سفیر ترکیه با رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دیدار و گفتگو کرد

۲۳ دی ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۲۲۹ خبر روز
تعداد بازدید:۳۶۳۷
رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران در دیدار با دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دیگر مسئولان دانشگاه به گفت‌و‌گو و تباد‌ل‌نظر در زمینه ارتباطات دانشگاهی بین دو کشور پرداخت.
سفیر ترکیه با رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دیدار و گفتگو کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا در این دیدار که ۲۰ دی‌ماه در سالن شورای ریاست دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، دکتر سلیمی در سخنانی با اشاره به اینکه مردم دو کشور دارای سابقه تاریخی مشترکی هستند، گفت: سنت‌های فرهنگی ایران و ترکیه بسیار به یکدیگر نزدیک است ولی متأسفانه آشنایی کمتری با هم در زمینه‌های مختلف دارند، مثلاً دانشگاهیان ما کمتر متفکران علوم انسانی امروزی در کشور ترکیه آشنایی دارند.

وی با بیان اینکه احتمالاً همین قضیه نیز در کشور ترکیه نسبت به ایران وجود دارد، افزود: اگر از دانشگاهیان ما درمورد نویسندگان ترکیه سؤال بپرسند شاید فقط «عزیز نسین» را نام ببرند، پس ضروری است تا هر چه سریعتر زمینه‌هایی را فراهم کنیم که حداقل دانشگاهیان در زمینه‌های متفاوت به خصوص علوم انسانی ارتباط بهتری با همدیگر داشته باشند.

دکتر سلیمی در ادامه به نشست‌های قبلی دانشگاه علامه طباطبائی با مسئولان دانشگاه‌های ترکیه اشاره کرد و یادآور شد: پروفسور یکتا سراج، رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه در یکی از این نشست‌ها گفت که دستور تاسیس مرکز ایران شناسی به نام حافظ در دانشگاه استانبول را صادر خواهد کرد و ما نیز اعلام کردیم که حاضر به کمک و همکاری در این زمینه هستیم.

وی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی توافق‌نامه‌هایی مبنی بر برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های استانبول و آنکارا و چند دانشگاه دیگر کشور ترکیه دارد که اصطلاحاً روی زمین باقی مانده و کاری درمورد آنها انجام نشده است، در حالی که ما حداقل می‌توانیم در زمینه زبان و ادبیات ترکی استانبولی با یکدیگر همکاری داشته باشیم. همچنین در زمینه راه‌اندازی مرکز حافظ و سایر توافق‌نامه‌های فیمابین نیز از طرف ما مشکلی برای اجرا وجود ندارد و منتظر اقدامات طرف مقابل هستیم و از این نظر حضور سفیر ترکیه در دانشگاه علامه طباطبائی برای ما فرصت بسیار خوبی است. 

وی بر زمینه­ های همکاری مشترک دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه ­های ترکیه تاکید کرد و افزود: از آنجا که رشته­ های علوم انسانی و اجتماعی کمتر نیازمند زیرساخت­ های سرمایه ­بر هستند این همکاری ­ها در سطح بین­ المللی با موانع اولیه ­ای که معمولا در حوزه­ های علوم طبیعی و مهندسی در کارند روبرو نیست و طرفین می­ توانند به سادگی اراده خود در این زمینه ­ها را اجرایی کنند. همچنین به دلیل اشتراکات فرهنگی زمینه­ های همکاری بالقوه بسیاری میان دو کشور وجود دارد که می­تواند در بستر روابط بین دانشگاهی شکوفا گردد.

دکتر سلیمی به رتبه اول دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی در کشور اشاره کرد و گفت: حداقل ۴۰ نفر از استادان این دانشگاه تئوری‌های جدید خودشان را در رشته‌های تخصصی‌شان ارائه کرده‌اند که خیلی از این موارد می ­تواند برای جامعه علمی ترکیه جذاب باشد. وی با بیان اینکه فعالیت‌های دانشگاهی ما برای تداوم نیازمند سیاست­ زدائی است، بیان کرد: ضروری است که فعالیت‌های دانشگاهی ما آغشته به مسائل سیاست روز نشود، سیاست روز که می‌گوییم به معنای علم سیاست نیست، بلکه منظور مسائل روزمره سیاسی و به تبع آن روابط سیاسی  دو کشور است و نوسانات آن که پدیده ­ای متعارف در سیاست بین­ الملل محسوب می­شود نباید به روابط علمی و دانشگاهی آسیب برساند.

دکتر سلیمی با بیان اینکه احتمالا پروتکل­ های روابط بین دانشگاهی در ایران سختگیرانه ­تر از ترکیه باشد افزود: البته ما در کشورمان ضرب‌المثلی داریم که بر اساس آن دوستی‌های ما دیر برقرار می‌شود ولی اگر برقرار شد، خیلی عمیق است و امیدوارم دوستی ما با سفیر ترکیه در ایران نیز مصداق همین امر باشدرئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به سطح بندی دانشگاه­ ها در ایران و وجود 13 دانشگاه برتر در سطح یک کشوری، گفت: پیشنهاد من در زمینه ارتباط با دانشگاه­ های ترکیه پیروی از الگوی ارتباط با دانشگاه ­های روسیه است. دانشگاه‌های برتر کشورهای ایران و روسیه سالی یک‌بار دور هم جمع می‌شوند و برنامه‌های سالانه خود را تنظیم و مشکلات را نیز برطرف می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: اگر اجلاس سالیانه بین دانشگاه‌های برتر ایران و ترکیه نیز برقرار شود برای برطرف شدن مشکلات و افزایش ارتباطات علمی مفید خواهد بود.

تنها دانشگاهی در کشور هستیم که دارای یک پایگاه خبری است

دکتر سلیمی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاه دولتی در ایران بوده که دارای دانشکده علوم ارتباطات است، افزود: تنها دانشگاهی در کشور هستیم که دارای یک پایگاه خبری (پایگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا)) است که شما را برای بازدید از آن و صحبت با دانشجویانی که در دانشگاه ما زبان و ادبیات ترکی استانبولی تحصیل می‌کنند، دعوت می‌کنم.

در ادامه این دیدار، هاکان تکین، سفیر ترکیه با اشاره به اینکه دلیل علاقه من برای تشکیل این جلسه و آشنایی با مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی، به­خاطر تدریس زبان ترکی استانبولی در این دانشگاه است، بیان کرد: سفارت ترکیه در ایران آمادگی لازم برای ایجاد ارتباط علمی بین دانشگاه‌های دو کشور را دارد و باید ظرفیت‌های موجود بین دو کشور، آماده و مهیا این همکاری‌های علمی شود.  هاکان تکین به تفاهم‌نامه‌های میان دانشگاه‌های ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: برخی از دانشگاه‌های ترکیه که در این زمینه همکاری نداشتند یا دارای این ظرفیت نبودند و یا اینکه زمینه این همکاری برای آنها فراهم نبوده است. وی اضافه کرد: از دانشگاه استانبول فارغ‌التحصیل شدم و دانشگاه‌های خوبی در کشور ترکیه وجود دارد که می‌توانیم همکاری نزدیکی در حوزه‌های مختلف علمی با دانشگاه‌های ایران داشته باشیم.

سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه برخی از دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های معتبر دنیا ارتباطات علمی دارند، گفت:‌ باید ارتباط بین دانشگاه‌های ایران و ترکیه دوباره از سر گرفته شود و پروژه‌های در نظر گرفته شده را به مرحله اجرا برسانیم تا بر غنای علمی هر دو طرف افزوده شود. وی افزود: در زمینه ارتباطات ایران و ترکیه پیش‌داوری‌هایی وجود دارد که می‌توانیم با فعالیت‌های علمی مثل تبادل دانشجو و استاد، برگزاری دوره‌های مشترک و تسریع در روند ارتباطات علمی آنها را از بین برده و به شناخت بهتری از یکدیگر برسیمهاکان تکین به وجود رشته زبان و ادبیات ترکی استانبولی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته تنها دانشگاهی در ایران که زبان و ادبیات ترکی استانبولی در آن تدریس شده، دانشگاه علامه طباطبائی است و به تازگی این رشته در دانشگاه ارومیه نیز راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: زبان و ادبیات فارسی در ۶ دانشگاه ترکیه تدریس می‌شود و با برخی از استادان این رشته که صحبت می‌کردم، می‌گفتند تا به کشور ایران نیاییم و فارسی را در گفت‌و‌گو با آنها تمرین نکنیم، به‌درستی نمی‌توانیم این زبان را یاد بگیریم و یکی از دلایل ارتباطات ما نیز می‌تواند همین نیاز باشد. سفیر ترکیه با بیان اینکه یک‌سوم مردم ایران به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند، گفت: این زبان به زبان ترکی استانبولی نزدیک است و حتی در گذشته و به تاریخ هم مراجعه کنیم، پادشاهان کشورهای ایران و عثمانی (شاه اسماعیل و سلطان سلیم) با زبان‌های فارسی و ترکی برای یکدیگر شعر می نوشتند و می‌خواندندوی با اشاره به اینکه تاریخ زمینه بسیار خوبی برای ایجاد ارتباطات مؤثر بین دو کشور ایران و ترکیه است، بیان کرد: ادبیات نیز زمینه‌ و تصویری است که می‌تواند انسان‌های را به یکدیگر نزدیک کند ولی اکنون نویسندگان معاصر هر دو کشور میان مردم‌شان ناشناخته مانده‌اند. سفیر ترکیه در ایران به صحبت‌های استادان زبان و ادبیات ترکی استانبولی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و افزود: مسائل و مشکلاتی را که این استادان بیان کردند به دقت گوش داده و مواردی را یادداشت کردم که حتماً آنها را به نمایندگی از طرف ترکیه پیگیری می‌کنم.

وی افزود: تمام تلاش خودم را انجام می‌دهم تا مسائل و مشکلاتی که موجب عدم گسترده شدن ارتباطات علمی دو کشور ایران و ترکیه شده است را برطرف کنم. هاکان تکین با تشکر از رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و همکارانی که در این نشست حضور داشتند خاطرنشان کرد: این به خاطر حسن نیت شما استادان است البته این خون‌گرمی و صمیمت در همه جای ایران وجود دارد چون در سفر به نقاط مختلف کشور از نزدیک با آن آشنا شده‌ام.  در ادامه این دیدار دکتر حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز ضمن تأکید بر ضرورت همکاری نخبگانی بین دو کشور ایران و ترکیه، گفت: معتقدم اگر همکاری و تفاهم بین نخبگان دو کشور شکل نگیرد، رقابت سیاسی و اقتصادی نیز پشتوانه لازم را نخواهد داشت و به نحوی هم به توفیق کامل در حوزه‌های مختلف نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه مناسب‌ترین بستر برای شناسایی بهتر طرف‌های ترکیه‌ای و ایرانی از یکدیگر همان همکاری‌های علمی و دانشگاهی است، افزود: همکاری‌های دانشگاهی می‌تواند بدون رنگ و لعاب سیاسی به نزدیک شدن واقعی فرهنگ و بینش دو کشور، کمک کند.  دکتر علومی‌یزدی از آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف از کشور ترکیه خبر داد و به مزیت‌ها و ویژگی‌های نسبی این دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی مثل حقوق، جامعه‌شناسی، روانشناسی و فلسفه تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بسترهای لازم در زمینه مقررات برای انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی از طرف دانشگاه علامه طباطبائی کاملاً مهیا است. ضمن‌آنکه فکر می‌کنم اگر دانشگاه‌های ترکیه موضوع مورد علاقه‌شان را تعیین کنند، می‌توانند در دانشگاه‌های ما شریک خودشان را نیز پیدا کنند. معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: به‌طور مشخص زمینه‌های که رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این جلسه بیان کردند برای ما اولویت دارد و از شما به عنوان سفیر ترکیه در ایران نیز می‌خواهیم زمینه تسریع و تسهیل این روابط را با تلاش خودتان فراهم کنید.

 


نظر شما :