دکتر سلیمی: می‌توانیم با شورای صنفی دانشگاه‌ها، ماهیت دانشگاه را احیا کنیم

۲۵ آذر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۹۷۶ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۴۵۸۲
نشست مجمع شورای صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی 23 آذرماه در دانشکده مدیریت و ‌حسابداری دانشگاه برگزار شد.
دکتر سلیمی: می‌توانیم با شورای صنفی دانشگاه‌ها، ماهیت دانشگاه را احیا کنیم

در این نشست که با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف برگزار شد، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی با اشاره به اینکه فعالیت های مجمع صنفی اعضای هیئت علمی باید منجر به تحول جدی در آموزش عالی شود، تصریح کرد: اگرچه جلسه‌های مربوط به مجمع صنفی باید اجرایی باشد و‌ این‌گونه نیز هست، اما تصور می‌کنم برای این‌که فلسفۀ وجودی و ‌فعالیت مجمع را بهتر از گذشته درک کنیم، نیازمند طرح برخی مباحث که ممکن است طعنه به مباحث نظری هم بزند، هستیم.

او  با اشاره به تعریف جدیدی از دانشگاه در عصر مدرن بر ضرورت استقلال دانشگاه‌ها از ساختار دولت تاکید کرد و بیان کرد: دانشگاه به معنای جدید محصول «تمدن مدرن» است و این دانشگاه با تعریف جدید خود با گونۀ خاصی از دولت همراه بوده ‌است. در چنین ساختاری از دولت است که دانشگاه به معنای جدید آن شکل می‌گیرد و مانند بقیۀ بدنه جامعه مستقل از دولت است. او اضافه کرد: اگر به تاریخ بسیاری از دانشگاه‌های برجستۀ دنیا مانند سوربن که از اولین دانشگاه‌های مدرن دنیا محسوب می‌شود، نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آنها وابسته به کلیسا به ‌وجود آمدند، اما حیات، مالکیت و ساختارشان مستقل از دولت است.

رئیس دانشگاه: نباید فلسفه و دانش مبتنی بر فهم مستقل را فرودست انگاشت

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به یکی از مقالات «کانت»، تصریح کرد: در قرن 18 عمدتاً دانشگاه‌های بزرگ اروپایی دارای چهار دانشکده الهیات، حقوق، پزشکی و فلسفه بودند که مجموعۀ علوم انسانی که ما امروز می‌شناسیم در حوزۀ فلسفه قرار می‌گرفت. او افزود: در آن مقاله، «کانت» دانشکده‌های حقوق، پزشکی و الهیات به عنوان فرادست و دانشکدۀ فلسفه را به عنوان دانشکدۀ فرودست برشمرده است. دلیل این تقسیم‌بندی این بود که آن سه دانشکده کار دولت را انجام می‌دهند و فلسفه و تمام دانش‌های مرتبط آن زمان کارشان نقد است و‌ درستی و ‌نادرستی را بررسی می‌کند. دکتر سلیمی اضافه کرد: منظور این است که نباید آن فلسفه و دانش مبتنی بر فهم مستقل را فرودست انگاشت و به نوعی دانش مدرن بر اساس این تلقی به وجود می‌آید. اما در جوامعی مانند جامعۀ ما که ساختار و‌ ماهیت دولت متفاوت است، ساختار جامعه دانشگاهی تفاوت پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه افزود: در جامعۀ ایران به این سمت حرکت کرده‌ایم و خوشبختانه بعضی موارد تبدیل به قانون شده است که علی‌رغم حمایت‌های دولت، استقلال دانشگاه‌ها در قالب هیئت امنا شکل بگیرد. با این حال هنوز استادان در این هیئت امنا جایی ندارند. این‌که چگونه این هویت مستقل استادان و صنف استادان در این ساختار جدید تعریف شود، یک چالش جدی است که باید برای اجرایی شدن آن فکر کنیم.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که بسیاری از مسائل می‌تواند از طریق شورای صنفی اعضای هیئت علمی پیگیری شود، بیان کرد: می‌توانیم به همت شورای صنفی بر احیای ماهیت دانشگاه‌ها و فقر ساختاری دانشگاه‌ها غلبه کنیم و برای جذب سرمایۀ دانشگاه‌ها کمک کنیم. در این صورت کار استادان ما فقط تدریس کلاسی نیست و انجام پروژه‌های تحقیقاتی کلان دانشگاه است. وی در ادامه بیان اظهار کرد: تصور می‌کنم حضور استادان در مجمع صنفی کمک به بدنۀ مدیریت آموزش عالی کشور است و انشاالله از این طریق ارتباط ساختاری با دستگاه‌های مختلف اجرایی به‌وجود آید. دکتر سلیمی در پایان سخنان خود با اشاره به این که در این مجمع در راستای امنیت استادان گام‌های خوبی برداشته شده‌است، خاطرنشان کرد: با فراهم نمودن حداقل امکانات موجود دانشگاه‌ها و نیز با مبادله امکانات و ارتباطات می‌توان وضعیت بهتری را فراهم کرد.

دکتر زاهدی اصل: شورای صنفی استادان در کنار مدیریت‌ها هستند

در ابتدای این مراسم نیز، دکتر زاهدی اصل، دبیر مجمع صنفی استادان دانشگاه علامه‌طباطبائی در سخنانی اظهار کرد: دکتر سلیمی در دوره‌ای عضو هیئت مدیره شورای صنفی استادان دانشگاه علامه طباطبائی بوده‌اند و با توجه به همراهی قبلی، ایشان از برگزاری این برنامه در دانشگاه استقبال کردند. او در ادامه با اشاره به وقفه چند ساله در برگزاری نشست‌های مجمع در دور  مدیریت قبلی دانشگاه افزود: چند سالی به واسطۀ مدیریت قبلی دانشگاه امکان فعالیت صنفی وجود نداشت اما در دورۀ جدید این مسئله تا حدود زیادی جبران شده است. البته انتظارات تا حدودی بالا است و امیدواریم در دورۀ دوم مدیریت دکتر سلیمی به انتظارات معقول و صنفی بیشتری دست پیدا کنیم.

او افزود: شورای صنفی استادان در کنار مدیریت‌ها هستند و طبیعتاً مدیریت‌ها نیز بخشی از شورا هستند. همۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور عضو بالقوه این مجمع هستند. قطعاً همراهی و ‌همدلی مجموعه می‌تواند برکاتی داشته‌‌باشد که برای اعتلای علمی دانشگاه‌ها تاثیر گذار خواهد بود. دبیر شورای صنفی استادان دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: قطعاً تفاهم و همدلی اعضا شورا صنفی استادان سراسر کشور آثار و برکات زیادی خواهد داشت. او تصریح کرد: به نوبه خود در این دانشگاه به ‌عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور تلاش می‌کنیم که وضعیت بهبود پیدا کند. امیدوارم این نشست نتایج مورد انتظار را داشته‌باشد.

در بخش دیگر این نشست رئیس ستاد امور رفاهی اعضای هیئت علمی استادان، گزارشی از عملکرد این ستاد ارائه کرد. همچنین دکتر صفاپور، دبیر مجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور نیز گزارشی از فعالیت‌های صنفی مجمع را بیان کرد. لازم به ذکر است دو‌ پنل «بررسی عملکرد اولین دوره شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی و‌هیئت منتخب آن» و پنل      «بررسی نقاط قوت و ضعف تشکل‌های صنفی و ‌چگونگی تاثیرگذاری این تشکل‌ها بر تصمیمات کلان حوزه آموزش عالی» در این نشست یک روزه برگزار شد.


نظر شما :