دکتر سلیمی: توسعه و سرمایه گذاری در آموزش راه حل توسعه علوم انسانی

۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۷۰۰ خبر روز
تعداد بازدید:۲۷۴۷
مراسم روز علم ایران و آلمان با حضور روسا و مدیران دانشگاه های ایران و آلمانی 8 اسفندماه جاری به میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
دکتر سلیمی: توسعه و سرمایه گذاری در آموزش راه حل توسعه علوم انسانی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این مراسم با حضور 60 نفر از روسا و مدیران بیش از بیست دانشگاه کشور آلمان، نهادهای پژوهشی نظیر لایب نیتس، داد و حدود 150 نفر از همتایان آنها از پنجاه دانشگاه و دستگاه اجرایی ایرانی که با دانشگاه­ها و موسسات علمی و پژوهشی آلمان ارتباطات مشترک داشتند، برگزار شد.

دکتر حسین سلیمی در این نشست در سخنانی با اشاره به دستاوردهای نظام آموزشی کشور به تشریح و تبیین این دستاوردها پرداخت. او در این خصوص گفت: نظام آموزش عالی ایران دستاوردهای قابل توجهی به دست آورده است. پاسخگویی به نیازهای آموزشی تعداد بیشتری از متقاضیان تحصیلات تکمیلی، برابری در ارائه آموزش عالی به مردان و زنان، توسعه تحصیلات تکمیلی و ایجاد رشته های تحصیلی متعدد از جمله دستاوردهای ملموس نظام آموزش عالی ایران است. او افزود: افزایش سهم زنان با فرصت ها و منابع آموزشی به ویژه در دهه گذشته، از سایر کشورهای در حال توسعه بالاتر بوده است و رشد تعداد اعضای هیات علمی زن در دانشگاه های ایران و موسسات آموزش عالی از دستاوردهای دیگر این نظام است.

دکتر سلیمی روابط بین دانشگاهی و مبادلات علمی بین المللی را یکی از دلایل روشن سیاستگذاران ارشد آموزش عالی ایران از دوران تاسیس دانشگاه مدرن در ایران برشمرد و در خصوص آمادگی برای توسعه این روابط بیان داشت: تاریخ نظام آموزش عالی ایران نشان می دهد که برخی از دانشگاه های ایران تفاهم نامه های مهمی را با دانشگاه های معتبر امضا کرده اند. او افزود: علاقمند به توسعه همکاری های بین المللی هستیم تا تعاملات و اعتبار نظام آموزش عالی ایران را با توجه به استعدادهای و ظرفیت های مختلف آن بهبود بخشیم.

رئیس دانشگاه با اشاره به ظرفیت نظام آموزش عالی کشور گفت: معتقدیم که نظام آموزش عالی ایران دارای استعدادهای آموزشی و آموزشی و ظرفیت های لازم برای بین المللی شدن است. او گفت: در سیاست ها و برنامه های توسعه نظام آموزشی برای دستیابی به توسعه ملی در ابعاد مختلف بر سرمایه گذاری در علوم انسانی تأکید شده است. او اضافه کرد: در سال های اخیر، علوم انسانی به تدریج توانایی قابل توجهی را به دست آورده است در حال حاضر، پنجاه درصد دانشجویان ایرانی در برنامه های مختلف علوم انسانی شرکت می کنند و سهم بزرگی از ظرفیت دانشگاهی به سمت علوم انسانی انتقادی و پیشگامانه حرکت می کند.

دکتر سلیمی در ادامه بیان کرد: اعتقاد به این رویکرد نشان می دهد علوم انسانی و اجتماعی از اعتبار سرمایه برخوردار است و پیشرفت های سازمانی، مهمترین دستاورد دهه گذشته در زمینه علوم انسانی و علوم انسانی در ایران است. او گفت: در حقیقت، رابطه دیالکتیکی بین توسعه "علوم انسانی و علوم اجتماعی" و "توسعه ملی" وجود دارد. ارزش و اعتبار علوم انسانی بستگی به عملکرد آن در جامعه، فرهنگ و سیاست دارد. با توجه به پیچیدگی های ارتباطات، جوامع کنونی نیازمند رویکردهای علمی و یافته های در حوزه های بحرانی سیاست، ادبیات، مدیریت و اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی و آموزش هستند.

رئیس دانشگاه خاطر نشان کرد: معتقدم توسعه و سرمایه گذاری در زمینه آموزش و پرورش اولین و مهم ترین راه حل برای توسعه و بهبود علوم انسانی است. او افزود: بهترین راه برای اعتباربخشی برنامه های علوم انسانی، ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان آن است. در مرحله دوم، تحقیق در علوم انسانی باید بر مسائل جاری زندگی شخصی و اجتماعی تاکید داشته باشد تا در جامعه موثر باشد.

دکتر سلیمی با بیان ضرورت های تحقیقات علوم انسانی و تجارب و دستاوردهای آلمان در این زمینه یادآور شد: تحقیقات در علوم انسانی باید ضمن توجه به مسائل حیاتی و اساسی، مقابله با مسائل محلی، منطقه ای و جهانی را مورد توجه قرار دهد. با توجه به این واقعیت ها درباره علوم انسانی و اجتماعی در ایران و با توجه به سنت های غنی آلمان در انجام مطالعات در این زمینه، پیشنهاد این است تا با ایجاد انجمن علوم انسانی و مطالعات علوم اجتماعی در کارگروه های مختلف تخصصی در شاخه های مدیریت، اقتصاد، حقوق،، علوم سیاسی و روابط بین الملل، روزنامه نگاری، فلسفه، الهیات، زبان و ادبیات، جامعه شناسی، روانشناسی و تاریخ تشکیل گردد.

رئیس دانشگاه با اشاره به موانع و مشکلات توسعه همکاری های علمی یادآور شد: در راستای این همکاری های مشترک چالش هایی برای همکاری دو طرف ایجاد شده است که بخش زیادی از این چالش در دراز مدت قابل حل هستند.

او گفت: تصور می کنم ایجاد یک نقشه راه برای افزایش تحقیقات علمی مشترک و تسهیل روابط بین محققان و پژوهشگران در هر دو کشور و حمایت از روابط دانشگاهی بین آلمان و ایران در این خصوص ضرورت دارد. دکتر سلیمی تاکید کرد: بدون شک وزارتخانه های آموزش عالی در هر دو کشور نقش مهمی در این خصوص می توانند ایفا کنند و راه را برای چنین همکاری هایی هموار سازند.

عضو کمیته سیاستگذاری علمی  روز ایران و آلمان در خصوص ضرورت تغییر در نظام آموزشی بیان داشت: امروزه، رویکرد دانشگاه به سمت "آینده" تغییر کرده است و در نتیجه، ایده آموزش عالی در قرن نوزدهم نمی تواند به نیازهای فعلی و آینده انسان و جامعه پاسخ دهد. بنابراین، دانشگاه در معرض تغییر اساسی است و باید در این خصوص با توجه به نیازها و ضرورت های ایجاد شده حرکت نماییم. او اضافه کرد: آموزش عالی امروزه شکل جدیدی از تغییر در "ساختار"، "عمل" و "مأموریت" خود را تجربه می کند. جغرافیای دانشگاه ها در جامعه دیگر آشکار نیست. در حقیقت، به تدریج نسل جدیدی از آموزش عالی را  به عنوان دانشگاه "نسل چهارم" را تجربه می کنیم که علاوه بر حفظ ماموریت از نسل های قبلی آن به دنبال یک تابع بیشتر است؛ این نسل از دانشگاه ها "مدل جدید حرفه ای" را برای سیستم آموزش عالی تعریف و دنبال می کنند که فرصت های جدیدی برای آن فراهم می نماید.

 


نظر شما :