تفاهم نامۀ همکاری علمی به امضا رسید/ از تهران تا هرات

۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۴۲۴ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۷۹۳
تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه دولتی هرات افغانستان با حضور روسای دو دانشگاه به امضا رسید.
تفاهم نامۀ همکاری علمی به امضا رسید/ از تهران تا هرات

این نشست با حضور دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر عبدالله فایز رئیس دانشگاه هرات، دکتر علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر ماندانا تیشه‌یار مدیر دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه و دو تن از استادان دانشگاه هرات برگزار شد. دکتر سلیمی در ابتدای این نشست در سخنانی عنوان کرد: دانشگاه علامه‌طباطبائی با حدود 16هزار دانشجو و 530 عضو هیئت علمی تنها دانشگاه تخصصی حوزۀ علوم انسانی و‌ سطح یک کشور محسوب می‌شود. تقریباً همۀ استادان ما استادیار به بالا هستند و نیمی از استادان ما دانشیار به بالا هستند. از جهت هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه ما جایگاه بالایی در کشور دارد.

وی افزود: در برخی حوزه‌ها دانشگاه ما رشته‌ها و موضوع های منحصر به فردی دارد. دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاه دولتی است که دانشکدۀ ارتباطات دارد. در برخی حوزه‌های دیگر مانند مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، حقوق اقتصادی و حقوق قراردادهای نفتی نیز تقریباً دانشگاه ما در آن سرآمد و‌ منحصر به فرد است. رئیس دانشگاه ضمن اشاره به جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی در برخی رشته‌های علوم اجتماعی و روانشناسی، اظهار کرد: ما با بیش از 60 کشور دنیا تفاهم‌نامه همکاری داریم و با نزدیک 40 کشور به‌صورت فعال در حال همکاری هستیم. انشاالله رشته‌های مشترک ما با تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ دنیا در سال آینده راه‌اندازی می‌شود. بسیاری از دانشجویان افغانستانی که به دانشگاه ما آمده اند از دانشجویان برتر و مستعد ما بوده و هستند.

دکتر سلیمی تصریح کرد: استادان افغانستانی که به اینجا آمده اند هم در سمینارها و هم در تکمیل تحصیلات خود موفق ظاهر شده اند. ما بسیار مشتاق هستیم که اینگونه همکاری‌ها را با دانشگاه هرات گسترش دهیم. نشست گفت‌وگوهای مشترک ایران و افغانستان، بسیار پرثمر و بالنده برگزار شد. استادان افغانستانی شرکت کننده بسیار با سواد بودند و به همین دلیل ما برای همکاری مشترک مشتاق هستیم. وی افزود: این موضوع را یک سرمایه می‌دانیم. امیدوارم این همکاری‌ها باعث شود تا دانشگاه‌هایی که زبان فارسی در آن‌ها زبان غالب است بتوانند یک اتحادیۀ همکاری‌ را با هم داشته باشند. به نظر ما زبان فارسی زبانی است که ظرفیت بالایی برای تولیدات علمی در درون آن نهفته است.

در ادامه دکتر عبدالله فایز در سخنانی گفت: زبان ما مشترک است و به این دلیل ما مشکل زبانی نداریم. دانشگاه علامه‌طباطبائی امروز فقط با دانشگاه‌های افغانستان به‌خصوص هرات رابطه ندارد. از گذشته کمک‌های شما مبنی بر ارسال کتاب و پذیرش دانشجو و ارتباطات بین دانشگاه مورد توجه بوده‌است و این موارد نیت‌های خوب را نشان می‌دهد که می‌تواند روابط را نزدیک‌تر کند. وی افزود: ایجاد برنامه‌های علمی می‌تواند ما را به اهداف بزرگ و استراتژیک نزدیک کند. چه خوب است با ایجاد یک راهکار بتوانیم افتخارات گذشته خود را حفظ و به جهان معرفی کنیم. هزاران مشاهیر و نویسنده فرزندان همین محدوده جغرافیایی هستند که جهان به آن‌ها افتخار می‌کند.

رئیس دانشگاه هرات با بیان این نکته که آرزو داریم با همکاری شما به رفع مشکلات کشورمان کمک کنیم، تصریح کرد: تنها راهی که ما می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم، بهبود و ارتقای نظام تحصیلی و تعلیمی کشور افغانستان است. با افزایش سواد، آگاهی مردم بیشتر  و مشکلات کمتر می‌شود. خوشبختانه دانشگاه علامه‌طباطبائی یکی از قطب‌های علمی ایران است که در رشتۀ علوم انسانی مقام اول را دارد. رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه هرات در حال رشد است و ما می‌توانیم با استفاده از تجربیات شما در دانشگاه علامه طباطبائی به بهبود وضعیت خود کمک کنیم.

دکتر عبدالله فایز عنوان کرد: دانشگاه هرات دومین دانشگاه بزرگ در سطح کشور افغانستان است و دارای پنج شعبه است. ما می‌خواهیم در زمینۀ سرمایه‌گذاری روی منابع انسانی با دانشگاه علامه طباطبائی ارتباطات خوبی داشته باشیم و با امضای این تفاهم‌نامه، راه هموارتر می‌شود. برنامه‌های خوبی در دستور کار داریم و امیدوارم بتوانیم با همکاری به اهدافمان نائل شویم. در ادامۀ این نشست، دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی عنوان کرد: در بخش پژوهش ما می‌توانیم پروژه‌های مشترک را بررسی کنیم. تیم‌هایی تشکیل شوند و در غالب پروژه‌های تحقیقاتی مسئله را طرح کنند و با یک کار پژوهشی به هدف مشخصی دست پیدا کنند. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی در زمینۀ چاپ کتب درسی و علمی در علوم انسانی و اجتماعی یکی از انتشارات‌های فعال در سطح کشور است.

وی افزود: در همین سال جاری فکر می‌کنم نزدیک 75 عنوان کتاب جدید در زمینه‌های مختلف علوم انسانی منتشر کرده‌ایم. 48 مجلۀ علمی و پژوهشی با نمایۀ قابل قبول بین‌المللی داریم که این مجلات در دانشکده‌ها و دپارتمان‌های مختلف به موضوعات تخصصی می‌پردازند. معاون پژوهشی دانشگاه اظهار داشت: 8 عنوان از مجلات ما به زبان انگلیسی هستند و این مجلات می‌تواند در اختیار شما قرار بگیرد و اگر مقاله‌ای از طرف شما برای ما ارسال شود شرایط پذیرش و چاپ آن وجود دارد. امیدوارم با این تفاهم‌نامه، فعالیت‌های ملموس‌تر و مشخص‌تری برای اجرا به دست بیاید. در پایان این نشست، تفاهم نامۀ همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی به امضای روسای دو دانشگاه رسید.


نظر شما :