تفاهم نامۀ همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به امضا رسید

۰۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۳۱۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۸۵۳
با حضور دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و حجت الاسلام حسن نظری رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تفاهم‌نامۀ همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به امضا رسید.
تفاهم نامۀ همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به امضا رسید

در این نشست دکتر حسین سلیمی ضمن بیان تاریخچه‌ای از تاسیس دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبائی به یک ثبات نسبی و نقش آفرینی جدی در آموزش عالی کشور رسیده است. این دانشگاه «تنها دانشگاه تخصصی در حوزۀ علوم انسانی» کشور است و با توجه به کیفیتی که در حوزه‌های مختلف ارائه شده است، به عنوان دانشگاه سطح یک کشور نیز معرفی شده است.

دکتر سلیمی: در  حوزۀ علوم انسانی به همکاری جدی با حوزه نیاز داریم

وی افزود: هرگز نباید به سمت یکسان سازی و یا غلبۀ یکی بر دیگری در مسئلۀ حوزه و دانشگاه پیش برویم. ما به دنبال همکاری هستیم، چون نه حوزه می تواند کارکرد و ساختار دانشگاه را داشته باشد و نه دانشگاه می‌تواند کارکرد حوزه را داشته باشد. هر دو ارجمند هستند و کارهای بزرگی انجام می‌دهند و ما طبیعتاً در حوزۀ علوم انسانی به همکاری جدی با حوزه نیاز داریم.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که حضور ما در این مکان به این دلیل است که به توافق‌های اولیه که صورت گرفته جدیّت ببخشیم، اظهار کرد: معتقدیم چهار زمینۀ مشترک برای همکاری می تواند وجود داشته باشد. تدوین کتاب برای دروسی که مورد بازنگری قرار می گیرد، بخش اول این همکاری می تواند باشد. تعداد زیادی از دروسی که مورد بازنگری قرار می گیرند، متن خاصی ندارند. در دانشگاه علامه طباطبائی نگاه ما به متن درسی نیست. لذا باید مجموعه متونی را تدوین کنیم که بحث و تحلیل را تقویت کند. ما در حوزۀ کتاب‌های تحول علوم انسانی حاضر به سرما‌یه‌گذاری هستیم.

پروژه‌های فاخری که بتواند مبنای کار پژوهش‌های حوزۀ علوم انسانی قرار گیرد با کمک این پژوهشگاه قابل اجرا است

دکتر حسین سلیمی تصریح کرد: بخش دوم این است که حداقل سه پروژۀ تحقیقاتی مشترک در حوزۀ علوم انسانی و ارتباط با علوم دینی به انجام برسانیم. پروژه‌های فاخری که بتواند مبنای کار پژوهش‌های حوزۀ علوم انسانی قرار گیرد با کمک این پژوهشگاه قابل اجرا است. حوزۀ سوم همکاری می‌تواند در زمینۀ برگزاری گردهمایی دانشمندان حوزۀ علوم انسانی در جهان باشد که مسائل اسلامی برایشان اهمیت دارد. نیاز داریم تا یک نشست با استادانی که دغدغۀ مسائل دینی دارند و می‌خواهند مباحث دینی مبنای تفکراتشان باشد(که تعدادشان بسیار زیاد است)، داشته باشیم. می‌توان به مرور زمان این نشست را در تقویم سالانۀ آموزش عالی قرار دهیم. وی با اشاره به این‌ امر که یکی از پروژه‌های مشترکی که می شود روی آن فکر کرد، دایره‌المعارف چند زبانۀ علوم انسانی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: ما علاوه بر بخش های پژوهشی، همچنین حاضریم در بخش آموزشی نیز با پژوهشگاه همکاری داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: برای عملیاتی‌تر شدن زمینه‌های همکاری باید برنامه ریزی های دقیقی صورت گیرد

در بخش دیگر این نشست، حجت‌الاسلام حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در جلسه ای که در دانشگاه علامه طباطبائی داشتیم، تاکید بر این بود که در زمینۀ پژوهش‌های حوزۀ علوم انسانی به اعتبار این که تمرکز کار شما در این حوزه است، همکاری نزدیک داشته باشیم. شما اهتمام دارید سرفصل‌هایی که در شورای تحول علوم انسانی مطرح می شود به سرانجام برسد و یکی از اهداف اساسی ما نیز همین است. ما آمادگی داریم در امور پژوهشی با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی افزود: برای عملیاتی‌تر شدن زمینه‌های همکاری باید گروهی مشخص شود و برنامه‌ریزی‌ها، دقیق‌تر صورت گیرد. امیدواریم بتوانیم در زمینۀ پروژه ‍‌های مشترک و برگزاری همایش‌های بین‌المللی نیز همکاری داشته ‌باشیم. آیت‌الله غروی: می توانیم در زمینه‌های مختلف، مانند ارزیابی کتاب ها، مقاله ها و چاپ آثار مشترک با هم همکاری داشته باشیم

در ادامۀ این نشست آیت‌الله غروی، رئیس پژوهشکدۀ علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی عنوان کرد: امروزه مسئلۀ مشاوره و خانواده باید مورد تاکید قرار گیرد. خانواده نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا دچار بحران است و این بحران مسئلۀ بسیار جدی ای است. مخصوصاً با توجه به ظهور شبکه‌های اجتماعی مجازی که به وجود آمده است، این سرعت بحران حالت تصاعدی به خود گرفته که فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار داده است. ما ظرفیت‌های خوبی در حوزۀ علوم رفتاری داریم.

وی افزود: اگر اعضای هیئت علمی مجموعۀ شما که یک مجموعۀ غنی‌ هستند با اعضای گروه‌های این‌ پژوهشگاه جلسه های منظمی برقرار کنند، کارها بهتر پیش می‌رود. نقد کتاب‌های مختلف نیز می‌تواند به ما کمک کند. دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین می‌توانند در زمینه‌های مختلف، مانند ارزیابی کتاب ها، مقاله ها و چاپ آثار مشترک با هم همکاری داشته باشند.

دکتر علومی یزدی: دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان نقطۀ تماس دانشگاه‌های جهان اسلام معرفی شده‌است

در ادامه دکتر حمیدرضا علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: امیدواریم که این نشست سر منشا تحول‌ها و تحقق بخشی از آرمان‌‌های دانشگاه اسلامی که ما نیز بر آن معتقدیم و تلاش می‌کنیم، باشد. ما 9 پژوهشکده و گروه پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبائی به ‌صورت فعال داریم که هر کدام در حوزۀ تخصصی خود مشغول هستند و هدف این است که پژوهشکده‌ها، پژوهش‌های بین رشته‌ای را انتخاب کنند.

وی افزود: از طرف وزارت علوم ما به عنوان نقطۀ تماس دانشگاه‌های جهان اسلام معرفی شده ایم و این اتفاق خوبی است که همکاری‌های مختلف از کانال دانشگاه علامه طباطبائی به اجرا درآید. در این زمینه به همکاری شما احتیاج داریم. معاون پژوهشی دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: با نشریه های بین‌المللی موجود، تریبونی برای ارتباط با دنیا ایجاد کرده‌ایم و امیدوارم که حضور ما در این عرصه، قوی و پررنگ باشد تا بتواند در شناختن و شناساندن فرهنگ اسلامی و اندیشه‌های علوم انسانی یاری رسان باشد. یکی از 9 پژوهشکده، پژوهشکدۀ تحول علوم انسانی است. ما در این پژوهشکده اهدافی را دنبال می کنیم که امیدوارم با همکاری شما به ثمر برسد.

دکتر توکلی: دانشگاه علامه طباطبائی قطب علوم انسانی کشور در آموزش عالی است

در ادامۀ این نشست، دکتر توکلی، معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: 11 گروه علمی و 51 عضو فعال هیئت علمی در این پژوهشگاه مشغول فعالیت هستند. همانطور که تلاش دانشگاه علامه طباطبائی در چند سال گذشته در جهت  بهبود وضعیت بوده، ما نیز در این راه تلاش های بسیاری کرده ایم.

وی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی قطب علوم انسانی کشور در آموزش عالی است و تمایل داریم همکاری های مختلف در زمینه‌های مشترک داشته باشیم. بحث تحول علوم انسانی، اجرای دوره های مشترک آموزشی و پژوهشی، همکاری‌های حوزۀ بین الملل از جمله مواردی است که می توانیم با هم همکاری کنیم. او ابراز امیدواری کرد: امیدواریم همکاری ها در زمینۀ پژوهش های مشترک که منجر به تهیۀ متون و غنی تر شدن سرفصل های درسی باشد، ادامه پیدا کند.

دکتر نیسی: گروه ارتباط حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه تحول علوم انسانی وجود دارد

دکتر عبدالساده نیسی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز با اشاره به این که در پژوهشکده تحول علوم انسانی در این دانشگاه، گروه ارتباط دانشگاه و حوزه وجود دارد، گفت: مدلی که برای این گروه تقویت شده فقط به منظور پیگیری امور پژوهشکده نیست، بلکه تلاش بر این است که این ارتباط قوی‌تر شکل بگیرد. می‌توان تحقیق های اصیل را به اجرا در آورد که اسلام را درون خود دارد نه اینکه صرفاً با پسوند اسلامی بر روی پژوهش‌ها و کتاب‌ها بخواهیم این راه را پیش بگیرم. اگر این کار را انجام دهیم ارتباط بین حوزه و دانشگاه عمیق‌تر شکل می‌گیرد.

وی افزود: با کمک این تفاهم‌نامه و ارتباط گروه قرآن بنیان که حکم یک پژوهشکده دارد و پژوهشکدۀ تحول، می‌توانیم تحقیق های اصیلی انجام داد که ما را در راه شناسایی و شناساندن معارف اصیل کمک می کند. پروژه‌های پژوهشی متعددی وجود دارد که ما می‌توانیم با کمک هم آن‌ها را به انجام برسانیم.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامۀ همکاری با امضای دکتر سلیمی و حجت الاسلام نظری به امضا رسید. همچنین در پایان این سفر یک روزه به قم، دکتر حسین سلیمی و هیئت همراه از «دارالقرآن مرحوم علامه‌طباطبائی» و «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» بازدید و در رابطه با اجرای پروژه‌های مشترک در زمینۀ همکاری‌های مختلف بحث و گفت‌وگو شد.

 

 

  

 


نظر شما :