برگزاری نخستین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان در دانشگاه علامه‌طباطبائی

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۵۹۲۴ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۱۱۱۸۳
نخستین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان با حضور استادان و صاحبنظران برجسته حوزه مطالعات زنان 11 و 12 اردیبهشت‌ ماه جاری در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌گردد.
برگزاری نخستین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان در دانشگاه علامه‌طباطبائی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این همایش دو روزه که به همت دانشکده علوم اجتماعی و با همکاری موسسات آموزشی_پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این حوزه برگزار می گردد، در خصوص مسائل و مباحث این حوزه از جمله زنان، مسائل اقتصادی و رفاهی، مسائل و تحولات فرهنگی، آموزش عالی و آموزش و‌پرورش، خانواده و آسیب‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی، اجتماعی و‌مدنی بحث و بررسی انجام خواهد شد.

دکتر محمد تقی کرمی قهی عضو هیات علمی گروه آموزشی مطالعات زنان و دبیر علمی این همایش در این خصوص گفت: پرداختن به مسأله اجتماعی در جامعه‌ای که هم در حوزه مسائل زنان تحولات بسیاری را تجربه می‌کند و هم بخشی از بحران‌های آن در قالب مسأله اجتماعی خود را نشان می‌دهند، برای این‌که این همایش را خاص و متمایز از سایر همایش‌ها نماید، نقطه قابل قبولی است.

دکتر کرمی درخصوص ضرورت برگزاری این همایش و نیز وجوه تمایز آن از سایر همایش‌های اجتماعی در حوزه زنان گفت: در حوزه مسائل زنان همواره همایش‌هایی در سطح کشور برگزار می‌شود و تقریباً هیچ سالی نبوده که شاهد برگزاری همایشی در حوزه مسائل زنان نباشیم. اما چند نکته وجود دارد که این همایش را از سایر همایش‌ها متمایز می‌کند. نخست این‌که عمده همایش‌ها در حوزه مسائل زنان را نهادهای اجرایی یا سیاست‌گذار برگزار می‌کنند و کمتر اتفاق می‌افتد که دانشگاه یا گروه پژوهشی آموزشی متولی یک همایش شود.

دبیر علمی همایش ملی «مسائل اجتماعی زنان» در ادامه درخصوص محورهای همایش گفت: در این همایش، در ابتدا محورها را کلی در نظر گرفته‌ایم؛ 5 محور زنان و مسائل و تحولات فرهنگی؛ زنان و مسائل اقتصادی و رفاهی؛ زنان و آموزش عالی و آموزش و پرورش؛ زنان و خانواده و آسیب‌های اجتماعی و همچنین زنان و مشارکت سیاسی، اجتماعی و مدنی محورهای اصلی این همایش هستند. او درخصوص ضرورت ارتباط میان حوزه پژوهش و سیاست‌گذاری در حیطه مسائل زنان در کشور گفت: باید اراده‌ای از سوی نهادهای اجرایی و سطوحی که بهره‌برداران اصلی تحقیقات اجتماعی محسوب می‌شوند وجود داشته باشد تا از محصول تحقیقات و گفت‌و‌گوها استفاده کنند. 

دکترکرمی با بیان این‌که این همایش یک رخداد علمی فرهنگی است که باید از یک طرف زمینه را برای بحث‌های بعدی در حوزه مطالعات زنان فراهم کند و از طرف دیگر ایده و پژوهش پژوهشگران را به اجرا و عمل نزدیک سازد، خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که مسأله زنان ماهیت چندلایه دارد و صرفاً ابعاد پژوهشی و علمی را شامل نشده است و در کنار آن، ابعاد اجتماعی و فرهنگی مسائل زنان نیز به اندازه خود سهم دارند، تلاش شده است در حاشیه همایش نمایشگا‌ه‌هایی مربوط به فعالیت‌های علمی و اجرایی نهادها و مؤسسات داشته باشیم. همچنین 2 کارگاه مطالعات زنان و 2 نشست با هدف بحث و گفت‌وگوی صاحب‌نظران در باب مسائل زنان خواهیم داشت. در این نشست‌ها مسائل روز جامعه توسط متخصصات تراز اول حوزه مطالعات زنان به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود.

لازم به ذکر است این همایش 11 و 12 اردیبهشت ماه در محل دانشکده علوم اجتماعی برگزار خواهد شد.


نظر شما :