برگزاری مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۵۹۸۳ خبر روز
تعداد بازدید:۵۱۹۸
آئین گرامیداشت مقام استاد و تقدیر از استادان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی با حضور رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه شنبه هشتم اردیبهشت ماه در محل سالن همایش‌های بین‌المللی پژوهشکده صنعت نفت برگزار شد.
برگزاری مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در این مراسم در سخنانی ضمن تبریک‌ اعیاد شعبانیه، ولادت حضرت ولی عصر(عج) و مناسبت گرامیداشت مقام استاد به اعضای هیئت علمی دانشگاه به نقش و جایگاه بی بدیل استادان در دانشگاه تخصصی علوم انسانی اشاره کرد و بیان داشت: امروز در علوم انسانی و اجتماعی با یک مفهوم به نام انسان دانشگاهی مواجه هستیم که به دلیل دانشگاهی بودنش هویت متفاوتی دارد. او افزود: با پیدایی دانشگاه مدرن، با انسانی که کنش اجتماعی آن با این محیط معنادار می‌شود، مواجه هستیم. این انسان دانشگاهی مانند انسان‌هایی که با اتکا به نوعی از سرمایه فعالیت‌ می‌کنند، با تکیه بر سرمایه فرهنگی خود انجام وظیفه و نقش آفرینی می‌نماید و کنش اجتماعی خود را رقم‌ می‌زند. او تصریح کرد: سرمایه فقط محدود به سرمایه مالی و سیاسی نیست، بلکه انسان دانشگاهی با تکیه بر نوع متفاوتی از سرمایه فرهنگی رفتارهای خود را  سامان می‌‌دهد.

دکتر سلیمی با اشاره به اینکه انسان دانشگاهی و ‌سرمایه فرهنگی مفاهیم جدیدی است اضافه کرد: در منابع دینی و قرآن کریم این جایگاه را پذیرفته شده و مقبول می‌بینیم. او اضافه کرد: بر این اساس این مفاهیم مولود علوم انسانی و ‌اجتماعی جدید است که در اندیشه دینی ما جای پذیرفته شدن دارد و با اتکا به این مفهوم چند پرسش کلیدی در مقابل جامعه دانشگاهی ایران امروز مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه با اشاره به این سؤال که آیا انسان دانشگاهی در جامعه کنونی ما نیز شکل گرفته است؟ تصریح کرد: اگرچه در بخشی از جامعه‌ از مفهوم انسان دانشگاهی عبور می‌ نماییم و هویت دانشگاهی زیر نقد قرار گرفته است، اما در جامعه ایران هنوز این انسان تراز و هویت مشترک شکل نگرفته و بهتر است بگویم در حال شکل‌گیری است. دکتر سلیمی اضافه کرد: اگر بخواهیم در روز استاد به باز اندیشی جایگاه خود در دانشگاه علامه طباطبائی بپردازیم این پرسش مطرح می‌شود که آیا توانسته‌ایم در دانشگاه علامه طباطبائی به این هویت دست پیدا کنیم. او تصریح کرد: اگر به این هویت دست پیدا کرده باشیم، اندیشه‌ورزی ما در دیگری تأثیر می‌گذارد و بسیاری از کشمکش‌ها معنی پیدا نمی‌کند.

رئیس دانشگاه تأکید کرد: تلاش دارم تا این مفهوم مرکزی را در سه حوزه آموزش، پژوهش و دانشجو باز نمایم. او با اشاره به انجام اقداماتی در این زمینه بیان داشت: گام‌های محکمی را برای برساختن هویت دانشگاهی خود در عرصه آموزش برداشته‌ایم. اعتقاد به اصلاح این ساختار داشته‌ایم و ساختار نسبت استاد به دانشجو مطابق آمار ها به سرعت اصلاح شده است. همچنین راه برای ورود دانشجویان رانتی به دانشگاه علامه‌ طباطبائی بسته شده است و اگر بنده هم بخواهم دانشجوی رانتی وارد کنم، امکانش وجود ندارد چون راه را به صورت قانونی بسته‌ایم.

 دکتر سلیمی بیان داشت: آنچه امروز به عنصر هویتی ما تبدیل می‌شود، همین آموزش‌های مهارتی است که سال گذشته به آن اشاره کردم. او ادامه داد: جای خوشحالی است که وزارت علوم در گام به گام سخن خود اجرای طرح مهارتی پایلوت دانشگاه علامه طباطبائی را به عنوان یک دریچه‌ برای تحول کل آموزش عالی می‌داند. وقتی طی چهار ماه توانستیم آموزش‌های مهارتی بسیار پیشرفته به بیش از دو هزار و پانصد دانشجوی خود ارائه کنیم و آنقدر استقبال از آن زیاد است که شاید مشکل پاسخگویی به این همه تقاضا باشد، نشان می‌دهد که دانشگاه علامه به جای دانشگاه های فنی در اجرای طرح مهارتی پیشتاز شده است.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که نقاط ضعف بسیار جدی در این زمینه‌ها نیز داریم و برای برطرف کردن آن باید گام برداریم اظهار داشت: در دانشکده‌ها و کلاس‌ها چه درس می‌دهیم؟ آیا مکتب فکری خاصی در گروه‌های ما شکل گرفته است؟ آیا سبک‌های آموزشی به‌طور مشخص شکل گرفته است. او تصریح کرد: گام‌های بسیار جدی از سوی برخی از استادان در دانشکده‌ها برداشته شده است ولی پاسخ به این پرسش‌های اساسی منفی است. او گفت: در این حوزه‌ها جهش خوبی را شاهد بودیم بسیاری از چهره‌های جوانی که در جمع حضور دارند استادان این دانشگاه هستند. 140 استاد در این سه سال به جمع ما اضافه شدند که چهره‌های بسیار برجسته و امیدهای آینده دانشگاه هستند. این نوآوری‌ها و گام‌های جدید  هویت دانشگاه ما را در آشفته‌بازار امروز آموزش عالی تثبیت خواهد کرد و برای تثبیت آن همه ما باید کمک کنیم.

همانطور که در آموزش‌های مهارتی کسی باور نداشت و کمکی نمی‌کرد اما به کمک هم این راه را باز کردیم، در شکل دادن به مکاتب علمی جدید، خاص دانشگاه علامه طباطبائی هم باید کمک کنیم. خوشبختانه در برخی دانشکده‌ها مانند اقتصاد و برخی گروه‌های دانشکده روانشناسی و مدیریت این مکاتب شکل گرفته است. او تصریح کرد: می‌خواهیم مانند برخی از دانشگاه‌های مهم جهان مثل فرانکفورت و بوداپست که مکاتبی شکل گرفت و ادامه پیدا کرد، هویت این دانشگاه نیز در این زمینه با برساختن مکتب فکری جدید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش یک جهش کمی رو به جلو را نیاز داشتیم، بیان داشت: با برگزاری بیش از دویست کرسی نظریه‌پردازی و کسب رتبه نخست را داشته‌ایم. این یعنی حدود صد و هفتاد استاد این دانشگاه طرح جدید علمی را مطرح کردند. او اضافه کرد: دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاهی است که نشست‌های مستمر برای حل مسائل کشور را برگزار نموده است. یک بار در رسانه ملی نیز مطرح کردم که بعضاً اگر مسئولان کشور بی‌رغبتی هم نشان می دهند ما ناامید نشده‌ایم و جلساتمان را برگزار می‌کنیم.

رئیس دانشگاه با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص توسعه همکاری های بین المللی اذعان کرد: ارتباطات علمی با جامعه دانشگاه‌های دنیا روز به روز در حال افزایش است. او گفت: هفته گذشته مرکز آموزش زبان فارسی را در دانشگاه اسپانیا بدون هیچ هزینه‌ای افتتاح شد و قرار است تا  مهرماه اولین دوره رشته مشترک با دانشگاه‌های خارجی دانشجو برگزار گردد و امیدواریم که تا سال آینده به 10رشته مشترک برسیم.

دکتر سلیمی افزایش سیصد برابری قراردادهای پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی کشور  را از جمله مصادیق بهبود شاخصه های پیشرفت دانشگاه برشمرد و گفت:. این‌ها دست‌آوردهای اولیه و به نوعی پایه کار است. اما ما مشکلات بسیار زیادی داریم که تا این‌ها هست  به هویت دانشگاهی در این زمینه دست پیدا نخواهیم کرد. در انتشار کتب و مقالات هنوز با ‌کمی‌گرایی مواجه هستیم. همانطور که در آموزش عرض کردم بعد از این جهش کمی باید به سمت کیفیت و برساختن هویت پیش برویم 

دکتر حسین سلیمی با بیان این نکته که هنوز در بعضی زمینه‌ها نتوانسته‌ایم با نیازها، روحیات و گرایش‌های جدید دانشجویان هماهنگ شویم، تصریح کرد: دانشجویان ما مشکلات زیاد، نیازهای تازه و دیدگاه‌های متفاوتی دارند. ما همچنان نتوانسته‌ایم ارتباط نزدیکی با ذهنیت آن‌ها برقرار کنیم. البته وضعیت دانشگاه ما نسبت به سایر دانشگاه‌ها بهتر است. یکی از کارهای ما این است که شرایطی را فراهم کنیم که دانشجو در دانشگاه احساس امنیت کند.استادان برجسته‌ای را در جمع می‌بینم که دغدغه‌ی دانشجویان را دارند. از صمیم قلب از ایشان تشکر می‌کنم و این مسئله باید به روحیه فراگیر در دانشگاه ما تبدیل شود. او افزود: دانشجو نماد انسانی پویاست که وارد شرایط جدیدی شده که اعتقاداتش دچار سیلان می‌شود و در دانشگاه  برداشت‌های جدید اندیشه‌ورزی را می آموزد. ما امیدواریم که در شکل دادن به انسان تراز اجتماعی با تقویت این گرایش استفاده کنیم. وی ضمن ارائه گزارشی پژوهشی درباره سبک زندگی و وضعیت دانشجویان از تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه خواست بیش از پیش متوجه نیازها و اقتضائات دانشجویان باشند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام صادق اکبری اقدم مسئول دفتر نهاد مقام‌ معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی عنوان کرد: انشاالله این مقام و منزلت استادی چون شمعی راهگشا و مسیریاب خوبی برای نسل امروز که نسلی متفاوتی هستند قرار گیرد.  او با اشاره به مفهوم این تفاوت گفت: متفاوت نه به معنای بد بلکه به معنای اینکه شاید خیلی از ما ویژگی‌هایشان را نشناخته‌ایم و باید بیشتر دقت می‌کردیم. او اضافه کرد: اگر در این دانشگاه آیه‌ای از قرآن مطرح می‌شود باید به تفسیر المیزان رجوع کرد و نیم نگاهی به روح علامه طباطبائی داشته باشیم. تعبیری در قرآن کریم مطرح می‌شود که علم هدایت است و ‌هر هدایتی از ناحیه خداوند است. انشاالله که تمام  فعالیت‌های علمی استادان ارزشمند در مسیر تعلیم و تربیت الهی محسوب شود.

وی افزود: طبق آمار و ارقامی که مراکز سنجشی انجام می‌دهند معمولاً دانشگاهیان از سرمایه و اعتماد اجتماعی بالاتری نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های اجتماعی برخوردارند. بخش عمده ای از این مقام و منزلت اجتماعی و وزنی که در دانشگاه وجود دارد، مطمئناً مدیون زحمات یکایک استادان است و حضورشان به عنوان سرمایه شناخته می‌شودمسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان این نکته که دانشجویان تأکید دارند که در برنامه‌های خود از استادان برجسته استفاده کنند، تصریح کرد: حضور یک استاد در برنامه دانشجویی بر ارزش برنامه می‌افزاید و‌ نشان می‌دهد که استادان از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردار هستند. مخصوصاً در دانشگاه علامه طباطبائی که در حوزه علوم انسانی فعال است و برای هدایت، جهت‌دهی و رشد و تعالی جامعه حضور این استادان نیاز است که می‌تواند نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

حجت الاسلام اکبری اقدم ضمن اشاره به دو حدیث که از امام محمد باقر(ع) و حضرت محمد(ص)، اظهار داشت: قبل از حضور در برنامه فرمایشات مقام معظم رهبری را درباره مقام و منزلت استادان مرور می‌کردم. تعابیر بسیار برجسته‌ای از ایشان در این زمینه وجود دارد.  حضور استادان ارزشمند است و اگر از دانشجویان توقع می‌رود که کار را جدی بگیرند و حضور داشته باشند طبیعتاً از زحمات شما می‌توانیم این انتظار، خواهش و تقاضا را ایجاد می‌کنیم. همین شور و حال را از استادان انتظار داریم که شور و نشاط را به جامعه هدیه دهند و جامعه را با حضور شما استادان از امید به آینده سرشار کنیم.

همچنین در این مراسم از درگاه جامع کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه و پرتال استادان دانشگاه با ارائه و معرفی دکتر سید مهدی طاهری رئیس کتابخانه مرکزی و دکتر سعید پورروستائی اردکانی سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه و با حضور دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی، دکتر محمدرضا ویژه معاون توسعه و مدیریت منابع و دکتر نادر نعمت الهی معاون آموزشی دانشگاه رونمائی شد. همچنین در پایان این مراسم با حضور رئیس دانشگاه و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه استادان نمونه سال 96 دانشگاه معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

تـصـاویر بـیـشتـر


نظر شما :