آغاز به کار اولین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان در دانشکده علوم اجتماعی

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۰۰۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۲۰۹
اولین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان، یازدهم اردیبهشت‌ماه در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کار کرد.
آغاز به کار اولین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان در دانشکده علوم اجتماعی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در مراسم افتتاحیه این همایش که با حضور استادان، صاحبنظران و دانشجویان در محل سالن همایش دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد، دکتر محمد تقی کرمی دبیر علمی این همایش و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم افتتاحیه این همایش در سخنانی عنوان کرد: امیدوارم این همایش زمینه و آغازی برای برگزاری همایش‌های بعدی باشد. او با اشاره به ایام شهادت شهید مرتضی مطهری، برگزاری همایش مسائل زنان را در دانشگاه علامه طباطبائی به فال نیک گرفت و افزود: شهید مطهری و علامه طباطبائی اندیشمندانی بودند که از دل سنت به مسائل زنان اندیشیدند و راه را برای بسیاری از اندیشمندان هموار نمودند.

وی با بیان فعالیت گروه آموزشی مطالعات زنان در این دانشکده از سال 80 افزود: گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائی از سال 1380 در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می نماید و یکی از منظم‌ترین دپارتمان‌ها در کشور در این زمینه است و برگزاری این همایش در دانشگاه با رسالت این گروه مطابقت دارد و دانشگاه علامه طباطبائی بهترین مکان برای برپایی این همایش علمی است. او در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که هرچیزی وقتی دارد و باید در زمان خودش برگزار شود اضافه کرد: شرایط و امکانات به‌صورتی رقم خورد که در سال 96 مقدمات برگزاری این همایش آغاز شد.

دکتر کرمی با تقدیر از حمایت‌های ریاست دانشکده در برپایی این همایش تصریح کرد: آنچه که در این همایش اتفاق افتاد برای بنده جذاب و چالش برانگیز بود و با  استقبال خوبی از سوی استادان و صاحب‌نظران این حوزه مواجه شدیم. او افزود: 500 چکیده به سامانه همایش وارد شد که 400 چکیده موردپذیرش قرار گرفت و 250 مقاله پذیرش نهایی شد. 60 درصد چکیده مقاله‌ها به مقاله کامل تبدیل شد که این آمار بسیار قابل توجهی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به معرفی به برنامه های دو روز همایش پرداخت و اظهار داشت: گرد هم آمده‌ایم تا حاصل این تلاش‌ها را با هم مرور کنیم. یازده پنل علمی، یک کارگاه، یک نشست تخصصی و پخش یک فیلم مستند برای این همایش دو روزه برنامه‌ریزی شده است. وی تاکید کرد: برای برگزاری این همایش به سه اصل اعتقاد داشتیم که امیدوارم همچنان سرلوحه کارمان باشد. اصل اول این است که صداهای مختلف در همایش شنیده شود و هر صدا و تفکری نماینده داشته باشد و تنها شرط حضور، گذر از معیارهای علمی این همایش بوده است. اصل دوم توجه به حضور جوانان و زنان است. او افزود: شهادت می‌دهم که جوانان و زنان این همایش را برگزار کردند و بنا بر این است ضمن احترام به اعتبار استادان از ایده‌های دانشجویی و جوانان نیز استفاده نمائیم.

دبیر علمی همایش اصل سوم را مساله اجتماعی برشمرد و گفت: در برگزاری این همایش دنبال مساله اجتماعی بوده‌ایم. امیدوارم پنل‌هایی که امروز و فردا برگزار می‌گردد با استقبال روبه‌رو گردد. 

دکتر پناهی: برگزاری این همایش نشانه اهمیت موضوع برای زنان اهل فکر جامعه است

دکتر محمد حسین پناهی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی از دیگر سخنرانان افتتاحیه همایش در سخنانی عنوان کرد: استقبال گسترده از این همایش اهمیت موضوع زنان و مسائلی که در این زمینه وجود دارد را در جامعه نشان می‌دهد. او افزود: نگاه به مجموعه مقالاتی که ارائه خواهد شد توجه خاص به مساله زنان خود را نشان می‌دهد. هفتاد درصد این مقاله‌ها یا توسط خانم‌ها و یا با مشارکت آن‌ها نوشته شده‌است. این نوع ترکیب را در کمتر همایشی شاهد هستیم که نشان‌دهنده اهمیت موضوع برای زنان اهل فکر جامعه است. 

شاهد دگرگونی‌های پرشتابی در زمینه هویت، نقش و‌ منزلت اجتماعی قشر زنان هستیم

مدیر گروه آموزشی مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تحولات جامعه در زمینه هویت و منزلت اجتماعی زنان افزود: اینجا سوالی مطرح می‌شود که چرا مسائل مربوط به زنان اینقدر برجسته شده‌است. ما شاهد دگرگونی‌های پرشتابی در زمینه هویت، نقش و‌ منزلت اجتماعی قشر زنان هستیم. به حدی که می‌خواهم از یک انقلاب صحبت کنم که آن انقلاب جنسیتی است. او افزود: ما در جریان انقلاب جنسیتی هستیم که حدود سه دهه است که آغاز شده و هم‌اکنون در اواسط این دوره هستیم. دکتر پناهی با بیان این نکته که در برخی کشورهای غربی حدود شصت سال این انقال طول کشید تا به تعادلی برسد، تصریح کرد: ما در شرایط حین انقلابی قرار داریم.

دکتر پناهی با اشاره به ساختار متفاوت جوامع بیان داشت: هرجامعه از قشرهای مختلف اجتماعی تشکیل شده‌است که در جامعه ساختار متفاوتی دارد. مجموعه این‌ها یک ساختار کلانی را می‌سازد و این قشربندی دائما تغییر و تحول پیدا می‌کند. او اضافه کرد: به طور کلی دگرگونی‌ها در قشربندی کند است مگر در انقلاب‌ها که می‌تواند این سرعت افزایش یابد. زنان قشری هستند که سریع‌ترین دگرگونی‌ها را طی چهل سال اخیر تجربه می‌نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان تغییرات وسیع در انقلاب جنسیتی به بیان مثال هایی در این خصوص پرداخت و گفت: اگر موقعیت و نقش زنان در خانواده را نسبت به گذشته بررسی کنید متوجه تفاوت‌ها می‌شوید. او  تقلیل نرخ تولد از هفت بارداری به سه بارداری را از جمله این تغییرات برشمرد و افزود: این فقط یک عدد نیست و تغییر نگرس‌ها و ارزش‌ها را نشان می‌دهد که شاید پرشتاب‌ترین تغییر در این زمینه در کشور ایران اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه این تغییرات ناشی از افزایش اشتغال زنان نبوده است، اظهار داشت: نظرسنجی‌ها فردگرایی را به عنوان یک ارزش در بین زنان نشان می‌دهد. تغییر نگرش به ازدواج، نوع نگاه به زندگی، مسائل زناشویی، اشتغال و میزان تحصیلات دگرگونی‌های عمده‌ای هستند که می‌توان به آن اشاره کرد. این نمونه پدیده‌ها به عنوان انقلاب جنسیتی شناخته می‌شود.

دکتر محمد حسین پناهی تاکید کرد: طبیعتا آثار این انقلاب جنسیتی در همه زمینه‌های جامعه نمود پیدا خواهد کرد و آثار عمده‌ای تا سی سال دیگر برجای می‌گذارد. یکی از عوارض و‌ پیامدهای این انقلاب توجه ویژه و برجسته‌ای است که خود زنان به این مسائل دارند. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی توجه اصحاب علوم اجتماعی به این مساله را نشان از اهمیت بالای آن دانست و خاطرنشان کرد: امیدوارم این همایش بتواند جنبه های این انقلاب را نشان دهد تا بیشتر با این مسائل آشنا شویم. آینده جامعه تحت تاثیر این مسائل قرار خواهد گرفت و قابل پیش‌بینی است که این تغییرات مهم اتفاق خواهد افتاد.

به دلیل مشکلات فنی، تصاویر برگزاری مراسم متعاقبا منتشر خواهد شد. 


نظر شما :