همایش ملی «مدیریت، تولید ملی و اشتغال» برگزار شد

۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۵۳۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۳۸۲
اولین همایش مدیریت، تولید ملی و اشتغال با حضور استادان، صاحبنظران و مسئولانی از دستگاه های اجرایی کشور 27 بهمن‌ماه جاری در سالن همایش‌های دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی آغاز به کار کرد.
همایش ملی «مدیریت، تولید ملی و اشتغال» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه، دکتر رضا نوروز زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دکتر لعیا الفت رئیس دانشکده مدیریت و‌حسابداری، دکتر مهدی الوانی استاد برجسته علم مدیریت و جمعی از استادان، صاحبنظران و دانشجویان حضور داشتند. در این مراسم دکترحسین سلیمی در سخنانی عنوان کرد: این مجموع همایش‌ها به لحاظ کیفی از همایش‌های تبلیغاتی که فقط بخواهیم برنامه‌ای داشته باشیم و نتیجه‌اش را منتشر کنیم، نیست. این همایش محصول توافق 13 دانشگاه برتر کشور در اجلاسی که در تابستان گذشته برگزار شد، است. او گفت: بر این اساس مقرر شد این دانشگاه ها در سالی که با عنوان«اشتغال و تولید ملی» نامگذاری شده‌است نقش خود را ایفا کنند و بتوانند به بررسی همه جانبه مسائل در این حوزه به ارائه راهکارهایی بپردازند.

رئیس دانشگاه با تاکید بر اهداف مورد نظر از برگزاری این همایش گفت: این یک همایش نمایشی و درون دانشگاهی نیست و تنها هدف علمی ندارد. هدف این است که استادان و صاحبنظران دانشگاه از این طریق دیدگاه ها و پیشنهادهای سازنده خود را در خصوص اشتغال و تولید ملی ارائه نمایند تا در اختیار مسئولان اجرایی این حوزه قرار گیرد. دکتر سلیمی تصریح کرد: برگزاری این همایش برای ما کلیدی است و حائز اهمیت فراوانی است. سال‌ها است که می‌گوییم که سخن دانشگاهیان برای پیدا کردن و حل مشکلات کشور شنیده نمی‌شود اما با فراهم شدن این امکان باید گفت: این گوی و این میدان.

دانشگاهیان باید نشان دهند که توان بررسی مشکلات از جنبه دیگر را دارند

دکتر سلیمی با بیان این نکته که روسای 13 دانشگاه به میدان آمدند و زمینه را برای بیان دیدگاه ها، راه حل ها و پیشنهادهای سازنده از سوی استادان و دانشجویان را فراهم نمودند بیان داشت: این عرصه آزمون بزرگی برای دانشگاه‌ها است چرا که با تعامل و اقبالی که از مسئولان اجرایی کشور مواجه هستیم باید در این خصوص به صورت فعالانه عمل نماییم.او اضافه کرد:  سال‌هاست که به مسئولان گلایه می‌کنیم که شما بی نیاز به جامعه دانشگاهی نیستید و دانشگاهیان باید نشان دهند که توان بررسی مشکلات از جنبه دیگر را دارند و عمیق‌تر باید نگاه کرد.

از کلی‌گویی فاصله بگیریم و پاسخ مشخصی به پرسش‌ها ارائه نمائیم

دکتر سلیمی ضمن اشاره به سئوالات اساسی در زمینه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: باید از کلی‌گویی فاصله بگیریم و پاسخ مشخصی به برخی پرسش‌ها در این همایش‌ها ارائه نمائیم. او با تاکید بر ضرورت بازنگری در اقتضائات تولید و شغل در دنیای کنونی تصریح کرد: خواهش من از استادان و دانشجویان این است در پنل‌های پیش رو همایش کیفیت مباحث را مورد اهمیت قرار دهند. معتقدم شغل در شرایط جدید معنای دیگری پیدا کرده‌است و باید پاسخ این سئوال که چگونه شغل به معنای جدید را تقویت کرد، پیدا کنیم. باید این نشست‌ها و بررسی‌های علمی را دست‌مایه باز اندیشی در بنیادهایی قرار دهیم که شاید روزمرگی دستگاه‌های اجرایی اجازه آن ‌را ندهد.

وی افزود: اگر بتوانیم در این همایش که به نمایندگی از 13 دانشگاه برتر کشور در حال برگزاری است به راه حل مناسبی برسیم و نشان دهیم که توان تشخیص و ارائه راه‌حل مشکلات را داریم و از این طریق پروژه‌های بزرگی از درون آن بیرون می‌‌آید که برای کشور موثر است و برای استادان و دانشجویان نیز سودمند خواهد بود. در این شرایط تحصیل دانشجویان مخصوصا دانشجویان تحصیلات تکمیلی معنا دار خواهد کرد و اشتغال حین تحصیل به وجود خواهد آمد.

رئیس دانشگاه در پایان سخنانش خطاب به فعالان این حوزه خاطرنشان کرد: خواهشم این است که همایش را به لحاظ کیفی و‌ محتوایی بسیار جدی بگیرید و برای یافتن مسائل و راه حل های ژرف‌تر تلاش کنید. به مسئولان توصیه می‌کنم که در این جلسه‌ها بنشینند و محصول تفکر استادان و دانشجویان را بشنوند. با توجه به حضور استادان و دانشجویان برجسته در این همایش به نتایج به دست آمده از آن برای حل مسائل کشور امیدوارم.

در ادامه دکتر نوروز زاده در سخنانی تولید و اشتغال را موضوع مهم کشور برشمرد و عنوان کرد: برای محقق شدن این خواسته‌ها باید بستر را فراهم کنیم و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در مساله اقتصاد مقاومتی که باید درون‌زا و برون‌نگر باشیم و مفهوم آن این است که می‌توانیم به توان علمی داخل کشور اتکا کنیم. او گفت: وقتی از صنعت صحبت می‌شود اگر در هر زمینه‌ای به آن پرداخته شود، بدون پشتوانه علمی امکان اداره آن وجود ندارد.

توسعه مراکز تحقیق و پژوهشی پلی به سمت حل مشکلات صنعت

معاون وزیر نفت با بیان این نکته که راه ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق مراکز تحقیق و توسعه می‌گذرد، تصریح کرد: دانشگاهیان به تنهایی نمی‌توانند وارد صنعت شوند ولی اگر مراکز تحقیق و پژوهش را در  کشور توسعه دهیم می‌تواند پلی به سمت صنعت باشد. باید مشکلات صنعت را بیابیم و این مشکلات را به جامعه دانشگاهی ارائه کنیم و در غالب رساله و آزمایشگا‌هایشان تحقیقات را عملیاتی نمائیم. این راهی است که می‌توانیم دانشگاه را به صنعت وصل کنیم. امروزه دانشگاه‌های معتبر بیشتر از طریق تحقیقات سرمایه به دست می‌آورند و ما باید این بستر را برای دانشگاه‌های داخل کشور  ایجاد کنیم. دکتر نوروز زاده یادآور شد: اگر صنعت پتروشیمی بخواهد توسعه پیدا کند باید بتوانیم در زمینه خلق دانش متانسب با تکنولوژی روز کار  نمائیم و این مهم بدون همکاری با دانشگاهیان امکان پذیر نیست. اگر جامعه دانشگاهی با مراکز صنعتی همکاری کنند می‌توانیم بسیاری از چیزهایی که وارد می‌کنیم خودمان تولید کنیم.

دکتر لعیا الفت رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری در سخنانی عنوان کرد: بیکاری معضلی است که بر اساس پژوهش‌های مختلفی که انجام شده از چالش­های مهم اجتماعی کشور محسوب می شود. در سالهای گذشته صاحب نظران مختلف در رابطه با این مسئله و مسئله‌ی اشتغال و تولید، اظهار نظرهای مختلف و رهنمودهایی را ارائه کردند و متولیان اجرا هم برخی از سیاست‌ها را به کار گرفتند. سیاست‌هایی که عمدتاً مقطعی بوده و به نظر می‌رسد که مشکلات را حل نکرده است و به نوعی ناکارآمدی آن سیاست­ها مشهود است. او افزود: مسئله‌ی اشتغال در سیاست‌های مختلف در سال‌های اخیر تدوین و مطرح شده است اما آنچه که از وضعیت موجود برمی آید، این نیاز را به وجود می آورد که به این مسئله به صورت یک نگرش ملی و برنامه منسجم نگاه کنیم.

رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه با بیان این نکته که مسئله اشتغال مسئله‌ای پیچیده و چند وجهی است و باید از ابعاد مختلف بررسی شود، تصریح کرد: دانشگاه بر آن شد که همایشی تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» برگزار نماید. او گفت: زمینه برگزاری این همایش در قالب برگزاری چهار همایش دانشکده‌ای بوده است و این موضوع ابتدا در دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت، حقوق و علوم سیاسی و علوم اجتماعی از طریق برگزاری نشست های داخلی بررسی شد و جمع بندی کلی آن در این همایش اراده خواهد شد. او اضافه کرد: در جهت هم فکری بیشتر در راستای حل مشکلات مرتبط با تولید ملی و توسعه اشتغال و به منظور استفاده از ظرفیت صاحب نظرانی­که در این حوزه اندیشه دارند، شش محور را برای این همایش دو روزه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

دکتر لعیا الفت ضمن اشاره به این نکته که محورهای همایش مدیریت بخش عمومی و سیاستگذاری، مدیریت مالی، فناوری اطلاعات،محور مدیریت صنعت، محور مدیریت گردشگری و محور مدیریت منابع انسانی است، یادآور شد: در برگزاری این همایش از وجود دانشجویان گرامی که سرمایه های ارزشمندی برای دانشکده و دانشگاه هستند بهره بردیم و عمده کارهای اجرایی بر عهده این عزیزان بوده‌است.

سبک زندگی جامعه ما نیاز به شغل‌های پیشرفته ندارد

دکتر مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و‌توسعه معاونت علمی و‌فناوری ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در جامعه دانشگاهی دچار مشکل شده‌ایم و آن این است که رسالت روشنگری خود را فراموش کرده‌ایم. اگر این همایش بخواهد موفق باشد باید رسالت روشنگری خود را به درستی انجام‌دهد. اساسا امکان ایجاد اشتغال برای 4.5 میلیون جوان تحصیلکرده وجود ندارد. مساله اساسی از خود ما شروع می‌شود و معتقدم سبک زندگی جامعه ما نیاز به شغل‌های پیشرفته ندارد.

تا زمانی که سبک زندگی را تغییر ندهیم مشکل اشتغال حل نمی‌شود

او با تاکید بر ضرورت بیان وافعیات در همایش های علمی افزود: همه چالش‌های موجود فرصتی برای اشتغال است. اگر در مسائل مختلف مسئول باشیم شغل‌های متفاوتی ایجاد می شود و جرات پیدا می­­کنیم ‌رسالت روشنگری را نسبت به مردم ‌ارائه کنیم. معتقدم تا زمانی که سبک زندگی را تغییر ندهیم مشکل اشتغال حل نمی‌شود. دکتر الیاسی تغییر در سبک مدیریت دولتی را از راهکارهای مهم در این خصوص برشمرد و تصریح کرد: باید سبک مدیریت دولتی تغییر کند و تغییر، نیاز به یک قهرمان دارد چرا گاهی ما دانشگاهیان از این تغییر می‌ترسیم. لازم به ذکر است این همایش به مدت دو روز با برگزاری نشست های تخصصی در محل سالن اجتماعات دانشکده مدیرت و حسابداری برگزار می گردد.


نظر شما :