رئیس دانشگاه در مراسم نکو داشت علامه طباطبائی: رئالیسم و واقع‌گرایی بنیاد تفکر علامه است

۱۴ آذر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۸۶۱ خبر روز
تعداد بازدید:۲۴۱۴
در سی و پنجمین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی (ره) و به پاس خدمات ارزنده علمی و دینی این عالم فرهیخته مراسم نکو داشتی با حضور خانواده، شاگردان و ارادتمندان ایشان با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دانشگاه علامه طباطبائی 13 آذرماه در محل سالن همایش های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
رئیس دانشگاه در مراسم نکو داشت علامه طباطبائی: رئالیسم و واقع‌گرایی بنیاد تفکر علامه است

دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در این مراسم در سخنانی با اشاره به وضعیت گذار علوم انسانی و جایگاه آن در جامعه امروز گفت: علوم انسانی در جامعه ما در شرایطی قرار دارد که انسان از یک محیط سنتی محض زندگی خود را ترک می‌کند و در یک جامعه مدرن شهری حضور پیدا می‌کند و قصد دارد قواعد شهری جدید را پیدا کند. او افزود: بسیاری از دانشمندان امروز ما این شرایط را دارند و در این میان دو دغدغه به وجود می‌آید و آن این است که قواعد زیستن در شهر جدید را پیدا کند و دوم این‌که هویت خود را چگونه در این شهر جدید تثبیت کند.

رئیس دانشگاه با بیان ‌این نکته که بسیاری از استادان علوم ‌انسانی و اجتماعی بر سر این دوراهی قرار دارند، اظهار داشت: بعضی‌ها به دنبال این هستند که ضمن فهم قواعد جدید، شرایط ابراز وجود و زیست عقلایی متفاوت خود را بیابند چرا که  اندیشه‌ورزی صرفا یاد گرفتن سخن دیگری و ‌تکرار آن‌ نیست. او تصریح کرد: چگونه می‌توان در حوزه اندیشه‌ورزی هویت فکری و عقلانیت مستقل خود را داشته‌باشیم، این چالش بسیار بزرگی برای استادان، پژوهشگران و دانشجویان است.

دکتر سلیمی با اشاره به خدمات ارزشمند علامه طباطبائی در این خصوص بیان داشت: علامه طباطبائی در اینجا کلیدی به ما می‌دهد که استفاده از تفسیر قرآن برای رهایی از این معضل اندیشه¬‌ است؟ او تصریح کرد: براساس تفسیر آیه شریفه «ربنا الذی اعطی کل شی ء خلقه ثم هدی» توسط علامه طباطبائی، این آیه فقط سخن تکریم الهی نیست، بلکه نشان‌دهنده جاری بودن عقلانیت و آیات الهی در تمام عالم خلقت است. او اضافه کرد: با جهانی مواجه هستیم که آیات الهی در تک تک تار و ‌پود آن جاری است، لذا اگر به هر وسیله‌ای این آیات را به درستی بشناسیم، به علم الهی دست پیدا کرده‌ایم. 

رئیس دانشگاه با بیان این که با شناخت آیات دریچه‌ای به رویمان گشوده می‌شود، بیان داشت: به شرط این‌که بدانیم تجربه به تنهایی کافی نیست، دریچه استفاده از علوم جدید بر روی متفکران مسلمان گشوده می‌شود. او به خدمات و آثار ارزنده علامه طباطبائی در این عرصه اشاره کرد و گفت: در شرایطی که متفکران مسلمان در بخش‌هایی هنوز این تردید را دارند که می‌توانیم‌واقع‌گرا باشیم یا نمی‌توانیم؟ اثر بزرگ فلسفه ایشان روش رئالیسم نام گرفت، در واقع این اثر نشان داد رئالیسم و واقع گرایی بنیاد تفکر علامه طباطبائی است. او افزود: اگر بخواهیم بر مبنای اندیشه علامه‌طباطبائی گام بگذاریم، بیانات ایشان به کارمان می آید.

دکتر سلیمی اظهار داشت: انسان می تواند با اندیشه مبتنی بر این مساله آشنا باشد و از علوم تجربی هم استفاده نماید. لذا متضاد ناگزیری که برای انسانی که در شهر جدید زندگی می کند، در اندیشه‌های علامه‌طباطبائی مرتفع می‌ گردد. او تصریح کرد: تفکرات علامه طباطبائی رئالیسم بود و او با هر ابزاری آیات الهی را شناخت و آن نشر داد.

باید تلاش کنیم این گنجینه فکری را به محیط علمی بین‌الملل معرفی نماییم

رئیس دانشگاه با اشاره به این‌که برای من جای تاسف دارد که در برخی اوقات در شناسایی علامه طباطبائی کاستی‌هایی وجود دارد، عنوان کرد: این مفاهیم را که در چندسال گذشته در روابط دانشگاهی خود ارائه می‌کنیم، حیرت اندیشمندان دیگر مخصوصا اروپائی را مشاهده می‌کنیم. این دریای اندیشه‌‌ای که ما در مقابل آن قرار داریم ناشناخته باقی مانده است. او در پایان سخنانش تاکید کرد: امیدوارم سال آینده این اجلاس را در سطح بین‌الملل با همکاری دانشگاه‌های بزرگ برگزار نماییم. باید تلاش کنیم که  این گنجینه فکری را به محیط علمی بین‌الملل معرفی نماییم.


نظر شما :