مراسم گرامیداشت هفته پژوهش برگزار شد

۰۱ دی ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۰۲۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۹۴۳۷
‎مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه، اعضای هیئت علمی و جمعی از کارکنان حوزه پژوهش در پردیس مرکزی دانشگاه برگزار شد.
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش برگزار شد

‎دکتر حسین سلیمی در ابتدای این مراسم در سخنانی عنوان کرد: در شرایطی که پایه‌های دانشگاه مستدام و مستمر باشد شاهد یک تحول ماهوی در عرصه بین‌المللی هستیم. تحولی که اگر آن‌ را درک و خودمان را با آن هماهنگ نکنیم، در آینده نه چندان دور نه تنها در عرصه بین‌المللی بلکه در داخل کشور هم جایگاه تاثیرگذاری نخواهیم داشت‌.  وی افزود: ‎ابزار دستیابی به دانش دگرگون شده‌است. به همین دلیل ماهیت دانشگاه‌ها تغییر خواهد کرد و ما گونه‌ای دیگر از حضور و تاثیرگذاری اجتماعی را تجربه می‌کنیم و ماهیت دانش در عصر ما متفاوت است.

‎دکتر سلیمی با بیان این نکته که ما شاهد این هستیم که دانشگاه‌ها به رغم تغییر ماهیتی که می‌دهند از نظر ساختار فیزیکی، عملی، آموزش و پژوهش همچنان ساختار قبلی خود را حفظ کرده اند: تصریح کرد:  ‎دانشگاه‌ها دیگر به عنوان مراجع دانش که هرچیزی که در عرصه دانایی وجود دارد، در ذهن استادان و مکتوبات کتابخانه‌های آن‌ها موجود است و این انحصار دانش را برعهده دارند، چنین شناخته نمی‌شوند. در گذشته انسان‌ها وارد دانشگاه می‌شدند که جهل خود را تبدیل به علم کنند و بسته‌هایی از دانایی و درک را دریافت کنند و با آن بسته‌ها وارد جامعه شوند اما چنین جایگاهی دیگر برای دانشگاه‌ها متصور نیست.

‎رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: مثال از دو همایش بین‌المللی می‌گویم که فکر می‌کنم کمتر در جامعه دانشگاهی ما مورد توجه قرار گرفته است. ‎اول همایشی است که دانشگاهیان عضو پیمان شانگهای در سوچی روسیه گرد هم آمدند تا یک بار به باز اندیشی نهاد دانشگاه بپردازند که دانشگاه چیست و چگونه ادامه پیدا خواهد کرد. نظرسنجی‌های فوق‌العاده‌ای صورت گرفت که من به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنم. از دانشجویان و استادان حاضر در این همایش پرسیده شده‌بود که آیا با توجه به تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی جدید، دانشگاه با همین شکل و ساختار ادامه پیدا خواهد کرد و آیا بهتر است ادامه پیدا کند؟ وی ادامه داد: بیش از ۷۵ درصد پاسخ شرکت کنندگان مثبت بود چرا که معتقد بودند دانشگاه محیطی است که وارد شدن به این محیط، اندیشه‌ورزی، دانش‌ورزی، عقلانیت و شیوه زیست عقلایی را در انسان‌ها تقویت می‌کند و این‌را در آموزش مجازی نمی‌شود دریافت‌. بنابراین به رغم تمام تحولات موجود، دانشگاه‌ها باقی خواهند ماند به شرط این‌که عقلانیت، پژوهشگری، جست‌وجو گری و شیوه تاثیرگذاری در جامعه را بیاموزند. 

‎دکتر سلیمی با اشاره به این‌که بارها من در حضور استادان محترم تاکید و خواهش کردم که زندگی آکادمیک مبتنی بر جزوه، حفظ کتاب و بسته‌های اطلاعاتی را فراموش کنند و وارد این دوران جدید شوند، بیان داشت:  ‎مثال دیگری که به آن اشاره می‌کنم پروژه و یا  فرآیند بلونیا می‌باشد که در اتحادیه اروپایی و کشورهای پیرامون آن اتفاق افتاده است. استادان ما که بعضاً در فرآیندهای بین‌المللی در سال گذشته حضور خوبی داشتند، با این اتفاق برخورد کردند ولی ما درباره آن تحقیق کرده‌ایم.

‎دانشگاه‌های کشورهای اروپایی بر اساس فرآیند بلونیا به یک ترکیب و تعریف جدیدی از آموزش عالی رسیدند. به گونه‌ای که به یکپارچگی در شیوه ارائه دروس و تربیت عقلانیت دست پیدا کردند. ‎رئیس دانشگاه تصریح کرد: شما در هر دانشگاهی هر واحدی را بگذرانید انگار در دانشگاهای دیگر عضو گذرانده اید. نظام‌های دانشگاهی بهم نزدیک شدند و ما با یک فرآیند و نظام جهانی مواجهیم که خود آن نظام دانایی را در میان خود خلق می‌کند و اگر ما نتوانیم وارد این نظام دانایی شویم، نه تنها هیچ جایگاهی در عرصه بین‌الملل بلکه در عرصه داخلی هم جایگاهی نخواهیم داشت و صرفاً آموزشگاهی خواهیم بود که مقداری مدرک تولید می‌کند.

‎وی با بیان این نکته که در سطح کشور دانشگاه علامه طباطبائی را به عنوان یکی از پنج دانشگاه تراز بین‌المللی شناخته اند و روی آن سرمایه گذاری کرده اند، گفت: بدون در نظر گرفتن فرآیندهای بین‌المللی شدن نمی‌توانیم به این عرصه راه پیدا کنیم. ‎لازمه این حوزه این است که اول ما بتوانیم پژوهش‌هایی در تراز بین‌المللی ارائه کنیم. ما بسیار خوشحالیم که یکی از استادان ما تبدیل به یک درصد استاد تراز بین المللی شد اما چرا فقط یک استاد باید به این جایگاه برسد، در صورتی که من در این جمع ده‌ها استاد را می‌بینم که این قابلیت را دارند.

‎دکتر سلیمی ادامه داد: ما تا زمانی که هویت خود را نداشته‌باشیم در این فرآیند جهانی پذیرفته نخواهیم شد. ما با تکرار سخن دیگران و بالا بردن رفرنس‌هایمان به سخن متفکران بین المللی به تنهایی در عرصه جهانی پذیرفته نخواهیم شد. آنچه از ما می‌خواهند سخن برخاسته از جامعه جهانی است. اگر ما نتوانیم چیزی خلق ‎کنیم و آماده گسترش فرآیند نمانیم، وارد این فرآیند بین‌المللی نخواهیم شد.

‎دکتر سلیمی با بیان این نکته که دانشگاه ما دو فرآیند جدید را به همت دکتر علومی و همکارانشان در معاونت پژوهشی آغاز کرده‌است، بیان داشت: اولین زمینه گسترش انتشارات بین‌المللی است. انتشار مقاله بین‌المللی در زمینه علوم انسانی نسبت به سایر رشته‌ها ممکن است ساده نباشد. دوستان ما ساز و کار و بسته‌های حمایتی مشخصی برای ترجمه و پشتیبانی از اندیشه‌های ناب چه در قالب پایان‌نامه و تحقیقات را برای بین‌المللی‌سازی این زمینه‌ها در نظر گرفته اند.

‎رئیس دانشگاه عنوان کرد: ما در عرصه تحول علوم انسانی حمایت‌های ویژه‌ای را در قالب پژوهشکده تحول علوم انسانی انجام می‌دهیم. اصلا منظور بنده از تحول علوم انسانی، مدون کردن و مدلل کردن نسخه‌های از پیش آماده شده نیست. تحول علوم انسانی خلاقیت، عقلانیت و به بار نشستن اندیشه‌های استادان ایرانی و مسلمان است. پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌هایی که در این حیطه قرار بگیرند حمایت ویژه و خاص خواهند شد. ما هم سعی می‌کنیم آن‌ها را به متون قابل توجه در عرصه ملی بدل کنیم و شرایط ارائه بین‌المللی آن را فراهم کنیم.

‎وی افزود: ‎نکته دیگری که بر آن تاکید می‌کنم و فکر می‌کنم باید از آن حمایت کرد حوزه آموزش‌های مهارتی است. ‍ تحقیقی که بر روی بیش از ۳۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده است نشان می‌دهد که وضعیت آن‌طور که باید مطلوب نیست. درست است که نسبت به دانشگاه‌های دیگر وضعیت بهتری داریم اما آنطور که باید نیست. ‎دکتر سلیمی با بیان این نکته که پنجاه و دو درصد فارغ التحصیلان ما فاقد شغل هستند، اظهار داشت: خیلی از این دانشجویان اعلام داشتند حتی وقتی می‌خواستند وارد بازار کار شوند فاقد مهارت‌های لازم برای گرفتن شغل بودند. درصد بیشتری از کسانی که شغل پیدا نکردند از خانم‌ها هستند، در حالی که اکثر دانشجویان ما خانم‌ها هستند و این بحران ما را بالاتر و بیشتر نشان می‌دهد. آمار اندکی امیدوارانه‌تر این است که هرچه وارد تحصیلات تکمیلی می‌شویم آمار شاغلان ما بهبود می‌یابد.

‎رئیس دانشگاه بیان داشت: آمارهای اخیر ما نشان می‌دهد که در سال گذشته از  نزدیک به ۳ هزار فارغ التحصیل ما استعلام شده است که شغل پیدا کرده اند. سال‌های اخیر کمی امیدوارانه شده است اما در نگاه کلی چقدر آمار بیکاری بالاست. چیزی که می‌تواند ما را از این بحران نجات دهد آموزش‌های مهارتی است که  این امر از بهمن‌ماه در دانشگاه راه‌اندازی می‌شود. ‎وی تاکید کرد: پژوهش راهکار اصلی ما است. امیدواریم که به همت شما و تغییری که در ساختار دانشگاه خواهیم داد، پژوهش را به عنوان یکی از عناصر اصلی کارآفرینی در دانشگاه علامه تبدیل کنیم. ۶۰ درصد دانشجویان ما تحصیلات تکمیلی هستند. ما باید به سمتی حرکت کنیم و حمایت‌ها و بودجه دانشگاه را هدایت کنیم که حتی یک نفر از آن‌ها بدون درآمد در حوزه پژوهش در درون دانشگاه نباشند. دکتر سلیمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: خواهش من از استادان این است که به ما در این زمینه کمک کنند که بتوانیم پژوهش را به‌طوری برنامه‌ریزی کنیم که حین تحصیل شاغل باشند و‌حرفه‌ای به دست بیاورند.

‎امروز مفتخرم که اعلام کنم جایگاه دانشگاه ما به لحاظ پژوهشی در رتبه‌بندی داخلی و خارجی  به نسبت سال گذشته ارتقا پیدا کرده‌است و امیدوارم انشاالله با هم‌دلی سال دیگر جشن ارتقای دوباره دانشگاه علامه طباطبائی را با هم برگزار کنیم. ‎در ابتدای مراسم نیز دکتر حمیدرضا علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی ضمن اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد زیادی نشست برای حل مشکلات کشور انجام داده‌ایم که مورد توجه دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: دانشگاه ما از دانشگاه‌های نسل اول که آموزش محور بودند به دانشگاه آموزشی و پژوهشی تبدیل شده و به سمت دانشگاه کارآفرین در حرکت است. مرکز کارآفرینی و مرکز رشد، فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام داده است. امیدوارم که با تلاش‌های این دو واحد، فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی راه خود را در بازار کار پیدا کنند.

‎وی افزود: قرار باشد ما به دانشجویان آموزش دهیم اما آموزش‌های ما منتهی به مهارت‌های شغلی نشود فکر می‌کنم باید در برنامه‌ریزی و نظام آموزشی خود تجدید نظر کنیم. همین‌جا جا دارد تشکر کنم از دانشکده اقتصاد و مدیریت  که در این زمینه فعال بودند و با برگزاری جشنواره‌هایی مانند روشنا و چکاوک ارتباط بین صنعت و دانشگاه و زمینه‌های کارآفرینی را به‌طور جدی فعال کردند. ‎معاون‌پژوهشی دانشگاه با بیان این نکته که ما حدود ۱۰ تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف در سال گذشته امضا کردیم، تصریح کرد: امیدوارم این تفاهم‌نامه‌ها منتهی به حرکات و عملیات‌ اجرایی شود و در تامین نیازهای صنعت و جامعه دانشگاه نقش خود را به‌طور جدی ایفا کند.

‎یکی از آرمان‌های دانشگاه علامه که امروز به حقیقت پیوسته درخشندگی در صحنه‌های همکاری‌های بین‌المللی و تعامل با دانشگاه‌های بزرگ دنیا و سهم‌گیری در جهان علم می‌باشد. ‎دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه با کمک همکاران و کارشناسان بسیار فرهیخته و زحمت‌کش در حال هموار کردن این راه می‌باشد. ‎وی افزود:  تعداد تدریس استادان ما در خارج از کشور، شرکت در دوره‌های معرفت‌افزایی، شرکت در دوره‌های بین‌المللی و فرصت‌های مطالعاتی زمینه‌هایی هستند که در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته ایم. این فعالیت‌های بین‌المللی خاص استادان نیست و دانشجویان ما نیز در کارگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند، در المپیادهای بین‌المللی خوش می‌درخشند و همچنین در همایش‌ها و فرصت‌های مطالعاتی حضور دارند.

‎دکتر علومی یزدی اظهار داشت: دانشگاه ما میزبان استادان قابل توجهی از خارج کشور است و در این برنامه نیز جمعی از استادانی که میهمان دانشگاه هستند حضور دارند. این استادان برای بازدید، سخنرانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و فرصت مطالعاتی به ایران می‌آیند. در همه این زمینه‌ها نیز رشد داشته‌ایم. همایش‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی ما نیز رشد خوبی داشته‌است. ما در چشم‌اندازهای بین‌المللی برای فعالیت‌های آتی خودمان پیش‌بینی کرده ایم که باید پژوهش‌های مشترک بین‌المللی، دوره‌های بین‌المللی را ساماندهی کنیم تا به نتایج ملموس علمی دست یابیم تا در ارتقا رتبه بین‌الملل دانشگاه‌ گام برداریم.

‎معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به وظایف انتشارات دانشگاه، گفت: چاپ و انتشارات دانشگاه متکلف به چاپ کتاب‌ها و نشریات ادواری است. در مراسم سال گذشته ۷۷ کتاب به چاپ رسیده است و در دو ماه اخیر که جزو آمار سال گذشته حساب نمی‌شود، ۱۶ کتاب را به چاپ رسانده ایم. حدود ۴۸ نشریه در دانشگاه چاپ می‌شود که هشت عنوان از آن به زبان انگلیسی است.  ‎او‌ ادامه داد: ما سعی و برنامه‌ریزی می‌کنیم که دانشگاه علامه‌طباطبائی با استادان صاحب نام خود بتواند در تولید کتاب‌های برند فعالیت کنند. خواهشمندم استادان برجسته طرح‌های خود را ارائه کنند و با نظارت آن‌ها و با کمک دیگر اعضای هیئت علمی و دانشجویان این طرح‌ها را به اتمام برسانند.

‎دکتر علومی یزدی درباره کتابخانه مرکزی تاکید کرد: جا دارد تشکر کنم از ریاست و معاونان دانشگاه که همه دست به دست هم دادند و کتابخانه مرکزی را به یک فضای در خور نام دانشگاه علامه طباطبائی تبدیل کردند. افتتاح کتابخانه مرکزی در پردیس مرکزی، قلب دانشگاه را هستی بخشید. دانشگاه بدون کتابخانه هستی ندارد و کتابخانه ما مخزنی از اسناد مکتوب و گنجینه بسیار گرانبهایی برای اسناد الکترونیک و کتابخانه دیجیتال است. ۳۰۰ هزار جلد کتاب الکترونیک در اختیار کاربران قرار دارد. خواهشمندم با حضورتان به ساختمان کتابخانه گرمی دهید و آن را به قلب تپنده دانشگاه تبدیل کنید.

‎معاون پژوهشی دانشگاه یادآور شد: ما راهی را شروع کرده‌ایم که امکان برگشت از آن نیست. دانشگاه علامه طباطبائی امروز جزو دانشگاه‌های رده یک کشور قرار گرفته‌است. حفظ این جایگاه تلاش یکایک شما عزیزان را می‌طلبد. دانشگاه ما توسط وزارت علوم جزو ۱۳ دانشگاه برای تبدیل شدن به ۵ دانشگاه برتر در میان ۲۰۰ دانشگاه دنیا انتخاب شده‌است. ‎وی‌افزود: این قرارداد را ریاست محترم دانشگاه امضا کردند. دانشگاه علامه طباطبایی به رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ورود کرده است. جایگاه ما مطلوب نیست اما حفظ و ادامه مسیر در این جهت نیازمند همکاری و همدلی شما در این راه خواهد بود و انشاالله دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه برتر در حوزه علوم انسانی کشور همچنان خواهد درخشید.

در ادامه این مراسم از پژوهشگران، کارشناسان و همکارانی که در زمینه ارتقای فعالیت های پژوهشی دانشگاه تلاش کرده اند، تقدیر شد که اسامی آن ها در ذیل می آید: پژوهشگران برگزیده معرفی شده به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس عملکرد 5 ساله (از 1391/7/11 الی 1396/6/31):دکتر پیام حنفی‌زاده  مدیریت و حسابداری  پژوهشگر برتر گروه علوم انسانی دکتر نادر نعمت‌الهی  علوم ریاضی و رایانه  پژوهشگر برتر گروه علوم پایه.

پژوهشگران برگزیده دانشکده‌ها:

بر اساس عملکرد 1 ساله (از 1395/7/1 الی 1396/6/31): 

دکتر رضامراد صحرایی  پژوهشگر برتر دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی 

دکتر حمیدرضا ارباب  پژوهشگر برتر دانشکده اقتصاد

دکتر محمدکاظم شاکر  پژوهشگر برتر دانشکده الهیات و معارف اسلامی

دکتر سید مرتضی طیبی  پژوهشگر برتر دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

دکتر محمدباقر خرمشاد  پژوهشگر برتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی

دکتر نورعلی فرخی  پژوهشگر برتر دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

دکتر محمدتقی کرمی  پژوهشگر برتر دانشکده علوم اجتماعی

دکتر فرزاد اسکندری  پژوهشگر برتر دانشکده علوم ریاضی و رایانه

دکتر محمد نقی‌زاده  پژوهشگر برتر دانشکده مدیریت و حسابداری

دکتر آتوسا گودرزی  پژوهشگر برتر مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو

سایر پژوهشگران برگزیده:

دکتر مقصود امیری  کسب عنوان یک درصد دانشمندان پراستناد جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی

دکتر کوروش صفوی  کسب نشان دهخدا در سومین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور برای کتاب «فرهنگ توصیفی مطالعات ادبی» به عنوان اثر شایسته تقدیر

دانشجویان دکتری برگزیده:

آقای یاسر دالوند  زبان و ادبیات فارسی  ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

آقای هادی اسماعیل‌پور مقدم  اقتصاد مالی  اقتصاد

آقای فرزاد دهقانی  علوم قرآن و حدیث  الهیات و معارف اسلامی

آقای ولی علیزاده  مدیریت ورزشی  تربیت بدنی و علوم ورزشی

آقای نبی‌اله غلامی  حقوق جزا و جرم‌شناسی  حقوق و علوم سیاسی

آقای رحیم مرادی  تکنولوژی آموزشی  روان‌شناسی و علوم تربیتی

خانم مهرزاد بهمنی  تحقیق در علوم ارتباطات  علوم ارتباطات

آقای نیما شجاعی باغینی  علوم اجتماعی  علوم اجتماعی

خانم راضیه جعفرآقایی  آمار ریاضی  علوم ریاضی و رایانه

آقای فرهاد هادی‌نژاد  مدیریت تحقیق در عملیات  مدیریت و حسابداری

آقای محسن جلالی  مدیریت بازرگانی  پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان

دانشجویان دکتری برگزیده گروه شاهد و ایثارگر:

 آقای امیررضا نریمانی  مدیریت دولتی   مدیریت و حسابداری

آقای ابوالقاسم سرآبادانی  مدیریت تکنولوژی  مدیریت و حسابداری

کارشناسان برگزیده معاونت پژوهشی: 

خانم فاطمه ‌السادات همایونی  کارشناس برگزیده مدیریت امور پژوهشی دانشگاه  تلاش برای اخذ مجوز دوره چهارم قطب‌های علمی دانشگاه و سامان بخشیدن به امور هسته‌های پژوهشی

خانم دکتر رز فضلی  کارشناس برگزیده دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه  اعزام 121 دانشجو به خارج از کشور

آقای سید مهدی سمیعی  کارشناس برگزیده مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه  کمک به ارتقاء جایگاه نشریات علمی دانشگاه

خانم منیره قاسمی کارشناس برگزیده کتابخانه مرکزی دانشگاه خلاقیت، تعهد و تلاش بی‌دریغ

تقدیر ویژه:

آقای محمد ذکاوت سردبیر پایگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) به دلیل پوشش خبری برنامه‌های پژوهشی دانشگاه

  

  

  

  

  

  

   


نظر شما :