اولین گردهمایی مدیران مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه‌های برترکشور در دانشگاه علامه‌طباطبائی

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۰۸۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۵۸۶
اولین گردهمایی مدیران انتشارات دانشگاه‌های سطح یک کشور با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص اجرایی شدن اهداف موردنظر از تشکیل کنسرسیوم مشترک دانشگاه های سطح یک در حوزه چاپ و انتشارات صبح امروز در سالن شورای دفتر ریاست دانشگاه برگزار گردید.
اولین گردهمایی مدیران مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه‌های برترکشور در دانشگاه علامه‌طباطبائی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که با حضور مدیران انتشارات 13 دانشگاه سطح یک کشور برگزار شد، در ابتدا دکتر حمیدرضا علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از حضور میهمانان برای آغاز یک دوره همکاری مشترک در حوزه چاپ و انتشارت عنوان کرد: خوشبختانه همکاری بین دانشگاه‌های سطح یک حال شکل گیری و نهادینه شدن است که حرکت بسیار فرخنده‌ای است و رقابت بین دانشگاه‌های سطح یک جای خود را به رفاقت داده است. وی افزود: این هم افزایی تاثیر مثبتی داشته‌ است و امیدوارم در زمینه‌های مختلف برای همکاری‌های مثبت و سازنده به نتیجه برسیم.

معاون پژوهشی دانشگاه با بیان این نکته که بازار چاپ و نشر یک بازار رقابتی است، ادامه داد: شیوه‌های سنتی جوابگوی رقابت با بنگاه‌هایی که به صورت حرفه‌ای وارد این تجارت شدند، نیست و ضرورت دارد به عنوان ناشر دانشگاهی و رسالت مهمی که بر عهده داریم توان خود را با روش‌های جدید بازاریابی و‌تکنیک‌های چاپ بالا ببریم .دکتر علومی با تاکید بر نقش مهم ناشران دانشگاهی در رعایت کیفیت و استاندارها اظهار داشت: حفظ استانداردها و کیفیت‌ها به عهده ناشران دانشگاهی است و در کنار حفظ این کیفیت نباید فرصت رقابت را از دست دهیم. او افزود: با توجه به رسالت دانشگاه در خصوص گسترش دانش و جابجایی مرزهای علم این وظیفه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره بر ضرورت هم افزایی در خصوص ارائه  راه کارهایی در این زمینه افزود: در کنار آنچه از سوی اعضا هیئت علمی برای نشر در اختیارمان قرار می گیرد باید به دنبال سفارش کتاب در زمینه‌های خاص به استادان محترم باشیم. او اضافه کرد:  این مساله نیازمند بازنگری در قراردادها و روش چاپ و انتشارات است. باید به این نکته توجه کنیم که چگونه می توان در به عنوان جامعه دانشگاهی در بازار نشر به صورت رقابتی حضور پیدا کنیم. معاون پژوهشی دانشگاه ضمن اشاره به ارتباط بین انتشارات کتب دانشگاه ها با مراجع رسمی چاپ و نشر، تصریح کرد: در این خصوص باید دیدگاه ها را تغییر داد. چرا انتشارات کتب دانشگاهی باید در غرفه‌های حاشیه‌ای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار بگیرند در صورتی که اکثر شرکت کنندگان در این نمایشگاه فرهیختگان و از جامعه دانشگاهیان می‌باشند. این به تحول در دیدگاه ها نیاز دارد و باید بها و امتیاز بیشتری توسط مراجع ذیربط به اتتشارات دانشگاهی داده شود.

دکتر علومی یزدی تاکید کرد: با توجه به هم افزایی‌های شکل گرفته باید پیگیر شد تا سطح بندی، ایجاد و انحلال نشریات را به خود دانشگاه‌ها واگذار کنند. بسیاری از داوران از استادان همین دانشگاه‌ها می‌باشند و اطمینان داریم داوری دقیقی را انجام خواهد شد. معاون پژوهشی دانشگاه در پایان سخنانش خطاب به مدیران حاضر در نشست خاطرنشان کرد: باید دقت نظر و هم افزایی در اساسنامه این کنسرسیوم تا همکاری‌های بهتر منسجم‌تری در پیش بگیریم. چاپ و انتشارات آنقدر ظرفیت دارد که یک اتحاد منسجم و یک مجمع مستقل داشته باشد.

در  ادامه دکتر امیر زند مقدم رئیس مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه در سخنانی گفت: یکی از اساسی‌ترین دلیل برگزاری این نشست، آشنایی مدیران دانشگاه های برتر با یکدیگر بوده‌است. او افزود: ارتباطاتی وجود داشته است اما اینکه به صورت منسجم برای برطرف کردن مشکلات صنف چنین نشستی باشد، تا به امروز نداشته‌ایم.وی هدف دیگر این نشست را ایجاد هم افزایی دانست و تصریح کرد: دانشگاه‌ها فرایندهای مختلف را دنبال می‌کنند و مستقل فعالیت خود را دارند. اما می‌توان از این ظرفیت برای تولید، فروش و حضور در عرصه‌های بین‌الملل استفاده کرد.

دکتر زند مقدم در بخش دیگر به معرفی مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه، ظرفیت ها و امکانات آن پرداخت و پیشنهاداتی در خصوص زمینه‌های همکاری مشترک را بیان داشت. در ادامه روسای مراکز چاپ و انتشارات دانشگاه‌های سطح یک کشور به معرفی مراکز و فعالیت‌های خود پرداختند و بر روی زمینه های مختلف همکاری بحث و تبادل نظر کرذند. لازم به ذکر است مدیران مراکز چاپ و انتشارات دانشگاه های برتر در پایان نشست از کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه و همچنین موزه دانشگاه بازدید داشتند.


نظر شما :