رئیس دانشگاه: توسعه نیازمند عقلانیت پویایی است که در دانشگاه‌ها یافت می‌شود

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۰۸۳ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۵۹۱
مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی با حضور و سخنرانی دکتر سلیمی رئیس دانشگاه، دکتر منصور معظمی معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، و با حضور استادان، محققان، پژوهشگران و دانشجویان 18 اردیبهشت ماه در محل تالار اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.
رئیس دانشگاه: توسعه نیازمند عقلانیت پویایی است که در دانشگاه‌ها یافت می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سلیمی در این مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این کنفرانس و همکاری انجمن مدیریت صنعتی ایران، در سخنانی عنوان کرد: معتقدم برای دستیابی به وضعیت مطلوب تر در حوزه صنعت باید بر دو گسست غلبه نمائیم. گسست اول بین صنعت و زنجیره جهانی صنعت است و گسست دوم میان صنعت و دانش است. او افزود: این دو حوزه آینده و فرآیند را در صنعت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر سلیمی با بیان این نکته که تحولات تاریخ جهانی، صنعت را از یک پدیده خودبسنده به یک زنجیره جهانی بدل کرده است، تصریح کرد: اگر از این فرآیند خارج باشیم امکان توسعه صنعتی را نخواهیم داشت. او افزود: امروز با شرایطی مواجه هستیم که برای تولید یک کالا تقریبا تمام این زنجیره جهانی درگیر است و بازار نیز ماهیت جهانی دارد. وی افزود: نمی‌توانید کالایی تولید و به بازار داخلی بسنده کنید، چرا که سرمایه امروز متعلق به هیچ ‌کشوری نیست. اگر از فضای جهانی گسست پیدا کنیم، با وجود کمک دولتی باز هم موفق نخواهیم بود و در یک بازار کوچک گرفتار خواهیم شد.

رئیس دانشگاه با اشاره به این‌که زنجیره جهانی تولید به گونه‌ای است که هیچ‌قدرتی، کشوری و ‌حتی دولتی به تنهایی امکان کنترل آن را ندارد، بیان داشت: اینجا است که با شناخت درست از بازار جهانی به رغم تلاطم‌های سیاسی امکان بهره‌گیری و اتصال به شبکه و زنجیره جهانی را خواهیم داشت. این نکته‌ی بسیار مهم در حوزه مدیریت صنعت است که می تواند منجر به عبور از بحران‌ها، برخی انسدادها و زمینه ای برای گشایش در امور باشد. دکتر سلیمی ادامه داد: امروز بسیاری از زنجیره های تولید و بازارهای جهانی از انحصار در برخی زمینه‌ها گریزان هستند که شاید بتوانیم برای پیوند با بازار جهانی از این مساله استفاده کنیم.

دکتر سلیمی در ادامه با اشاره به گسست دیگر در این حوزه افزود: نکته دوم گسست صنعت در حوزه تولید دانش و دانشگاه است. دانشگاهیان ممکن است در حوزه صنعت حضور داشته‌باشند و برخی صتعتگران نیز دانشگاهی باشند، اما این به معنای پیوند صنعت و دانشگاه نیست. رئیس دانشگاه با بیان ضرورت پیوند ارگانیک نهاد دانشگاه با صنعت تاکید کرد: در برخی موارد حوزه دانشگاه ممکن است کارآمدی سریع را نداشته باشد که آن به خاطر بیگانگی و عدم حضور در حوزه صنعت است. آیا صنعت گران حاضرند در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و نیروی انسانی و راه کار مشکلات خود را از آن بخواهند.

رئیس دانشگاه اضافه کرد: حل مشکل به این معنا نیست که یک موضوعی مطرح شود و چند هفته بعد نتیجه‌ای ارائه گردد. او افزود: گره‌گشایی و ارتباط در این است که فعالیت ادامه داشته‌باشد تا ایده و دانشی شکل بگیرد و صنعت را نجات دهد و در واقع این گسست باعث شده تا گاهی دانش به بی راهه رفته و صنعت دچار بحران مقطعی گردد.

به دانشگاه اعتماد کنید و به دنبال گرفتن نتیجه در کوتاه مدت نباشید

وی خطاب به مدیران و نمایندگان شرکت های صنعتی حاضر در مراسم گفت: به دانشگاه اعتماد کنید و به دنبال گرفتن نتیجه در کوتاه مدت نباشید، چرا که معتقدم این پیوند ارگانیک در نهایت صنعت کشور را نجات می دهد و امکان توسعه پایدار در جامعه جهانی را فراهم خواهد کرد.

توسعه همه جانبه زمینه ساز توسعه صنعتی

دکتر سلیمی توسعه پایدار را یک پدیده یکپارچه و تفکیک‌ناپذیر دانست و بیان داشت: نمی‌توانیم توسعه را به اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، و صنعتی تفکیک نمائیم. اگر در حوزه‌های دیگر توسعه نداشته باشیم، در عرصه صنعت نیز این توسعه را شاهد نخواهیم بود. رئیس دانشگاه در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: برای توسعه نیاز به عقلانیت پویایی داریم که در دانشگاه‌ها یافت می‌شود. بسیار امیدوارم از برگزاری این همایش‌ها خواسته اصلی ما یعنی پیوند بین دانش و حوزه صنعت بیش از پیش فراهم‌ شود.

 دکتر لعیا الفت رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری و رئیس کنفرانس در سخنانی این کنفرانس بستر مناسبی برای ارائۀ مقالات پژوهشگران و همچنین برگزاری پنل‌های تخصصی با حضور خبرگان صنعتی و دانشگاهی در راستای تحقق شعار کنفرانس مبنی بر «توسعه صنعت و تولید ملی» برشمرد. او اضافه کرد: کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی در دو دورۀ قبل خود یعنی سال‌های ۹۵ و ۹۶ تجربیات موفقی در راستای شعارهای اختصاصی هر دوره کسب کرده است و امیدواریم سومین دوره این کنفرانس با حضور استادان، دانشجویان، پژوهشگران و مدیران بخش صنعت و خدمات، بیش‌ از پیش به تحقق شعار خود کمک نماید.

دکتر الفت حضور استادان، صاحب‌نظران و مدیرانی از دانشگاه و صنعت در این کنفرانس را زمینۀ مناسبی برای تبادل اطلاعات، روزآمد کردن و ارتقای دانش پژوهشگران، دانشجویان بیان کرد و افزود: ارائه و اشتراک‌گذاری تازه‌ترین دستاوردهای علمی در حوزه مدیریت صنعتی و ایجاد فرصت تعامل، همفکری، چالش یابی و راهکارهایی با رویکرد علمی در چارچوب پنل‌های تخصصی از جمله اهداف موردنظر در این کنفرانس است.

او با اشاره به اینکه حوزه مدیریت صنعتی متأثر از مباحث کلان و مسائل حوزه آموزش عالی و صنعت بوده است افزود: گسترش کمی، مسئله ارتباطات بین المللی و تأثیر فناوری اطلاعات در آموزش و پژوهش و محافظه­ کاری نسبت به تحولات کسب‌ وکار در حوزه آموزش عالی و مسائلی مانند عدم اطمینان محیطی، فناوری­ های پیشرفته جهانی، عقب­ ماندگی فناورانه در برخی زمینه­ ها و محافظه­ کاری نسبت به مباحث جدید در حوزه صنعت وجود دارند. او اضافه کرد: در رابطه با مواردی که در حوزه دانشی مدیریت صنعتی، قابل‌ تأمل است و نیاز به توجه بیشتر دارد می­ توان به قلمروهای نو پدید، حوزه ­های بین­ رشته ای، زمینه ­های صنعتی جدید و لزوم همگامی سه حوزه رشته مدیریت صنعتی، صنعت و تحولات جهانی اشاره نمود.

رئیس همایش بابیان این نکته که در برنامه ­ریزی آینده توجه به این موارد امری ضروری است، تأکید کرد: پارادایم جدید که با عنوان انقلاب صنعتی چهارم مطرح‌ شده است نه‌ تنها در صنعت بلکه در آموزش نیز می­تواند تحولات بزرگی را موجب شود. در این راستا و با توجه به اهداف همایش، علاوه بر ارائه دست آورده‌ای تحقیقاتی، بحث نشست­ های تخصصی نیز مورد توجه قرارگرفته است.

دکتر کزازی: جامعه‌‌‌ قرن بیستم جامعه دانش بنیان است

در بخش دیگر این مراسم دکتر کزازی دبیر علمی کنفرانس در سخنانی با اشاره به اهمیت مدیریت با استفاده از توان مندی و خرد جمعی عنوان کرد: عصری که ما در آن زیست می کنیم، مدیریت هم در مفهوم شایستگی و توانمندی و بهره گیری از خرد جمعی حداقل در جوامع پیشرفته است که در آن آرا و عقاید گوناگون ظهور پیدا کرد مورد توجه قرار گرفته است. او افزود:  بدون شک این مهم یکی از عوامل تاثیر گذار در پیشرفت و توسعه کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه و نوظهور که رشد اقتصادی چشمگیری را تجربه کرده‌اند بوده‌است.

وی افزود: به سادگی می‌توان اثبات کرد که عقلانیت و تفکر منطقی کم هزینه‌ترین و پر فایده‌ترین عامل در دنیای گذشته، حال و آینده خواهد بود. این درحالی است که افراد دانا و توانمند در هر ملت یا قومی با بهره‌گیری از خرد جمعی نخبگان و عقلانیت برای گسترش ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تلاش زیادی نموده اند. جوامع پیشرفته بر این باورند که جامعه نخبه همواره راهگشای معضلات و چالش‌های کشور خواهد بود.

دبیر علمی همایش با بیان این نکته که توجه به جامعه‌ای دانشگاهی برای بهبود شرایط امری قابل اجتناب است، تصریح کرد: پس از  تحمیل تحریم‌های اقتصادی و حتی سیاسی به کشور و پدید آمدن مشکلات عدیده در این راستا، برای برون رفت از این چالش‌ها و تبیین فرایند اقتصاد پویا، بیش از پیش ضرورت توجه به جامعه صنعتی_اقتصادی و دانشگاهی کشور نمود ویژه پیدا می‌کند.

دستیابی به اهداف توسعه منوط توجه به اشتغال و بهره‌گیری از ظرفیت صنعتی کشور است

دکتر کزازی با اشاره به اهمیت توجه به مصادیق مختلف در دستیابی به اهداف توسعه ادامه داد: بدون شک برای دستیابی به اهداف توسعه و یا برون رفت از چالش‌های اقتصادی پیش رو  توجه به اشتغال و بهره‌گیری از ظرفیت صنعتی کشور، شناخت پارادایم‌های اقتصادی، مدیریتی جهان و منطقه‌ای و به تبع آن تبیین استراتژی مناسب و تهیه نقشه راه از پارامترهای مهم این فرآیند است.وی تاکید کرد: جامعه ای که ما در قرن بیست و یکم در آن زندگی می­کنیم جامعه دانش‌بنیان است این جامعه دارای مشخصه‌های خاصی  از جمله؛ بی مرزی، پویایی و بالندگی، امکان بالقوه و حضور در عرصه اقتصادی برای همه است. او افزود: یکی از مشخصه های بی مرزی، حرکت سیال دانش است که همه می‌توانند دانش لازم را برای شغل خود به دست آورند و کسانی برنده می‌شوند که  دانش را در حوزه عمل در محیطی سالم و رقابتی به کار بگیرند.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی ضمن اشاره به اینکه امروز محیط بسیار متراکم و غیرقابل پیش بینی شده است و رقابت طبیعی تبدیل به رقابت استراتژیک گردیده است، اظهار داشت:  تغییرات و گستره آن در حوزه‌های مختلف با سرعتی شگفت‌انگیز در حال گسترش است که اقتصاد جهانی را دچار تحولات بنیادین نموده‌است. بر این اساس کشورها و بنگاه‌های اقتصادی برای بقا و حیات خود ضرورت تدوین استراتژی مناسب و نقشه راه عملیاتی برای بقا را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند. که همه این تغییرات تاثیر شگرفی بر زندگی انسان‌ها، استراتژی کسب و کار، سیاست کشورها و چشم انداز کل جهان می‌گذارد.

وی در ادامه توجه به تغییرات در عرصه اقتصاد و مدیریت جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور را حائز اهمیت برشمرد و افزود: برای تحقق توسعه اقتصادی صنعتی و توجه به تولید ملی، علاوه بر شناخت پارادایم‌های اقتصادی جهان و منطقه‌ای به عواملی چون کیفیت، خدمات بهتر، مدیریت هزینه تولید و یا قیمت مناسب تر، بهبود مستمر، نوآوری محصولات و خدمات، توسعه سهم بازارهای منطقه­ای، خلاقیت و نوآوری، بازاریابی بین‌المللی، مدیریت منابع انسانی و تولید و نیز تاسیس دفاتر اقتصادی بخش غیر خصوصی نیازمندیم.دبیر علمی همایش در پایان سخنانش یادآور شد: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی با شعار توسعه صنعت و تولید و با هدف بررسی تخصصی‌، ارائه راهکارهایی با رویکرد علمی در چارچوب ارائه مقالات و برگزاری پنل­های تخصصی فرصتی را برای تعامل، همفکری و اشتراک‌گذاری تازه‌ترین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه مدیریت صنعتی فراهم نمود.

او افزود: امید است این کنفرانس با توجه به اهداف تعیین شده در راستای مباحث مدیریت و بنگاه های اقتصادی و همچنین  شکوفایی هرچه بیشتر رشته مدیریت صنعتی گامی بردارد. لازم به ذکر است سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی با محوریت توسعۀ صنعت و تولید ملی به همت دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران و با حضور برترین استادان داخلی و بین‌المللی رشتۀ مدیریت صنعتی از ۱۸ اردیبهشت‌ماه به مدت دو روز در دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

 


نظر شما :