آئین نکوداشت استادان نمونۀ دانشگاه‌های کشور با حضور وزیر علوم برگزار شد

۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۴۲۳ خبر روز
تعداد بازدید:۳۷۳۴
آئین نکوداشت استادان نمونۀ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر شریعتی نیاسر معاون وزیر، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، روسای دانشگاه‌ها و جمعی از استادان در سالن همایش‌های دانشکدۀ روانشناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
آئین نکوداشت استادان نمونۀ دانشگاه‌های کشور با حضور وزیر علوم برگزار شد

در این آئین دکتر منصور غلامی ضمن گرامی داشت دهۀ فجر در سخنانی عنوان کرد: خدا را شاکریم که مجموعۀ علمی ما ذخیرۀ بسیار گرانقدری از استادان، فرهیختگان و دانشمندان را در خود دارد و ما شاهد برگزاری چنین برنامه‌ها و گروه‌هایی بوده و هستیم. این بیست‌و ششمین نکوداشت، نشان‌دهندۀ استمرار این مراسم در سال‌های طولانی است. انشاالله همچنان در آینده برای «نمونه نشان‌ دادن» جامعۀ علمی کشور احراز خواهد شد. وی افزود: مجموعۀ دانشگاهی ما، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و مراکز آموزش عالی جایگاه تلاش استادان و دانشمندان زیادی است. فرهیختگانی که با وجود همۀ محدودیت‌هایی که بعضاً در برخی دانشگاه‌ها و مراکز وجود دارد، موجبات سربلندی کشور عزیزمان و جامعۀ علمی را فراهم کرده‌اند.

وزیر علوم: در حوزه‌های آموزشی نیاز به تحول جدی داریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این نکته که به لحاظ بروندادهای علمی، تحقیقات و فناوری‌های نوین و پژوهش‌های حل مسائل کشور  پیشرفت‌هایی صورت گرفته، تصریح کرد: جا دارد که ما در همه رده‌ها از مسئولان کشور و‌جامعۀ بزرگ ایران از تلاش‌های استادان، دانشمندان و دانشجویانمان تقدیر کنیم. علم و دانشی که بر اساس علاقه، انگیزه و ارادۀ ملی به‌وجود می‌آید و گسترش پیدا می‌کند، ریشه در وجود اشخاص و پشتوانۀ فردی و ‌جمعی آن‌ها دارد. ما در حوزه‌های آموزشی نیاز به تحول جدی داریم و این تحولات از سال‌های گذشته شروع شده و باید با شدت بیشتر پیش برود.

دکتر منصور غلامی اظهار کرد: روسای محترم دانشگاه‌ها محور اصلی برنامه اجرای تحول آموزش عالی هستند که حول این محور، روسای دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی و در نهایت ارادۀ جمعی اعضای هیئت علمی ما وجود دارند. ما به این تحول نیاز داریم و  بخشی از این ساماندهی و تحول در جهت کیفی سازی آموزش است. آموزش عالی نیاز به یک بازنگری و بازآرایی و سازماندهی دارد که در ذیل ماموریت‌گرا کردن مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی شاید بتوان ازظرفیت‌های ایجاد شده بهتر و بیش‌تر استفاده کرد.

دکتر غلامی: دانش‌آموختگان ما باید بتوانند هسته‌های پژوهشی را راه‌انداری کنند

وی ادامه داد: این مسئله باید در برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها و‌مراکز علمی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد تا از یکایک ظرفیت‌های موجود استفاده شود. ما باید در بحث آموزش عالی کشور توانمندسازی مجموعه دانش‌آموختگان، خصوصاً کسانی که در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند را مورد توجه قرار دهیم تا بعد از خروج از سیستم آموزش عالی کشور خود منشا اشتغال و‌کارآفرینی شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این‌که دانش‌آموختگان ما باید بتوانند هسته‌های پژوهشی را راه‌انداری کنند، نوآوری و فناوری را برای توسعه و اقتصاد کشور به کار بگیرند و مراکز علم و اندیشه را به راه بیندازند، تاکید کرد: فرصت‌هایی که در حال حاضر در اختیار استادان است، مخصوصاً دانشجویان عزیز که در اختیار دارند باید به شکل مطبوع سازماندهی و بهره‌برداری شوند. فرزندان عزیزمان در راه کسب دانش، چنان که مورد انتظار همۀ ما و شما است نیاز به استخدام در دستگاه‌های دولتی نداشته ‌باشند و ما برویم و به واسطۀ تخصص و‌توانایی‌هایشان از آن‌ها کمک بخواهیم. این باعث عزت و سربلندی ما می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه‌های پژوهش و فناوری نیز قطعاً دانشجویانی که در حوزۀ تحصیلات تکمیلی کار می‌کنند و در کنار استادان فعالیت پژوهشی دارند، فرصت مناسبی است که باید از آن بهره کافی را برد. من از همۀ دانشجویان و استادان تقاضا دارم با نگاه به آینده و نیازمندی‌های جامعه و صنعت کشور فعالیت و برنامه‌ریزی داشته ‌باشند.

دکتر سلیمی: علامه طباطبائی دریچه‌های جدیدی را به‌روی تفکر انسان امروز باز کرده است

در ابتدای این مراسم دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در سخنانی عنوان کرد: به نظر بنده شاید به چند جهت افتخار میزبانی از شما نصیب دانشگاه علامه طباطبائی می‌شود. در درجۀ اول به دلیل این‌که این دانشگاه به نام فیلسوف و معلم بزرگ قرآن «علامه‌طباطبائی» نام گرفته‌است. فیلسوفی که خود یکی از استادان نمونه، برجسته و یکی از نمونه‌های اندیشه‌ورزی و عقلانیت در جامعۀ فکری و اندیشگی ایران اسلامی بوده و هست. فیلسوفی که هنوز به خوبی شناخته نشده و شاید شناخته شدن او دریچه‌های جدیدی به‌روی تفکر انسان امروز باز کند. در درجۀ بعدی ما فکر می‌کنیم که به دلیل شأنیت علوم انسانی و این‌که دانشگاه علامه‌طباطبائی دانشگاه تخصصی علوم انسانی است، در زمان بزرگداشت استادان نمونه به گونه‌ای می‌تواند نماد «عقلانیت و خردورزی» باشد.

وی افزود: آن‌چه بارها بر آن تاکید کرده‌ایم که دانشگاه‌ها فقط حوزۀ خلاقیت و نوآوری در زمینۀ فناوری نیستند. دانشگاه‌های ما به دلیل قرار داشتن در ایران اسلامی محل خردورزی و اندیشه ‌محور هستند و مکانی برای طلوع اندیشه‌های جدید هستند. از این جهت دانشگاه علامه طباطبائی افتخار می‌کند که دارای رتبۀ اول نظریه‌پردازی بر اساس اندیشه‌های بومی، ملی و اسلامی است.

رئیس دانشگاه علامه: با وجود بودجۀ کم، 10 برابر دانشگاه های برتر دنیا تولید علم داریم

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که ما در دهۀ فجر انقلاب اسلامی قرار داریم و در این دهه باید تاکید کنیم بر یکی از مهمترین دست‌آوردهای انقلاب اسلامی که همان شکوفایی علم و فناری است، تصریح کرد: با وجود مشکلات، دست‌آوردهای بزرگی برای کشور به‌دست آورده ایم که شاید هیچ‌کدام با حوزۀ علم و فناوری قابل مقایسه نباشد. در حالی‌که بودجۀ کل دانشگاه‌های کشور با یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشورعای توسعه یافته برابری نکند، تولیدات علمی که در این دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، نظریه‌های جدیدی که ثبت می‌شود و اندیشه‌هایی که بارور می‌شود شاید به اندازۀ ده‌ها دانشگاه بزرگ دنیا است.

در ادامۀ این مراسم دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: ما به‌میزان کافی در سال‌های گذشته در بحث کمیت ورود پیدا کرده‌ایم و جامعه را متوجه نقششان و امکان ورودشان به عرصۀ آموزش عالی کرده‌ایم. اکنون زمانی است که باید به چالش‌هایی که منجر به کیفی سازی می‌شود را بررسی کنیم و در این جهت گام‌هایی برداریم. باید در دانشگاه‌ها به این بحث توجه ویژه‌ای شود. 

دکتر سلیمی: باید مهارت ها را به دانشجویانمان آموزش دهیم

وی افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار در ارتقای کیفی بحث مهارت‌افزایی است که برنامه‌ای در دست اقدام است که ما بتوانیم راهکارهایی برای افزایش سطح توانمندی‌ها، شایستگی‌های و مهارت دانش آموختگان ارائه کنیم. امیدوارم با خرد جمعی جامعه دانشگاهی به راهکارهایی دست پیدا کنیم که از سال تحصیلی بعد، دانشجویان ما از مهارت‌های خوبی بهره‌مند شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم: ماموریت‌گرایی یک اصل در نظام آموزش عالی است

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان این‌که وجه دیگر ارتقای کیفی توانمندسازی بدنۀ اعضای هیئت علمی است، تصریح کرد: باید مراکزی به‌طور ویژه تدارک دیده شود تا بدنۀ اعضای هیئت علمی ما نیز  با توجه به تجربه های موفق دنیا و الگو گرفتن از آن تعامل بیشتری با دانشجویان داشته باشند و در ارتقای سطح کیفی نقش موثری را ایفا کنند. شیوه‌های آموزش ما باید متحول شود. شیوۀ آموزش ما هنوز همان است که 50 سال پیش از آن استفاده می‌شد. باید با بهره‌گیری از تکنولوژی آموزشی شرایطی فراهم شود تا دانشجویان ما با نشاط بیشتری واحدهای درسی را بگذرانند.

دکتر شریعتی نیاسر بحث تدوین و توسعۀ آزمون‌های تخصصی را عامل دیگر ارتقای کیفی آموزش عالی دانست و گفت: ماموریت‌گرایی یک اصل در نظام آموزش عالی است. ما باید روی این مسئله توجه کنیم. اگر دانشگاهی ماموریت مشخصی دارد با محوریت آن باید حرکت کند. با هدف تمرکززدایی بحث تفویض اختیار را از دو سال پیش آغاز کرده‌ایم و بخش مهم دیگری از سیاست تفویض اختیار را امسال پیاده می‌کنیم. انتظار می‌رود به موازات تفویض اختیار مسئولیت‌پذیری نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: بحث دیگری که مطرح است، سطح‌بندی است. سطح‌بندی با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم بین دانشگاه‌ها است. اگر مشکلاتی وجود دارد باید حل شود ولی در کل مسئله‌ای است که بسیار مهم و باعث افزایش انگیزه و شناسایی ضعف‌ها می‌شود. در بخش دیگر این مراسم دکتر محمد دبیر مقدم از دانشگاه علامه‌طباطبائی و خانم دکتر شهنی از دانشگاه شهید چمران اهواز به نمایندگی از استادان نمونه به سخنرانی پرداختند.

اسامی استادان نمونۀ کشوری در سال 1396

در پایان مراسم از 10 استاد نمونۀ کشوری تقدیر شد. اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

دکتر محمد دبیر مقدم از دانشگاه علامه طباطبایی، عادل آذر استاد دانشگاه تربیت مدرس، حسین آفریده استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حسین خادمی موغاری از دانشگاه صنعتی اصفهان، حسین سرپولکی از دانشگاه علم و صنعت، محمدحسن سعیدی از دانشگاه صنعتی شریف، منیجه شهنی از دانشگاه شهید چمران اهواز، ناصر طالب بیدختی از دانشگاه شیراز، کمال الدین قرنجیگ از موسسۀ پژوهشی علم و فناوری رنگ و پوشش، داود نعمت اللهی از دانشگاه بوعلی سینا همدان


نظر شما :