گشایش مرکز علمی، فرهنگی قزاقستان در دانشگاه علامه طباطبائی

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۰۶۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۸۲۶
مراسم رسمی گشایش مرکز علمی، فرهنگی قزاقستان با حضور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس دانشگاه اوراسیای قزاقستان و هیات همراه 16 اردیبهشت‌ماه در محل دانشکده تحصیلات تکمیلی برگزار شد.
گشایش مرکز علمی، فرهنگی قزاقستان در دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در این مراسم در سخنانی با اشاره به پیوندهای فرهنگی و تاریخی دو کشور از دیرباز، آن را زمینه‌ ساز همکاری مشترک برشمرد و بیان داشت: وجود هزاران واژه مشترک، آئین‌ها و جشن‌های مختلف مانند نوروز، نشان از این دارد که دو کشور از گذشته­های دور در آمدوشد بوده­اند و با فرهنگ یکدیگر آشنا می باشند.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که در صده‌های اخیر مذهب نیز از عوامل همگرایی بین دو کشور بوده‌است، اظهار داشت: در واقع این دو ملت پیشگامان قرائت مذهبی بوده‌اند که پایه آن‌ مدارا، انسان‌دوستی و خدمت به مردم بوده‌است. او افزود: مکاتب فکری مشترک در منطقه خراسان نیز در این پیوند بی اثر نیست. امروز همانطور که مردمان قزاقستان شاعران بزرگ ایران همچون فردوسی، حافظ و سعدی را می‌شناسند، مردم ایران نیز با خواجه احمد یسوی آشنا می‌باشند.

رئیس دانشگاه در ادامه به روابط سیاسی دو کشور در دهه های اخیر اشاره کرد و افزود: در سال‌های پس از استقلال قزاقستان، ایران جز اولین کشورهایی بود که این استقلال را به رسمیت شناخت و از همان آغاز روابط سیاسی میان دو کشور شکل گرفت و سران سیاسی دو کشور بارها به پایتخت دو کشور رفتند.

دکتر سلیمی با اشاره به همکاری اقتصادی دو کشور به‌ویژه بعد از برجام، تصریح کرد: این مساله گویای همکاری خوب دو کشور می‌باشد و فراموش نمی‌کنیم که قزاقستان میزبان خوبی برای ایران در گفتگو با 1+5 بوده‌است. رئیس دانشگاه ادامه داد: در این میان دیپلماسی علمی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای برای استادان و دانشجویان دو کشور داشته‌باشد. افزایش شناخت آرای بزرگان دو کشور در حوزه علوم‌انسانی می‌تواند در افزایش غنای فرهنگی و شناخت بیشتر به ما یاری برساند.

وی با بیان این نکته که گسترش همکاری‌های علمی میان دو دانشگاه می‌تواند نمونه موفق از دیپلماسی علمی باشد، بیان داشت: گشایش این مرکز راهی برای نهادینه شدن این همکاری‌ها است و این مرکز نه تنها مکانی برای اشتراک‌های تمدنی دو کشور است، بلکه عرصه‌ای برای گسترش همکاری‌های علمی و دانشی خواهد بود. او تاکید کرد: بررسی الگوهای مدیریتی، ساختارهای اجتماعی و نظام‌های تربیتی می‌تواند در پیدا کردن زمینه‌های همکاری مفید باشد.

دکتر سلیمی با اشاره به سیاست توسعه روابط علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی به اقدامات انجام شده در چند ماهه گذشته در این خصوص پرداخت. او گفت: طی سفری که به کشور اسپانیا داشتم موسسه خیام را در یکی از دانشگاه‌های مادرید افتتاح کرده‌ام همچنین مرکز مطالعات فارسی حافظ در دانشگاه مدنیت کشور  ترکیه افتتاح گردید.

رئیس دانشگاه توسعه در روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور را با گشایش این مرکز با اهمیت برشمرد و عنوان کرد: انجام مطالعات مشترک در حوزه‌های فلسفی، ادبی و ریشه‌های تاریخی، روزنامه‌نگاری و ارتباطات می‌تواند در بین استادان جایگاه ویژه ای داشته‌باشد و از این منظر کارکرد این مرکز نیز می‌تواند بسیار گسترده گردد.

دکتر سلیمی در پایان سخنانش با بیان این‌نکته که خوشحالم همکاری‌ها با کشور دوست قزاقستان به حدی رسیده که شاهد گشایش این مرکز هستیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم مرکز مشابه در کشور قزاقستان نیز افتتاح گردد و همکاری‌ها بین دانشگاهیان دو کشور توسعه یابد. او تصریح کرد: آنچه مارا به هم پیوند می‌دهد دریای زیبای خزر است و امیدواریم دوستی‌های بین دو دانشگاه ها نیز مانند آن بزرگ و زیبا باشد و گنجینه‌های علمی مان نیز همچون گنجینه‌های این دریا باشد.

در بخش دیگر این مراسم یرلان سیدیکوف رئیس دانشگاه ملی اوراسیا قزاقستان با اشاره به اینکه چیزی با ارزش‌تر از دوستی بین کشورها و ملت‌ها وجود ندارد، به علاقمندی خود برای گسترش همکاری های علمی و فرهنگی اشاره و عنوان کرد: هنگامی که از راه­اندازی این مرکز مطلع شدیم بدون هیچ فوت وقتی به اینجا آمده‌ایم چرا که با فعالیت این مرکز دو کشور به یکدیگر نزدیک تر  شده و روابط توسعه خواهد یافت.

رئیس دانشگاه ملی اوراسیا ضمن ابراز امیدواری از افتتاح این مرکز برای افزایش همکاری‌ها، تصریح کرد: بسیار امیدوارم این همکاری‌ها و تفاهم‌نامه‌ها به ثمر بنشیند و بتوانیم‌ نتایج خوبی از آن را شاهد باشیم. این مرکز تنها بین دو دانشگاه بلکه نقطه عطفی برای سیستم آموزشی دو کشور خواهد بود. وی با اشاره به برنامه­های درنظر گرفته شده برای این مرکز افزود: در ابتدا می‌توانیم همکاری‌ دانش‌بنیان در زمینه‌‌ی اقتصاد داشته باشیم و حتی در زمینه آماده‌سازی زبان روسی نیز به دانشگاه علامه  طباطبائی کمک کنیم.

وی نیز در پایان سخنانش اشتراکات بین ملت دو کشور را یادآور شد و اظهار داشت: از نقطه نظر تاریخی بین قزاقستان و ایران اشتراکات فراوانی وجود دارد و شهروندان ایرانی در در کشور ما  و شهروند قزاقزستانی در کشور شما فراوان دیده می‌شود که ارزش‌ها، اخلاق، تاریخ و تمدن را حفظ کردند که این خود می تواند زمینه تحقیقات و پژوهش های عملی مدون درباره موضوعات فرهنگی و مردم شناسی در این مرکز واقع شود.

در ابتدای مراسم دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی به بیان سوابق همکاری بین دو دانشگاه پرداخت و گفت: تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه اوراسیا  از سال 2016 شکل گرفت و برنامه­های خوبی در طی این مدت به اجرا در آمد. میزبانی دانشگاه اوراسیا از دانشجویان رشته زبان ترکی، امکان استفاده از فرصت تحقیقاتی دانشجویی، تبادل استاد بین دو دانشگاه و اجرای پروژه مشترک در زمینه جاده ابریشم از جمله این موارد است.

معاون پژوهشی دانشگاه افزود: امروز شاهد راه اندازی دوره‌های مشترک در مقطع کارشناسی ارشد میان دو دانشگاه خواهیم بود و اطمینان دارم با افتتاح این مرکز این برنامه‌ها هدفمندتر، منسجم‌تر خواهد شد.

دکتر علومی یزدی اظهار داشت: دانشگاه علامه طباطبائی این مرکز را زیر مجموعه موسسه بیمه اکو خود قرار داد تا سمبلی برای همکاری‌های مشترک دانشگاه دو کشور شود. او برگزاری همایش و کارگاه علمی مشترک بین دو دانشگاه را مطرح و اضافه کرد: برگزاری کارگاه سه روزه روش تحقیق در علوم انسانی و دومین دوره همایش دیپلماسی گردشگری بین دانشگاه علامه‌طباطبائی، دانشگاه ملی اوراسیا و دانشگاه استرالیا در ادامه این همکاری ها راهگشا خواهد بود.

دکتر علومی یزدی در پایان با تقدیر از همکاری سفیر ایران در قزاقزستان، سفیر و رایزن فرهنگی سفارت قزاقزستان در ایران که در افتتاح این مجموعه حمایت کردندگفت: امیدوارم افتتاح این مرکز نقطه آغاز همکاری‌های گسترده‌تر و عمیق‌تری باشد.


نظر شما :