پیوندهای علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه هرات مستحکم تر می شود

۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۴۱۲ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۴۰۴
دکتر عبدالله فایز، رئیس دانشگاه هرات با دکتر محمد مهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌ طباطبائی دیدار و گفت‌وگو کرد.
پیوندهای علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه هرات مستحکم تر می شود

در این دیدار دکتر ماندانا تیشه‌یار مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی و دو تن از استادان دانشگاه هرات حضور داشتند که دربارۀ انجام همکاری و فعالیت‌های مشترک علمی میان دو دانشگاه بحث شد. دکتر محمد مهدی فرقانی، در سخنانی عنوان کرد: به لطف حمایت رئیس دانشگاه و سوابقی که برای تصویب و تاسیس دانشکده جدید در وزارت علوم وجود داشت، دانشکدۀ علوم ارتباطات در این دانشگاه تاسیس شد که به‌صورت مستقل فعالیت خود را ادامه می‌دهد. هم‌اکنون در مقطع کارشناسی سه رشتۀ روزنامه‌نگاری، روابط‌عمومی و‌ مطالعات ارتباطی، در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های روزنامه‌نگاری، مدیریت‌رسانه و ارتباطات و در مقطع دکتری رشتۀ علوم ارتباطات دانشجو پذیرش می‌کنیم.

وی افزود: ما میزبان دانشجویان افغانستانی زیادی هستیم که در هر سه مقطع تحصیلی ما فعال هستند. بیشتر آن‌ها در رشتۀ روزنامه‌نگاری تحصیلی می کنند. شاید در حوزۀ روزنامه‌نگاری و ارتباطات فارغ‌التحصیلان افغانستانی بیشترین تعداد را بین دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه علامه‌طباطبائی دارا هستند. رئیس دانشکده علوم ارتباطات با بیان این نکته که تاسیس چند رشتۀ جدید در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: با همکاری و مشارکت یونسکو «کرسی ارتباطات علم» به زودی در دانشکده ما افتتاح می‌شود. امیدوار هستیم با تاسیس این کرسی، زمینه‌های مشترک همکاری پژوهشی با دانشگاه هرات و دیگر دانشگاه‌های منطقه فراهم شود.

دکتر فرقانی اظهار کرد: امسال و سال گذشته دو دورۀ آموزش روزنامه‌نگاری برای روزنامه‌نگاران هرات برگزار کردیم که با استقبال خوبی همراه شد. این دوره‌ها بسیار جذاب و پربار بود و به‌نوعی تبادل علمی و حرفه‌ای وجود داشت. رئیس دانشکده ارتباطات در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش ما این است در زمینه‌های آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی، همکاری‌های علمی، تبادل استاد و دانشجو بتوانیم باهم همکاری کنیم. ما از همکاری‌های این دانشکده و دانشگاه هرات استقبال می‌کنیم.

در ادامه دکتر عبدالله فایز، رئیس دانشگاه هرات ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی عنوان کرد: بر اساس اهمیت بالا و‌خاص رشتۀ ارتباطات و نیازمندی‌های جامعه ما، توجه بالایی به این رشته داریم و تلاش کرده‌ایم با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی هم‌گام با سایر کشورها، سطح این رشته‌ها را در حد توان ارتقا ببخشیم. این مسئله نشان دهندۀ این است که ما می‌توانیم با قطب علوم انسانی منطقه و کشور جمهوری اسلامی ایران یعنی دانشگاه علامه‌طباطبائی ارتباطات عمیق و استراتژیک داشته‌باشیم.

وی افزود: تلاش ما این است که بتوانیم از تجربه ها و اندوخته‌های والای شما در حوزۀ علوم‌انسانی استفاده کنیم و در کنار آن  تحقیق های مشترک در خصوص روزنامه‌نگاری تحقیقی و روابط عمومی به اجرا در بیاوریم. تبادل استاد و دانشجو، بورسیه‌ها و برگزاری همایش‌های مشترک می‌تواند زمینه‌های همکاری دیگر ما باشد. رئیس دانشگاه هرات با بیان این نکته که ما می‌توانیم در کنار زبان، از فرهنگ و دین مشترک نیز استفاده کنیم، اظهار کرد: از گذشته ما از نوشته‌ها و سایر فعالیت‌های علمی شما استفاده می‌کردیم و می‌خواهیم این استفاده‌ها را به‌صورت حضوری و‌منسجم‌تر پیگیری کنیم. دانشگاه هرات در زمینۀ رادیو، تلویزیون، استودیوهای خبرنگاری و استادان کیفیت نسبتاً خوبی دارد و تلاش‌هایی جهت بهبود این زمینه انجام داده‌است.

دکتر عبدالله فایز در پایان سخنان خود یادآور شد: آرزو دارم که با این ارتباطات بتوان مشکلاتی که ما در زمینۀ روزنامه‌نگاری در افغانستان داریم، حل شود. لازم به ذکر است این هیئت در اولین روز حضور خود در دانشگاه علامه طباطبائی در حاشیۀ این نشست از موزه، کتابخانه، ‌مسجد و پایگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) بازدید کردند.


نظر شما :