سخنرانی دو عضو هیات علمی در نشست گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۵۹۴۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۵۹۹
نخستین دور گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان با موضوع عرفان، تصوف و ادبیات با حضور رئیس سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، هیات اساتید اعزامی دانشگاه های ایران و استادان و فرهیختگان افغانستان 2 اردیبهشت ماه جاری در تالار هنرهای زیبای دانشگاه کابل آغاز شد.
سخنرانی دو عضو هیات علمی در نشست گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این دور از گفت و گوهای فرهنگی که به مدت دو روز پیگیری خواهد شد، استادان ایرانی و اندیشمندان افغانستان مقالات خود را در زیر عنوان کلی جایگاه عرفان و تصوف در متون کلاسیک ادبی، نسبت عرفان و تصوف با ادبیات و عرفان در نگاه و اندیشه بزرگان ادبیات به بحث خواهند گذاشت.  دکتر نعمت الله ایرانزاده عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در نشست تخصصی این دوره با عنوان «جایگاه عرفان و تصوف در متون کلاسیک ادبی» به ارائه دیدگاه خود در خصوص سهم فرهنگ مشترک در ادبیات جهانی با رهیافت مطالعات تطبیقی پرداخت. 

دکتر ایرانزاده در ارائه سخنرانی خود، بازشناسی و بازنمایی میراث تمدنی و فرهنگی به منظور مفاهمه بشری و مواجهه با فرهنگ جهانی در دوره  کنونی را ضرورتی اجتناب ناپذیر برشمرد و افزود: اهتمام به فهم خود و دیگری در آیینه آثار درخشان ادبی جهان و آگاهی از گفت و گوی راستین متون ادبی در گذر زمان و در مسیر شکل گیری اندیشه ها، به  مطالعات تطبیقی و رویکرد انتقادی به ادبیات و فرهنگ وابسته است.

عضو هیات علمی گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه فرهیختگان و فرزانگان در زمینه تاثیر پذیری در گفت و گوهای و به خصوص در گفت و گوهای میان فرهنگی بیان داشت: سهم فرزانگان ملل در زمینه های  تولید، اقتباس و تکوین  آثار ادبی و میزان اثر گذاری و اثر پذیری عاطفی و فکری در گذشته، مشخص می شود و راه برای گفت و گو از این طریق گشوده می شود. او با تاکید بر قرابت فرهنگی ایران و افغانستان افزود: اینکه مثلا فرهنگ مشترک دو ملت ایران و افغان و ادبیات فارسی درسپهر فرهنگی تاریخی چه رهاوردی و در ادبیات جهان چه سهمی دارند و ادبا و فرزانگان با چه آورده ای و با چه نگاهی به دیگر ملل و آثار ادبی جهان می نگرند و چگونه در پیشبرد ادبیات جهانی نقش ایفا خواهند کرد، الزاماتی دارد و از جمله آن آگاهی از وضع موجود و فهم سرشت ِ فرهنگ و کارکرد آن در تعاملات جهانی است.

دکتر غلامرضا ذکیانی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه نیز در این نشست در سخنرانی خود با عنوان«الزامات تثبیت و تعمیق روابط فرهنگی افغانستان و ایران» به بررسی علل و عوامل روابط فرهنگی بین دو کشور پرداخت. او با اشاره به نقش فرهنگ در روابط بین الملل و به ویژه روابط منطقه‌ای در میان کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است بیان داشت: به طور کلی تا سخن از روابط کشورها به میان می‌آید بیش و پیش از همه روابط سیاسی و حداکثر روابط اقتصادی به اذهان متبادر می‌شود. او افزود: امروزه بر آگاهان روابط بین‌الملل پوشیده نیست که ابعاد فرهنگی بیش از سایر ابعاد سبب تعمیق و تثبیت روابط کشورها می‌گردد.

دکتر ذکیانی به تهدید های غرب نسبت به فرهنگ جوامع شرقی اشاره کرد و ضمن بیان این تهدید مشترک در کشورهای غیر اروپائی گفت: این تهاجم بسیار جدی است و خواه ناخواه همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را مورد تهدید قرار داده است. بحث اسلام‌هراسی که از جانب غربی‌ها از طریق ترویج تروریسم اسلامی القاء شده است عامل دیگری است که ضرورت ارتباط فرهنگی بین افغانستان و ایران را مضاعف می‌نماید.

عضو گروه آموزشی فلسفه در ادامه بیان داشت: دو وجه مشترک یکی دین اسلام و دیگری زبان فارسی سبب تسهیل این ارتباط می‌گردد زیرا نبود زبان مشترک در روابط سایر کشورها به عنوان یک مانع جدی تلقی می‌گردد ولی افغان ها و ایرانی‌ها چنین مانعی ندارند.  او با تاکید بر نقش ادبیات و معارف اسلامی خاطرنشان کرد: وجود ادبیات غنی فارسی که سرشار از معارف بلند اسلامی است می‌تواند این روند را تسهیل بخشد. همین دو نکته کافی است تا لزوم برقراری و تعمیق ارتباط فرهنگی افغانستان و ایران را مورد تاکید قرار دهیم.

لازم به ذکر است سطح همکاری های فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان بعد از برگزاری نشست های تخصصی کمیته های مشترک که برای تدوین سند جامع همکاری های این دو کشور انجام شد، رشد چشمگیری یافته است. قرار است دبیرخانه دائمی این دور از گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان در دانشگاه کابل و یکی از دانشگاه های ایران فعال شود.


نظر شما :