اختتامیه مسابقات ملی مناظره دانشجویان با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور برگزار شد

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۶۶۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۵۱۹
ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان سراسر کشور با معرفی تیم‌های برگزیده 8 اسفند ماه جاری در دانشگاه علامه طباطبائی به کار خود پایان داد.
اختتامیه مسابقات ملی مناظره دانشجویان با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، با حضور دکتر شهین دخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور، حمیدرضا طیبی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی، دیگر مسئولان و برگزار کنندگان، استادان و دانشجویان مسابقه فینال و مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان سراسر کشور نشان خواجه نصیر طوسی در سالن همایش های دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار گردید.

دکتر شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در این مراسم سخنانی عنوان کرد: انشاالله این مسابقات ادامه پیدا خواهد کرد و برگزاری آن زمینه ی برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی باشد. او با تاکید بر اهمیت برگزاری این مناظرات افزود: اهداف این مناظرات بسیار مشخص و مهم است و فرصتی برای یادگیری است. اگر ابعاد مختلف یادگیری را در نظر بگیریم، این مولفه‌ها در نهایت منجر به توسعه خواهند شد که در صورت حاکمیت آن با کشور توسعه یافته مواجه خواهیم‌بود. او با اشاره به تقسیم بندی‌هایی که برای توسعه مطرح می‌شود، اضافه کرد: مرحله نهایی مدرن سازی سرمایه های فرهنگی است و تا قبل از آن سرمایه‌های اجتماعی، افزایش مشارکت زنان، تاسیس احزاب و تقویت جامعه مدنی را داریم که در نهایت با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند شاهد وضعیتی هستیم که به نوعی در این مناظره‌ها مورد تمرین قرار می‌گیرد. 

دکتر شهیندخت مولاوردی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برای بیدار کردن عقل جمعی چاره‌ای جز مشاوره و مناظره نیست و این مهم می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی برای این مسابقات قرار بگیرد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که اخلاق در کنار گفتگو گمشده‌ی جامعه امروزی ما است و باید ببینیم به چه صورتی می‌توانیم این گمشده را پیدا کنیم. او اضافه کرد: تقویت روحیه حق‌گویی، حقیقت‌طلبی، رشد و شکوفایی، فرهنگ گفتگو و نهادیه‌سازی آن از زمینه‌های بسیار مهم این مسابقه است. 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: زمینه‌سازی برای شکل گیری تفکر خلاق و نقاد یکی از تاکیدات بسیار مهم است و امیدوار هستیم که این مناظرات از سنینی شروع شود که فرصت بیشتری برای نهادینه‌شدن آن داشته‌باشیم. دکتر مولاوردی با بیان این نکته که تقویت روحیه پرسشگری در بحث حقوق شهروندی از نکات مهم است، بیان داشت: باید تلاش کنیم که روحیه پرسگری و مطالبه‌گری در شهروندان تقویت شود و در مقابل آن پاسخگویی در بین مسئولان را داشته باشیم که از مولفه‌های حکومت‌داری مطلوب است. او تصریح کرد: خط مشی‌های این نوع مسابقات و مناظره‌ها نشان می‌دهد، راهی که طی شده است رو به تکامل است. او افزود: با مدل‌ها و بررسی‌هایی که در جوامع مختلف صورت گرفته، دانشگاه ها محور و موتور تحول اقتصادی و اجتماعی در همه جوامع محسوب می‌شوند. شروع این اقدامات و حرکت‌ها نیز طبیعی است. 

دکتر شهیندخت مولاوردی در پایان سخنانش با تبریک به راه یافته گان به مرحله نهایی این مناظرات یادآور شد: این یک بازی برد برد است و باید از این زمینه‌ و ظرفیتی که فراهم شده  است برای برنامه‌های دیگر استفاده نماییم. او با اشاره به ضرورت به کارگیری از فرهنگ رضوی و اهمیت مناظره در آن افزود: می توانیم برای این مهم از الگوهای موجود در فرهنگ دینی نیز استفاده کرد، روشی که امام رضا (ع) برای تببین مبانی اسلامی و بقای دین اسلام استفاده کرد، روش مناظره بود که از آن به عنوان فرهنگ رضوی نام می‌بریم. امیدوارم این فرهنگ را به درستی بشناسیم و در جامعه خود به کار ببریم.

در بخش دیگر این مراسم دکتر سید حمیدرضا طیبی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: شما دانشجویان مدیران آینده کشور هستید. مدیران سیاسی کشور معمولا از فعالان سیاسی و اجتماعی کشور انتخاب می‌شوند و ضروری است که دانشجویان در جریان مسائل جدی کشور باشند و در این جلسات در یک محیط علمی مسائل را مورد بررسی قرار دهند. وی افزود: همه کشورها سعی دارند با تبادل نظر بین نخبگان خود در مسائل اساسی کشور به یک نقطه‌نظر مشترکی برسند و این مساله باید به وجود بیایید که در مسائل مهم کشور به تعامل برسیم. او افزود: این فرهنگ گفتگو باید در میان دانشجویان شروع شود و امیدوارم این طرح جهاد دانشگاهی به شکل خوبی ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی با بیان این نکته که دانشجویان باید به صورت جدی درباره مسائل اساسی کشور مناظره کنند، خطاب به آنان تصریح کرد: برای اینکه بخواهید برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشید. او برنامه ریزی را از ضرورت های دستیابی به این مهم برشمرد و اضافه کرد: بدون این نوع برنامه‌ریزی نمی‌توان پیشرفت کرد و امیدواریم این حرکت با حمایت شما در کشور الگوسازی شود. لازم به ذکر است در اختتامیه مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران تیم‌های «اصفهان» و «کاپا» با موضوع "اظهارات متهمین اقتصادی باید کاملاً علنی و بدون محدودیت به اطلاع عموم برسد"، به مناظره پرداختند و در نهایت تیم "کاپا" از استان فارس به برتری دست یافت و قهرمان ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران شد.


نظر شما :