دکتر سلیمی: فرزندانتان را به یکی از دانشگاه‌های سطح یک کشور فرستاده‌اید

۲۵ آذر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۹۷۵ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۵۰۷۸
نشست صمیمانه مسئولان دانشگاه علامه‌طباطبائی با خانواده‌های دانشجویان 23 آذرماه در سالن همایش‌های دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی برگزار شد.
دکتر سلیمی: فرزندانتان را به یکی از دانشگاه‌های سطح یک کشور فرستاده‌اید

در این نشست صمیمانه که با هدف ایجاد زمینهای برای ارتباط نزدیک‌تر مسئولان دانشگاه با والدین دانشجویان و نیز شکوفایی استعدادهای دانشجویان دانشکده‌های ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، الهیات و معارف اسلامی، اقتصاد، علوم‌ریاضی و رایانه، علوم اجتماعی و بیمه اکو برگزار شد، دکتر سلیمی در سخنانی عنوان کرد: جای افتخار است در حضور خانواده‌هایی قرار گرفته‌ام که استعدادهای درخشانی را در دامان خود پرورش داده‌اند و آنها را برای شکوفایی علم و دانش به دانشگاه علامه‌طباطبائی فرستاده‌اند. 

در جامعۀ جهانی امروز، نقش دانشگاه‌ها تغییر کرده‌است

رئیس دانشگاه با اشاره به جایگاه مناسب دانشگاه علامه‌طباطبائی در سطح کشور افزود: از حدود 110 دانشگاه کشور 13دانشگاه به عنوان دانشگاه سطح یک و برتر شناخته شده‌اند و دانشگاه علامه طباطبائی جزو این 13 دانشگاه برتر و‌ سطح یک‌ کشور است. وی تصریح کرد: در این میان، کمتر از 200‌هزار نفر در این 13دانشگاه تحصیل می‌کنند. خوشبختانه در دوره جدید وجود دانشجویان رانتی سلب شده است و کسانی که توانایی دارند می‌توانند وارد این دانشگاه‌ها شوند. در جامعه امروز جهانی نقش دانشگاه تغییر کرده‌است. دو قرن است که «دانشگاه آموزش‌محور» تمام شده اما هنوز در خیلی از بخش‌های جامعۀ ما وجود دارد. دکتر سلیمی تاکید کرد: صرف وارد شدن به دانشگاه و اخذ مدرک در شرایط امروزی دانشگاه در جامعۀ جهانی و به طور ‌مشخص در دانشگاه‌های ایران کفایت نمی‌کند.

دانشجوی امروز علاوه بر کسب دانش نظری به کسب مهارت‌های دیگری نیاز دارد

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: دیگر دوره‌ای که کسی به دانشگاه وارد شود تا صرفاً مدرکی بگیرد تمام شده است و اینگونه افراد نقشی در جامعه امروز نخواهند داشت. دانشجوی امروز علاوه بر کسب دانش نظری به کسب مهارت‌های دیگری نیاز دارد که خوشبختانه شرایط آن در دانشگاه‌ها فراهم شده است. او خطاب به والدین دانشجویان تصریح کرد: دست استمداد و یاری به سمت خانواده‌های محترم دراز می‌کنیم تا با این واسطه، استعدادهای درخشانی که فرزندان شما هستند از طریق این ارتباط و تعامل و همکاری نقش آینده اجتماعی خود را به درستی ایفا کنند.

دکتر سلیمی در ادامه اظهار کرد: هنر اندیشه ورزی و پاسخ دادن، یکی از این موارد است. عقلانیت و اندیشه ورزی با مطالعۀ بیشتر، روحیۀ شاداب‌تر و پرسشگری به دست می‌آید. شک، مقدمۀ پرسش است و‌ پرسش، مقدمۀ شناخت است و شناخت با حفظیات به‌طور کامل تفاوت دارد. خواهشم این است که کمک کنید وجۀ عقلانیت، پرسشگری و اندیشه‌ورزی را بین دانشجویان تقویت نمائیم. دکتر سلیمی با اشاره به این‌که مهارت‌افزایی معضلی است که به شدت در دانشگاه ما به چشم‌ می‌آید، اظهار داشت: به عنوان یکی از اولین دانشگاه‌های کشور این مشکل را تشخیص داده‌ایم و با یاری خدا از ترم آینده به همت همکارانم دوره‌های مهارتی بسیار متنوعی که با رصد بازار کار و نیازهای جامعه در دانشگاه طراحی شده‌ است، به اجرا درخواهد آمد.

دانشگاه یک محیط تربیتی است و در کنار مزیت‌های زیادی که دارد، مخاطراتی هم دارد

رئیس دانشگاه با درخواست از والدین به منظور تشویق دانشجویان برای شرکت در این دوره‌ها، عنوان کرد: تقاضای ما این است که با تشویق و ایجاد زمینه‌هایی برای ایجاد علاقه و انگیزه در فرزندانتان در اجرای این طرح که نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشتشان دارد، یاریگر باشید. او با اشاره به راه‌اندازی مرکز رشد در دانشگاه علامه‌طباطبائی افزود: با راه اندازی این مرکز، دانشجویان خلاق‌تر و دارای ایده‌ می‌توانند به آنجا مراجعه کنند و از این طریق با پیوند ایده‌های استادان و دانشجویان، شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد ‌شود تا این ایده‌ها علاوه بر حل مسائل و مشکلات جامعه، ثروت‌آفرین شود.

او افزود: به دانشگاه صرفاً به عنوان محیط علمی نگاه نمی‌کنیم. به نظرم دانشگاه یک محیط تربیتی است و در کنار مزیت‌های زیادی که دارد، مخاطراتی نیز درون آن نهفته است. در برخی زمینه‌ها برای تربیت دانشجویان باید به یکدیگر کمک کنیم. دکتر سلیمی با بیان این نکته که دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی جزو بهترین دانشجویان کشور هستند و آسیب‌های اجتماعی در میان آن‌ها بسیار کم‌تر است، بیان کرد: حتی بسیاری از رفتارهای عادی دانشجویان هم برای ما نگران کننده است. بعضی مواقع دانشجویان ما حس می‌کنند اثرگذاری یعنی پرخاشگری، اما این مسئله نمونۀ بارز خشونت است. خوشبختانه این مسائل در دانشگاه ما بسیار کم است. در حال حاضر بر اساس استعلام‌ها، سالیانه حدود سه‌هزار نفر از دانشجویان ما وارد بازار کار می‌شوند.

رئیس دانشگاه اضافه کرد: دوستان من در معاونت فرهنگی و‌ دانشجویی در تلاش هستند تا شرایطی را فراهم کنند تا با کمک خانواده‌ها این شرایط تربیتی را تقویت کنیم. وجود شبکه‌های اجتماعی و ‌محافل مختلف، کار ما را به شدت دشوار کرده‌است. تعداد زیادی انجمن علمی و کانون‌های فرهنگی در دانشگاه فعال هستند و دانشجویان با ورود به این محافل ساماندهی شخصیتشان آسان‌تر می‌شود.

ما به دانشگاه آمدیم تا سیاست‌شناس شویم

او در ادامه با اشاره به ضرورت پرهیز از ورود دانشجویان به مقوله‌های سیاسی و احزاب گفت: دام‌های بسیار خطرناکی در حوزۀ سیاست جلوی پای فرزندان شما گذاشته‌ شده‌است. سیاست‌شناسی با سیاست‌ورزی متفاوت است. ما به دانشگاه آمدیم تا سیاست‌شناس شویم. اجازه ندهید فرزندانتان در دام‌های سیاسی که اهدافشان چیزی که شعار می‌دهند نیست، گرفتار شوند. رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی بیشترین رشد توسعه‌ای را در میان دانشگاه‌های دیگر کشور داشته‌ است. او افزود: با خانواده‌هایی که این‌جا هستند احساس همدلی می‌کنم و امیدوارم با تشکیل جمع‌هایی بتوانیم در بهبود وضعیت دانشجویان به هم کمک کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه: آموزش‌های مهارتی از سال آینده اجباری خواهند شد

در ابتدای این نشست دکتر نعمت‌الله ایران‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه در سخنانی با معرفی وظایف و مسئولیت های حوزه معاونت فرهنگی اظهار کرد: در دانشگاه، همه دانشجویان یک انجمن علمی دارند. این انجمن‌های علمی با این هدف تاسیس شده ‌اند که اگر فرزندان شما در کنار تحصیل، کمبودهایی حس کردند و برنامه‌های پیش‌برنده‌ای داشته باشند، در آن عضو شوند تا رشتۀ خود را پویا کنند. او اضافه کرد: در حال حاضر 18 کانون فرهنگی فراگیر در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد و عضویت در آن‌ها می تواند بخشی از فعالیت‌های هنری و‌ فرهنگی دانشجویان را ارتقا دهد.

او افزود: یکی از برنامه‌های آتی دانشگاه که در آینده نزدبک محقق خواهد شد، برنامه‌های مهارتی است که دانشجویان ‌علوم انسانی در کنار رشد علمی و‌فرهنگی، مهارت‌های مختلف عمومی و تخصصی را فرا خواهند گرفت. دکتر ایران‌زاده با بیان این‌ نکته که حضور دانشجویان در این برنامه‌ها با هدف توانمندی و ‌کارآفرینی دانشجویان است، تصریح کرد: حضور دانشجویان در این برنامه از سال آینده اجباری خواهد شد و در کنار مدرک تحصیلی دانشگاهی یک مدرک مهارتی مورد تایید وزارت علوم نیز دریافت می‌کنند. او تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاهی است که در حوزۀ علوم انسانی این کار را انجام‌ می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اظهار کرد: امیدوارم با کمک شما به مجموعۀ دانشگاه بتوانیم دست به دست هم پیش برویم. او اضافه کرد: از همۀ دانشجویان و ‌خانواده‌ها درخواست می‌کنم دربارۀ دوره‌های عمومی و ‌تخصصی، پیشنهادهای خود را ارائه نمایند و زمینه‌های شغلی را به ما معرفی کنند. لازم به ذکر است در بخش دیگر این نشست جلسه پرسش و ‌پاسخ خانواده دانشجویان با حضور روسای دانشکده‌ها و‌ معاونان فرهنگی و دانشجویی برگزار شد.


نظر شما :