بررسی همکاری مشترک در نشست رئیس انجمن کتابداران ایران با رئیس دانشگاه

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۰۳۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۴۳۱
نشست مشترک رئیس انجمن کتابداران و اطلاع رسانی ایران با رئیس دانشگاه، معاون پژوهشی و مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه و جمعی از مدیران و کارشناسان این حوزه در دانشگاه 11 اردیبهشت ماه جاری در محل سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار شد.
بررسی  همکاری مشترک در نشست رئیس انجمن کتابداران ایران با رئیس دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که به منظور بررسی توسعه همکاری های مشترک میان دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن کتابداران و اطلاع رسانی ایران و همچنین معرفی امکانات جدید در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی ترتیب یافته بود، دکتر سلیمی در سخنانی با اشاره به ضرورت ارائه اطلاعات علمی بروز برای مخاطبان دانشگاه عنوان کرد: دیدگاه و نوع نگاه ما می تواند دانشگاه را دگرگون کند. اگر بخواهیم از دانشگاه نسل اول عبور کنیم، باید شرایط روزآمدی و پاسخ نیاز به جریان دائمی اطلاعات را برای استادی که به کلاس می آید فراهم نمائیم.

دکتر سلیمی افزود: مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه های ما مثل گذشته وظیفه نگهداری چند منبع را ندارند بلکه باید در راستای افزایش اطلاعات و کمک به تولید علم حرکت کنند. او افزود: این مهم در دانشگاه علامه طباطبائی که حوزه تخصصی آن علوم انسانی است از اهمیت دوچندانی برخوردار است و امری حیاتی برای دانشگاه است. رئیس دانشگاه ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص روزآمدی کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: در گذشته کتابخانه مرکزی دانشگاه وضعیت مطلوبی نداشت، حدود 800 متر مربع فضا در محدوده چهارراه لشکر به کتابخانه مرکزی اختصاص داشت که به دلیل محدودیت فضا، عدم سهولت دسترسی ها و روزآمد نبودن منابع آن به فکر ایجاد تحولی بزرگ در این زمینه برآمدیم.

دکتر سلیمی اظهار داشت: به لطف زحمات همکارانم این کتابخانه شکل گرفت، بالنده شد و به تدریج نقش خود را ایفا کرد. او گفت: توجه ما در این حوزه به این دلیل است که از دانش محض به سمت تولید علم برویم و تا به امروز گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است و اگر این نظام دانشی و کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها کار خود را به درستی انجام دهند می توانند مشکلات را ریشه کن نماید.

وی با بیان این نکته که هنوز وضعیت فعالیت خود در این حوزه را مطلوب نمی دانیم، تاکید کرد: این مساله که نمونه های سرقت علمی نسبت به قبل از پایگاه اطلاع رسانی منسجم بوده است را در دانشگاه خود حس کرده ایم. او افزود: تولید در حوزه علم با استفاده از این نظام احتمال وقوع دارد و تولید دانش در این جا نیازمند اتصال به شبکه دانش جهانی است.

رئیس دانشگاه ضمن اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در دانشگاه برای این مهم بیان داشت: دانشگاه علامه طباطبائی یک جهش در تولید علم داشته است و در حال حاضر به ازای هر استاد سه مقاله علمی پژوهشی تولید میشود. او اضافه کرد: تصور می کنم این جهش با شکل گیری نظام اطلاعاتی میتواند دو برابر شود. توجه به این امر نه به عنوان یک کار تزئینی و خدماتی بلکه به عنوان جریانی از شریانهای حیاتی است که در این راستا برنامه های مختلفی برای تقویت و سهولت در  دسترسی های مراجعان در دستور کار قرار دارد. دکتر سلیمی در پایان سخنانش یادآور شد: دانشگاه علامه طباطبائی آمادگی همکاری مشترک از جمله برگزاری همایش بینالمللی مشترک، کارگاه ها، نشست ها و دورههای مختلف با انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران دارد. 

در بخش دیگر این مراسم دکتر فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداران و اطلاع رسانی ایران در سخنانی با بیان اهمیت تحول در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی عنوان کرد: اگر به سمت کتابخانه‌های نوع دو و سه در حرکت هستیم باید کتاب‌های ما نیز  به این سمت حرکت کند چرا که کارکردها نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است و نیاز به کار پژوهشی در این زمینه حس می‌شود. او افزود: امیدوارم پیوندی برای انجام پژوهش بین کتابخانه ملی، انجمن کتابداری و دانشگاه علامه طباطبائی شکل بگیرد و زمینه ساز دسترسی به این مطلوب قرار گیرد.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با بیان این نکته که کلید آغاز به کار این انجمن در دوره اصلاحات زده شد، اظهار داشت: کارهای بزرگی در این انجمن صورت گرفته است و آثار خوبی ظهور پیدا کرده است که اثر گذار نیز است. او اضافه کرد: امیدورام بتوانیم به راهکارهای مناسبی در جهت همکاری با دانشگاه دست یابیم. دکتر خسروی در پایان سخنانش با تاکید بر اهمیت بروز بودن جریان اطلاعات علمی در مرکز آموزشی و تحقیقاتی پیشنهاد تشکیل کمیته ای را مطرج نمود و گفت: می توان با تشکیل کمیته سه جانبه‌ای بین دانشگاه علامه طباطبائی، کتابخانه ملی و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی زمینه‌های مختلف همکاری را مورد ارزیابی قرار داد تا از این طریق بتوانیم خلق ارزش های جدید را بررسی کنیم.

در ابتدای مراسم دکتر حمیدرضا علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی ضمن تقدیر از توجه و حمایت های ریاست دانشگاه در به ثمر رسیدن ساختمان جدید کتابخانه دانشگاه اظهار داشت: خواهشم از شما حاضران که از استادان و فرهیختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستید این است کمک کنید تا بتوانیم خدمات مطلوب‌تری ارائه نمائیم. قطعا تجربیات شما در ریزترین مسائل می‌تواند یاری‌رسان باشد. 

دکتر حمیدرضا علومی یزدی با بیان این که کتابخانه مهم‌ترین مرکز دانشگاه است، تصریح کرد: شاید واژه قلب تپنده برای دانشگاه صحیح باشد، هم قلب و هم مغز در این محیط درگیر می‌شود که نشان از اهمیت آن است، باید اهتمام جدی داشت و برغنای کتابخانه افزود. وی در پایان به رونمایی از پرتال کتابخانه مرکزی با عنوان«از دروازه اطلاعاتی دانشگاه » یادآور شد: این‌ها مجموعه تمهیداتی است که شوق به مطالعه را بیشتر خواهد کرد. او اضافه کرد: بنا داریم تا برای بهبود و ارتقا سطح کیفی کتابخانه‌ از نظرات  متخصصان این رشته بهره بیشتری بگیریم. در ادامه دکتر سید مهدی طاهری، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه نیز به معرفی امکانات موجود، منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه دانشگاه پرداخت.


نظر شما :