی و ... برگزار شد. امسال در سطح ملی و بین المللی اثر داریم، نزدیک به ۳۵۰ اثر به دبیرخانه رسیده است و بناست طی این مراسم از برگزیدگان و شایسته ها قدردانی کنیم. همچنین در حوزه بین الملی از ۱۸ برگزیده تقدیر می کنیم. اکنون در این مراسم هشتاد نفر شرکت کننده خارجی داریم و فکر می کنم با توجه به تجربه چند ساله معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علم با بنیاد الغدیر بتوانیم این همکاری در این جشنواره را ادامه دهیم که برای فرهنگ سازی امامت و ولایت لازم است.

دکتر حسین ظریف منش، رئیس پنجمین جشنواره آثار دانشجویی غدیر و مدیرعامل بنیاد غدیر با اشاره به فلسفه برگزاری جشنواره و اهداف و برنامه های آینده آن، گفت: در رابطه با غدیر یک نگاه تاریخی و توصیفی وجود دارد که معتقدان به آن می گویند غدیر در یک زمان انتفاق افتاد و آثاری نیز داشت و به هرحال در تاریخ بود، اما نگاه نگرش ما این است که غدیر چه چیزی را دنبال می کرد و چه سرنوشتی برای بشریت توانست رقم بزند. اگر بخواهیم از زوایای گوناون غدیر را بررسی کنیم یک زاویه آن است که غدیر اعلام ولایت امیرالمومنین(ع) به عنوان استمرار نبوت است و نیز معرفی حضرت(ع) به عنوان بالاترین فضیلت ها و شاخص و نماد بی بدیل. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گفت: طبق بیانات ایشان، غدیر آمده دو مفهوم را به بشر عرضه کند: ۱.حکومت چگونه باشد، ۲. حاکم چه کسی باشد. ظریف منش تاکید کرد: کار دیشب ترامپ مخالفت با برجام نیست بلکه اعلان درباره دشمنی با یک نظام دینی است که پرچمدار اسلام و عدالت است.

 وی با اشاره به اینکه هدف ما تولید ادبیات علمی در حوزه غدیر است، تصریح کرد: امسال ۳۵۳ اثر به جشنواره رسید که از این میان ۱۸۷ اثر در بخش بین الملل و باقی آثار داخلی بودند، ما اکنون در حال برگزاری جشنواره ششم هستیم و سعی می کنیم که ابعاد بین المللی آن را وسعت بخشیم.

در ادامه دکتر ذکیانی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی و الهیات و معارف اسلامی به نمایندگی از ریاست محترم دانشگاه علامه طباطبائی عرض خیر مقدم و خوش امد به حضار را داشتند و بیان داشتند: بنده از همه بزرگوارانی که ما توفیق داریم در این جشنواره غدیر میزبان باشیم عرض خوش آمد دارم و از جانب دکتر سلیمی ریاست محترم دانشگاه علامه طباطبائی نیز سلام و خوش آمد می گویم. در مورد حادثه دیشب و در ادامه فرمایش مقام معظم رهبری این را ذکر می کنم که این کرامت و عزت که ما داریم در ذیل سایه اهل بیت(ع) پیدا کرده ایم. این موضوع به نحو احسن در خصوص خروج از برجام برای ما مشخص است که قدرتمندان عالم با چه هراس و ترسی یکی در آن سوی عالم و دیگری در اروپا دو موضع مختلف گرفتند. ملت ما بعد از ۴۰ سال کمترین بهای آن این است که کشورهای قدرتمند دنیا می گویند که آیا با معاهده ای که با ایران بسته ایم بر آن پایبند بمانیم یا نه.

  

    

  

  

 


نظر شما :