برگزاری مراسم بزرگداشت روز کتابدار و تقدیر از کتابداران برتر دانشگاه علامه طباطبائی

۰۷ آذر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۷۹۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۷۵۳۰
مراسم بزرگداشت روز کتابدار و تقدیر از کتابداران برتر دانشگاه علامه طباطبائی با حضور جمعی از اساتید، اعضای هیئت رئیسه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، کتابداران دانشگاه و دانشجویان 24 آبان ماه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم ارتباطات برگزار شد.
برگزاری مراسم بزرگداشت روز کتابدار و تقدیر از کتابداران برتر دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم دکترحمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه در خصوص کتابداران و وظایف آن‌ها در خدمت‌رسانی به پژوهش و پژوهشگرسخنانی را بیان کرد. معاون پژوهشی دانشگاه گفت: یک کتابدار به عنوان یاور پژوهشگر است. نگاه ما به شیوه‌های کتاب خواندن می‌تواند به کتابدار در یاورپژوهشگر بودن کمک کند.او کتابداران را فرشتگانی برشمرد که علم و دانش بر بال آن‎ها به تعالی می‌رسد.

در ابتدای مراسم دکتر سیدمهدی طاهری رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد ضمن خیرمقدم گویی به میهمانان و تبریک روز کتابدار از دو ویژگی مهم برای کتابدار نوین در عصر حاضر سخن گفت. او نخست کتابدار عصر حاضر را همواره در معرض تحولات و دگرگونی‌های روزافزون جامعۀ علمی برشمرد و آنان را یادگیرندگان فعال معرفی کرد. او افزود: عدم مقاومت در برابر پذیرش فناوری‌های نوین دیگر ویژگی کتابداران است که به کمک ارتقای رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی نیز می‌آید.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، چالش اساسی کتابخانه‌ها و کتابداران را عدم آگاهی جامعه از خدمات کتابخانه‌‌‌ها و نقش کتابداران در توسعه جامعه دانست. سخنران بعدی این مراسم، سید کاظم حافظیان رضوی استاد پیشکسوت رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی بود.او با بیان اینکه مایه مباهات کتابداران است که روز کتابدار با روز بزرگداشت علامه طباطبائی مقارن شده است بیان داشت: علامه طباطبائی برای تمام فرهنگ ایران است و نه برای ایران اسلامی. او دربارۀ نقش کتاب و کتابدار در جامعه و همچنین وظایف یک کتابدار توضیحاتی ارائه داد.

استاد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، آموزش را مقدس‌ترین نوع عبادت برشمرد و افزود:  عالی‌ترین ابزار آموزش، کتاب است. کتابداران خادمین کتاب و آموزش هستند چرا که این فرد و اندیشه است که در کتاب‌ها مورد استناد قرار می‌گیرد و هیچ وقت عصر کتاب چاپی تمام نمی‌شود، هیچ کتابخانه‌ای تعطیل نمی‌شود و به زندگی خود ادامه می‌دهند؛ زیرا پایه آنها خرد و اندیشه است، آن چیزی که می‌ماند اندیشه است و آن چیزی که در تحولات جامعه تاثیرگذار است کتاب و کتابخانه است که بزرگ‌ترین دشمن جهل است. او در ادامه سخنان خود گفت: سخن از کتاب که به میان می‌آید، منظور تمام محمل‌های اطلاعاتی است و نه صرفا کتاب چاپی، در همین راستا باید ترویج کنندگان، ابداع کنندگان و استقبال‌کنندگان از تحولات و خدمات جدید آموزش‌دهنده کتابداری باشیم و همه اینها باید در مسیر پیشرفت این حرفه باشد. 

این استاد پیشکسوت در ادامه گفت: تحول، توسعه، تغییر و پیشرفت همه مرهون استمرار و تلاش بسیار است؛ زیرا حرفه کتابداری، حرفه‌ای است که نتایج آن در بلندمدت ظهور و بروز می‌کند. می‌توانیم از کتابخانه برای استقرار مدیریت و برنامه‌ریزی به منظور توسعه شبکه‌ای کتابخانه‌های کوچکتر استفاده کنیم. او در پایان سخنانش با بیان اینکه کتابخانه زیباترین وآرامش‌بخش‌ترین مکان عبادت است گفت:کتابخانه ابزار آموزش است و آموزش امری مقدس است. در ادامه، دکتر میترا صمیعی مدیر گروه و عضو هیئت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه با بیان چالش‌های پیش‌روی کتابداران در عصر فناوری‌های نوین خواستار تحولات اساسی در کتابخانه‌های آموزشگاهی، عمومی و دانشگاهی شد. مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی با بیان اینکه کتابخانه‌های دانشگاهی وظیفه‌ای دوچندان در تامین نیاز اطلاعاتی دارند، به بیان چالش‌های اساسی این حوزه پرداخت.

این مراسم با تجلیل از کتابداران برتر دانشگاه به پایان رسید. اسامی کتابداران برتر دانشگاه که مورد تقدیر فرار گرفتند به این شرح است:

نعیمه برجیان (کارشناس کتابخانه دانشکده علوم ارتباطات

 زهرا زمانی (کارشناس کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی)

 علیرضا جعفری (کارشناس کتابخانه دانشکده علوم اقتصاد)

 زری نانکلی (کارشناس کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی)

شیرین زرین کاویانی (کارشناس کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی)

 افسانه سلطان محمدی (کارشناس کتابخانه موسسه بیمه اکو)

سیدرضا قدرت (کارشناس کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری)

 افروز همراهی (کارشناس کتابخانه دانشکده تربیت بدنی)

زهرا بهبودی (کارشناس کتابخانه دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی)

مرجان نیکوئی و پروانه ملااحمدی (کارشناس‌های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد)


نظر شما :