معاون رئیس جمهور در دانشگاه علامه طباطبائی: تصمیم گیری ها باید مبتنی بر پژوهش باشند

۰۶ دی ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۰۷۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۳۶۶
چهارمین همایش ملی «پژوهش‌های اجتماعی فرهنگی در جامعۀ ایران» با حضور دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس انجمن جامهشناسی ایران 5دیماه جاری در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی آغاز به کار کرد.
معاون رئیس جمهور در دانشگاه علامه طباطبائی: تصمیم گیری ها باید مبتنی بر پژوهش باشند

در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سخنانی با اشاره به دستاوردهای علمی به دست آمده در مباحث اجتماعی و فرهنگی، گقت: در جامعۀ ما از لحاظ مطالعات نظری اقدامات خوبی صورت گرفته است. خوشبختانه با حضور پژوهشگران برجسته و صاحبنظران ارزشمندی که از سرمایههای اجتماعی و انسانی کشور محسوب میشوند، این مهم را شاهد هستیم. او با بیان این نکته که شاخصها و آمارها، پیشرفتهای خوبی را نشان میدهد، افزود: گرچه تغییرات خوبی داشتهایم اما مشکلات اجتماعی و فرهنگی هم باقی است.

پژوهشهای علمی باید به در عمل به کار گرفته شوند

او اضافه کرد: واقعیت این است که هنوز فاصلۀ قابل توجهی بین نتایج پژوهشها، مطالعات و عملکردها وجود دارد. این موضوع همچنان که دکتر سلیمی هم اشاره کردند شاید به دلیل احساس عدم نیاز مسئولان دولتی نسبت به پژوهش است و یا عدم توانایی دستگاههای دولتی در کاربست پژوهش و یا عدم رویکرد کاربردی و نتیجه محوری پژوهشها است، که در عمل نتایج این پژوهشها را از کاربست مجریان امر دور میکند. وی تصریح کرد: به هر روی خلا و مشکلی وجود دارد که صرفاً مرتبط به موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیست.

دکتر ابتکار با تاکید بر ضرورت ارتباط بیشتر دستگاههای اجرایی با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به منظور کاربست نتایج تحقیقات انجام شده، گفت: هنوز در تولیدات صنعت و اقتصاد هم این مشکل وجود دارد و حلقههای گمشده ای هستند که با وجود پژوهشهای بسیار گسترده و ارزشمند و نگاه ژرف و عمیق نتوانستهایم آنطور که باید آن را کشف کنیم. شاید ممکن است همین فاصله از اولویتهای ملی و واقعیتهای موجود در جامعه از دلایلی باشد که نتواند به نتیجه و کاربست و اجرا منتهی گردد. 

نگاه من مبتنی بر پژوهش در امور است

او تصریج کرد: تصمیمسازیها، باید مبتنی بر پژوهش باشند. این نگاهی است که بنده در مسئولیت قبلی هم داشتم. در حوزۀ محیط زیست مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی زیادی داشتیم، ولی عملاً در اجرا، مشکلات زیای وجود داشت و آن هم به دلیل عدم به کارگیری نتایج پژوهشها است. دکتر ابتکار با توجه به رویکرد پژوهشمحور و دانش بنیان دولت دوازدهم، بیان کرد: باید فاصلههاها را کمتر کرد تا بتوانیم نتایج پژوهشها را به شکل فراتحلیل تنظیم و مطالعات را به سمتی سوق داد که باعث ارائۀ راهکارها، تنظیم سیاستها و یا به نقد آنها منتهی شود و بتواند در عمل و سیاستهای اجرایی کاربردی باشد.

او با تاکید بر ضرورت انجام تحقیق و پژوهش در این خصوص تصریح کرد: حضور و مشارکت انجمنهای علمی یکی از مسائل مهم و تعیینکنندهای است که باید در بخش اجرا و در بخشهای دانشگاهی و انجمنهای علمی مد نظر قرار گیرد. معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور اضافه کرد: باید با تشکیل کارگروهایی از دیدگاهها، نظرات و نتایج تحقیقات و پژوهشهای استادان و صاحبنظران بهرهمند شویم. در حوزۀ سیاستگذاری، جلب مشارکت و نگاه فرابخشی جامع و نقد و ارزیابی سیاستها از آنها استفاده نماییم.

باید به آرمانها و شاخصها نزدیک شویم

دکتر ابتکار، در بخش دیگر سخنان خود بر نقد و ارزیابی مباحثی مانند منشور حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: باید فاصلۀ بین اجرا و عمل را بسنجیم و شاید یکی از محورهای این همایش مسئلۀ نابرابری است که با حقوق شهروندی ارتباط برقرار میکند. او افزود: باید دید بین این منشور و سیاستهای کلان و راهبردهای ارائه شده توسط رئیسجمهور چقدر فاصله وجود دارد و چگونه میتوانیم با سیاستها و عملکردها این فاصلهها را کم نمائیم و به آرمانها و شاخصها نزدیک شویم.

او افزود: خوشبختانه ماده 101 قانون برنامۀ ششم توسعه به صورت شفاف در این زمینه به همۀ دستگاههای اجرایی تکلیف کرده است که برنامهای متعادل برای عدالت جنسیتی داشته باشند و در سیاستهای خودشان وضعیت زنان را ارزیابی نمایند و بر اساس آن شاخصهایی را تنظیم کنند. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم معاونت امور زنان و خانواده بررسی و ارزیابی این مهم است که چه شاخصهایی را باید به عنوان شاخصهای ملی در برنامهریزیها و سیاست گذاریها و همچنین ملاک پایش و سنجش قرار داد. او تاکید کرد: امیدواریم با انجام این مهم که از وظایف معاونت زنان است بتوانیم تا حد ممکن به شاخصهای جهانی نزدیک شویم.

همین موضوع در زمینۀ خانواده نیز وجود دارد؛ مسائل و تحولات خانواده از مسائل مهم جامعه است و می دانیم که اهمیت این موضوع به قدری است که بایستی  با نگاه علمی و به دور از برداشتها و تصورات غلط و تعبیراتی که کمکی به حل مسئله نمیکنند، سنجیده شوند. برداشتها و تصوراتی که ممکن است تصویری بحرانی و ترسناک ارائه دهد، اما کمکی به ایجاد راهحل و جریانسازی و بسیج اجتماعی نمیکنند.

گفتوگوی ملی خانواده در راه است

او اضافه کرد: در سطح معاونت زنان و خانواده برای اجرای سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینۀ خانواده و همچینین ماده 102 قانون برنامه که به شاخصهای خانواده میپردازد، کارگروه و همکاریهای لازم را انجام دادهایم؛ در این حوزه نیز مبتنی بر پژوهش حرکت خواهیم کرد. یکی از سیاستهای ما در این زمینه بحث گفتگوی ملی خانواده است و فکر میکنیم فاصلههایی که ایجاد شده است، چه فاصلۀ نگرشی مدرن و سنتی و مسائلی که در خانواده وجود دارد، نیازمند گفتوگوی جدی است که میتواند از نخبگان شروع شده و به جوانان و داخل خانواده برسد و بتوانیم بیشتر چالشها و مسائل موجود در این زمینه را با فهم درست و نقشۀ راه ترسیم شده توسط صاحبنظران، از پیشرو برداریم.

او افزود: باید از این تحولات به سمت و سویی درست و آیندهای بهتر برای خانواده و ابعاد مختلف اجتماعی کشور ایجاد کنیم. دکتر ابتکار در پایان سخنانش یادآور شد: در معاونت زنان و خانواده معتقدیم که تصمیمگیریها باید مبتنی بر پژوهش و نگاه علمی بنا شود و ارائۀ سیاستها و راهکارها به لحاظ تجربی و علمی نسبتاً اثبات شده و موفق باشد. او اضافه کرد: امیدواریم با بهرهمندی از صاحبنظران و اندیشمندان و انجمنها بتوانیم حرکتی دقیق و متناسب با واقعیتها و علم روز و ثمربخش را شاهد باشیم.


نظر شما :