باحضور رئیس دانشگاه دانشجویان نمونه دانشگاه معرفی و تقدیر شدند

۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۸۴۱ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۹۳۱۶
تقدیر از برگزیدگان مرحله ی دانشگاهی بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبائی با حضور رئیس دانشگاه، مسئول دفتر نهاد مقام معطم رهبری در دانشگاه، معاون دانشجویی، معاون پژوهشی، روسای دانشکده ها، مدیران گروه های آموزشی و جمعی از مدیران و دانشجویان دوازدهم آذرماه در محل سالن همایش های دانشکده ی مدیریت و حسابداری برگزار گردید.
باحضور رئیس دانشگاه دانشجویان نمونه دانشگاه معرفی و تقدیر شدند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی عنوان کرد: این جلسه از جلساتی است که برای حاضرشدن در آن روزشماری می­ کنیم. شرکت در جلسات دیگر نیز وظیفه است و خیلی از آن­ها را با اختیار، برخی را با جبر و یا خیلی ها را با رودربایستی شرکت می کنیم، اما این مراسم، از آن دست مراسم هایی است که انسان می­تواند به فعالیت­ های خود و به زحماتی که همکارانش کشیده ­اند افتخار کند، چون بخشی از نتیجه زحمات، تلاش ­ها و کارهای پر ارزشی که استادان و کارکنان این دانشگاه انجام دادند در چنین جلساتی مشخص می شود. پدرها، مادرها و خانواده ­های گرامی ­ای که در این جلسه حضور دارند، به خوبی متوجه می ­شوند بنده چه می­ گویم که وقتی فرزند انسان به نتیجه­ خوب و درست می­ رسد، انسان احساسی دارد که قابل تبیین نیست.

این انسان­ ها هستند که می ­توانند به عنوان بنیان­ ها و پایه­ گذاران اصلی تحول، نقش ­آفرینی کنند

دکتر سلیمی با اشاره به جهش دانشگاه علامه طباطبائی در پنج سال گذشته افزود: بسیاری از فضاها از جمله همین سالن و مکان های دیگری در دانشگاه می­ بینید، قبلا وجود نداشت؛ به یکباره چندین ساختمان، تالار، مراکز مختلف و خوابگاه ­های گوناگون ساخته شدند. تعداد زیادی از استادانی که الان جزء افتخارات دانشگاه هستند، به جمع ما پیوستند، پژوهش­های زیادی انجام شد و دانشگاه به سطوح بالای رتبه بندی های ملی و بین­المللی دست پیدا کرد، ولی تمام این یافته ­ها به اندازه­ یک دانشجوی نمونه­ ممکن است ارزش نداشته باشد، چون این انسان ­ها هستند که می­ توانند به عنوان بنیان­ ها و پایه ­گذاران اصلی تحول، نقش ­آفرینی کنند. او افزود: این دانشجویان نمونه هستند که حضور و نقش ­آفرین بودن و همین به ثمر رسیدنشان نمایه­ ی افتخار دانشگاه است. این که یکی از دانشجویان نمونه که در کلیپ نمایش داده شد، در سطح کشوری شخصیتی برجسته می­ شود، ارزشش از افتتاح ده­ ها ساختمان بالاتر است، چرا که ثمره ­ای است که در این دانشگاه به نتیجه رسیده است.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که مطالبه گری باید به همراه مسئولیت پذیری باشد گفت: به هر حال همان طور که استادان و کارکنان دانشگاه، شرایط به ثمر رسیدن این دانشجویان را فراهم کردند، امیدوار هستیم که بتوانیم شرایط بهره بردن از توانایی­ های این دانشجویان عزیز را هم در درون دانشگاه فراهم کنیم. خصوصا این که عزیزانی که از ایشان تقدیر خواهد شد، آن هم در جامعه ­ای که زبان همه، زبان مطالبه ­گری بی­ مسئولیت شده است. به این معنا که همه فقط مطالبه دارند. حال، برای تحقق بعضی از این مطالبه­ ها چه می ­کنیم، مهم نیست.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: این دانشجویان نمونه­ کسانی هستند که کاستی ها را ­فهمیدند، کمبودها را هم درک ­کردند و حتی بهتر از دیگران. شرایط، محدودیت ­ها و حتی ضعف­ های را به خوبی فهم کردند و با این حال خودشان را ارتقا دادند و باعث افتخار دانشگاهشان شدند. او بیان داشت: ما نیز مشکلات و ضعف ­های خود را می­دانیم و به همین دلیل است وقتی که دانشجویانی این چنین به ثمر می­رسند، به طور مضاعف به آنان افتخار می­کنیم. خصوصا که بسیاری از این­ها در شرایط فعلی حرکت­ هایی را آغاز کرده ­اند که می­توانند باعث تحول فکری در رشته ­های خودشان شوند و این نکته بسیار مهم است.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: در زمان ه­ای زندگی می­ کنیم که تمامی بنیادهای حیات اجتماعی در حال دگرگونی است. به عنوان مثال جامعه­ ی ما، دولت ما و دانشگاه ما دیگر نمی ­توانند حیاتی مانند سی و پنج تا چهل سال پیش داشته باشند. همه چیز در جهان ما دگرگون شده ­است. بنیادهای دانش، منابع دستیابی به دانش و ماهیت دانشگاه دگرگون شده است. او اضافه کرد: متاسفانه در بخشی از نظام دانشگاهی کشور هنوز در ساختار دانشگاهی قرن هجدهمی زندگی می­ کنیم. دوستان حاضر شاید مطالعه کرده باشند که تغییر از دانشگاه آموزش­ محور محض یعنی دانشگاهی که فقط آموزش می­ دهد، بسته­ های اطلاعاتی را به دانشجویان تحویل می­ دهد و آن­ها با اطلاعات بیشتر خارج می­ شوند. این در اواسط قرن هجدهم، دیگر کنار گذاشته شد و دانشگاه آموزشی-پژوهشی جایگزین آن شده است.

رئیس دانشگاه در ادامه افزود: حالا این که امروز ما به شرایط دانشگاه کارآفرین رسیده ­ایم، داستان دیگری است و بر آن تاکید نمی­ کنم، زیرا معتقدم که شرایط کارآفرینی در جامعه ­ای مثل جامعه­ ی ایران با جوامع سرمایه ­داری محض مثل جامعه ­ی امریکا و بعضی از کشورهای اروپایی، کاملا متفاوت است. او اضافه کرد: آن معانی کارآفرینی، کاملا قابل انطباق با جامعه­ ی ایرانی نیست، زیرا آنجا کارآفرینی از طریق خلق ایده، در بستر نظام سرمایه ­داری شکل می­گیرد و چون این جا آن سرمایه­ داری وجود ندارد، لذا خریداران ایده مانند آن جا وجود ندارند. رئیس دانشگاه تصریح کرد: ما مدل دیگری از دانشگاه کارآفرین لازم داریم که امیدوار هستیم به همت استادان و دانشجویان برتر این دانشگاه بتوانیم این الگوی متفاوت را به جامعه ­ی خودمان ارائه کنیم.

رئیس دانشگاه با بیان به این نکته که به دانشگاهی متفاوت نیازداریم، افزود: متاسفم که هنوز بعضی از مواقع، در قالب دانشگاه قرن هجدهمی عمل می­کنیم. دانشجو را می­ آوریم، یک بسته ­ی اطلاعاتی را در قالب یک جزوه یا کتاب یا چند مسئله و فرمول­ هایی که باید آن مسئله را حل کنند ارائه می ­کنیم و امتحان می­ دهند و تمام. او با درخواست همکاری استادان و دانشجویان برای حل این مشکل اضافه کرد: دیگر دانشگاه به این صورت نیست. دست نیاز به سمت دانشجویان نمونه و برتر خودمان و همچنین استادان گرانقدری که تعدادی از آن­ها در این جلسه هم حضور دارند دست یاری می طلبم تا کمک کنند از این مرحله عبور کنیم و حداقل در حوزه­ ی علوم انسانی و اجتماعی نشان بدهیم که گونه ­ای دیگر از حیات دانشگاهی هم امکان پذیر است. او بیان داشت: از مسئولین دانشگاه که در این جا هستند خواهش می­کنم که هرسال این دانشجویان نمونه که انتخاب می­شوند، به جز هدایای نمادین که به ایشان داده می­شود، از چند جهت مورد حمایت قرار بدهند. این چیزی که این جا اعلام می­کنم فقط یک سخن نیست، اگر بخواهم کلمه­ای بهتر و دانشگاهی را به جای دستور به کار ببرم، یک خواسته­ ی اداری است.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: این دانشجویان اگر ایده­ ی جدیدی داشتند باید به طور فوق العاده در مرکز رشد دانشگاه طرح شود و شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند با تاسیس شرکت­ های دانش­ بنیان خودشان و حداقل انتفاع دانشگاه از فعالیت آنها به بازار راه پیدا نمایند و به سمت تعالی سوق پیدا کنند. او در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده از توان و تخصص دانشحویان نمونه و فراهم نمودن امکانات اولیه برای آنان گفت: در فعالیت ­های مختلفی که در دانشگاه قرار داریم، از فعالیت­ های کتابخانه تا فعالیت ­های فرهنگی و همکاری با انجمن­های علمی، دانشجویان نمونه ­ی باید اولویت داشته باشند. بنابراین امیدوار هستیم به سمتی حرکت کنیم که در آینده ­ای نه چندان دور، بدنه ­ی اصلی دانشگاه همان دانشجویان نمونه ­ی دیروز باشند که علی رغم تمام مشکلات، استعدادهایشان به بار نشسته است و با کمک آنها استعدادهای بقیه­ ی دانشجویان هم ان­شاءالله به بار بنشیند.

دکتر سلیمی ضمن اعلام حمایت­ های خود از دانشجویان نمونه­ ی دانشگاه بیان داشت: شاید نیمی از وقت مسئولین دانشگاه دنبال کسانی است که مشکل دارند. اما دانشجویانی که مشکلات را حل می کنند اصلا وقت برایشان نداریم و بیشتر به دنبال کسانی هستیم که مشکل دارند یا مشکل درست می کنند. چه کار می توانیم انجام دهیم تا از دانشجویانی که در این شرایط توانستند برای دانشگاه افتخار آفرینی نمایند قدردانی کنیم؟  رئیس دانشگاه افزود: این سه دانشجوی نمونه که هر سه دانشجوی دکترا هستند خواستند به فرصت مطالعاتی خارج از کشور بروند، نیمی از هزینه ­ای را که وزارت علوم کمک می­کند و دانشگاه هم کمک مضاعف خواهد کرد تا بتوانند شرایط و فعالیت بهتری را در فرصت مطالعاتی­شان داشته باشند، اگر هم  از این فرصت مطالعاتی استفاده ننمودند آن وقت همکاران در حوزه­ ی معاونت دانشجویی، کمک خواهند کرد که به عنوان یک هدیه­ ی معنوی، سفری به عتبات را داشته باشند.

دکتر سلیمی در بخش پایانی سخنانش بیان داشت: قرار بود که خیلی کوتاه صحبت کنم اما چون این جمع انرژی مثبتی دارد، بر سر ذوق آمدم و چند جمله ­ای را عرض کردم. حضور در جمع شما همیشه برایم مغتنم است. اگر روزی مسئول دانشگاه نبودم، آن وقت تفصیلی عرض می­کنم که چه کشیدیم تا این دانشگاه، دانشگاه شما دانشگاه شود، اما تنها جایی که انسان می­رود و خستگی فشارهای پنج ساله به یکباره از بدن بیرون می­رود در حضور همین دانشجویان فرهیخته است.

دکتر حسین سلیمی بجستانی معاون دانشجویی دانشگاه در خصوص روند برگزاری این جشنواره توضیحاتی را بیان داشت: سه سال است که رویکرد مستقلی نسبت به این جشنواره داریم چرا که قبلا این جشنواره در کنار جشنواره های دیگر برگزار می گردید. او اضاف کرد: هدف از این جشنواره، الگو سازی در کنار رقابت سالم در میان دانشجویان است و امیدواریم وظیفه ­ی خود را در قبال دانشجویان نمونه انجام داده باشیم.

او با اشاره به برنامه ریزی های مستمر در حوزه ­­ی فعالیت­های دانشجویی افزود: گاهی ذهنم در معاونت دانشجویی درگیر یک یا تعدادی از دانشجویان می­شود و مسائل و مصائبی که برایشان پیش می ­آید را می­خواهیم مدیریت کنیم. گاهی توجه کمتری به دانشجویان نمونه می­ شود و لازم است بیشتر از این ها باید به این دانشجویان توجه شود و برایشان وقت بیشتری بگذاریم. امیدواریم این برنامه را که در حدود یک ماه پیش برنامه ریزی شده است را پذیرا باشید.

دکتر حسین سلیمی بحستانی به تبیین شاخص­ های انتخاب دانشجوی برتر در این جشنواره پرداخت و گفت: شاخص­ هایی هر ساله از سوی سازمان امور دانشجویان کشور برای انتخاب دانشجوی نمونه به دانشگاه ابلاغ می­ شود که با اعلام و ثبت نام دانشجویان در سامانه، به بررسی آن­ها می پردازیم. امسال نیز 191 دانشجو در این سامانه ثبت نام کردند که در این بین 3 نفر به عنوان دانشجوی نمونه و 21 نفر شایسته­ ی تقدیر و تعدادی نیز در پی ابتکار در این دوره، به عنوان دانشجوی برگزیده در سطح دانشکده­ ها و در رشته­ های مختلف انتخاب شدند.

او بیان داشت: از شاخص های انتخاب دانشجوی نمونه، چهار بخش آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و شئونات دانشجویی در نظر گرفته شده است که از صد امتیاز مجموع چهار بخش، دانشجویان حائز امتیاز بالای شصت برای مراحل بالاتر معرفی می­شوند. او اضافه کرد: شرط ورود به مرحله­ ی نهایی و کشوری، ورود به این مرحله، یعنی مرحله­ ی دانشگاهی است.

در ادامه، دکتر بجستانی در ادامه گزارشی از عملکرد چند ماهه­ ی اخیر معاونت دانشجویی بیان کرد و  افزود: به عنوان گزارشی از فعالیت های حوزه­ ی دانشجویی که در نیم سال تا هشت ماه گذشته صورت گرفته است، می ­توان به کسب رتبه ­ی نخست بهبود فضای خوابگاهی و تغذیه ­ای در بین دانشگاه­های برتر از دید صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد که آن را به همه­ ی مدیران و هیئت رئیسه­ ی دانشگاه و شما دانشجویان تقدیم می­کنم.

در این مدت با برآوردهای صورت گرفته از اعتبارات مورد نیاز، بالغ بر دو میلیارد تومان در حوزه­ ی دانشجویی، تربیت بدنی و سلامت روان هزینه شده است که هرچند با ایده ­آل­ هایمان فاصله داریم اما اتفاقات خوبی رقم خورده است از جمله بازسازی کامل ساختمان یک خوابگاه جدید، بهسازی رستوران ها، صنعتی سازی پخت غذا در رستوران­ها، پوشش همه­ ی دانشجویان تحت بیمه، پایش تندرستی برای اولین بار، ارائه ­ی مشاوره در مرکز و همچنین در خوابگاه ­ها.

دکتر سلیمی بجستانی با بیان نکته ­ای گفت: گاهی افراد را برای رسیدن به هدفی تشویق می کنیم، اما گاهی افراد برای رسیدن به هدف نیاز به انگیزه و حمایتی در طول مسیر دارند که ما نیز در چنین جایگاهی از شما حمایت می­کنیم و مطمئن هستیم که شما به اهدافتان خواهید رسید و در آینده تاثیرگذار خواهید بود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین اکبری اقدم مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری با اشاره به هفته ­ی وحدت گفت: تلاشی که شما دارید می­تواند در آینده و در مسیر حرکتی بزرگتر تاثیرگذار باشد.

حجت الاسلام اکبری اقدم با اشاره به سوره ­ی نصر که در ابتدای مراسم تلاوت شد، و همچنین با اشاره به تفسیری از علامه طباطبائی در ذیل این سوره گفت: این آیات با بشارت فتح مکه و پیروزی و فتحی بزرگ همراه بوده است که فتح و پیروزی را در پی نصر و یاری الهیمی ­داند.

او در ادامه افزود: در عصر و زمان کنونی، همچون بیانات مقام معظم رهبری در پی دیدار با دانشگاهیان در رمضان سال گذشته با این مضمون که دانشگاهیان می باید به تبیین و حل مسئله بپردازند،حرکت­ هایی علمی که جامعه­ی ایرانی و جهان اسلام نیاز دارند می باید به دست دانشگاه رقم بخورد و گره ­های موجود در چالش­ های پیش روی جامعه و در سطح مدیریت های کلان، در فضای علمی حل و فصل شوداو تصریح کرد: بی شک این جوانان و دانشجویان نمونه و برتر دانشگاه­ ها در کنار استادان و بزرگان علمیمی­ توانند نقش ­آفرینی کننددر پایان این مراسم دانشجویان مقاطع مختلف با اهدای لوح تقدیر و هدیه مورد تقدیر رئیس دانشگاه و مسئولان حاضر در این مراسم قرار گرفتند.

در این مراسم 3 دانشجوی نمونه در مقطع دکتری بر اساس داوری های موردنظر جشنواره معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرقتند. همچنین از دانشجویان شایسته تقدیر در مقاطع مختلف نیز قدردانی گردید.

دانشجویان نمونه مرحله درون دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی به این شرح است: 

 محمد جواد محمدی چهل خانه، رشته‌ی آموزش زبان انگلیسی

رحیم مرادی، تکنولوژی آموزشی

محمد امین کیخاه فرزانه، رشته حقوق خصوصی

دانشجویان شایسته تقدیر مقطع دکتری

حسین محسنی رشته مدیریت

احمد محمودی رشته مدیریت ورزشی

عطا اله هرندی رشته مدیریت بازرگانی

معصومه آقاجانی رشته علوم اقتصادی

علیرضا احمدی ندوشن رشته مدیریت

صابر عظیمی رشته تکنولوژی آموزشی

رها عابدی رشته تکنولوژی آموزشی

باقر حسنوند رشته روانشناسی

نیما فخیم هاشمی رشته مدیریت

آرین پتفت  رشته حقوق عمومی

محمد حسن آسایش رشته مشاوره

الهام ثابتی رشته زبان شناسی

صبا کاکاپور رشته مدیریت بازرگانی

فرزاد دهقانی رشته الهیات و معارف اسلامی

عباس منفرد رشنه آموزش زبان انگلیسی

فرحناز قاسمیان رشته مدیریت ورزشی

ولی علیزاده رشته مدیریت ورزشی

یوسف اعظمی رشته روانشناسی

سید کاظم بنی هاشم رشته تکنولوژی آموزشی

دانشجویان شایسته تقدیر مقطع کارشناسی ارشد

مرتضی بختیاروند رشته علوم تربیتی

گلناز مظاهری نژاد فرد رشته روانشناسی

عقیل حسین لو رشته مشاوره

پوریا شکری رشته اقتصاد

زهرا رضا زاده رشته روانشناسی

احمد صامعی رشته الهیات

دانشجوی شایسته تقدیر مقطع کارشناسی

احمد غفوری رشته مدیریت جهانگردی

  



نظر شما :