رونمایی از کتاب Dictionary of Political Terms for EFL Learners

۰۵ آذر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۷۹۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۴۳۸
مراسم رونمایی از کتاب رونمایی از کتاب Dictionary of Political Terms for EFL Learners با حضور مولف کتاب و جمعی از مدیران دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان 4 آذرماه جاری در محل سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه برگزار شد.
رونمایی از کتاب  Dictionary of Political Terms for EFL Learners

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم که از سوی مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه برگزار می گردید، دکتر زند مقدم رئیس مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه، دکتر احمدوند مدیرگروه آموزشی علوم سیاسی، دکتر نوروزی خیابانی نویسنده کتاب، دکتر غلامرضا تجویدی استاد ترجمه و جمعی از دانشجویان حضور داشتند. در ابتدای این مراسم دکتر زند مقدم در سخنانی عنوان کرد: این کتابی جز ‌نادرترین و فاخرترین کتبی است که درباره این رشته به بازار آمده‌ است و تا به امروز کتابی به این‌ صورت تدوین نشده‌ است. او افزود: می‌توان گفت این کتاب در مقایسه با کتاب‌هایی که در این زمینه تولید شده است کامل‌ترین است و بسیاری از کلماتی که در حوزه علوم سیاسی و‌ متون مطبوعاتی با آن برخورد می‌کنیم در این کتاب وجود دارد.

رئیس مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه با اشاره به این که این مجلد از کتاب، انگلیسی به انگلیسی است افزود: جلد بعدی این کتاب انگلیسی به فارسی است که تا امیدواریم تا پایان سال آماده و منتشر گردد. او در خصوص جلد سوم این کتاب نیز اضافه کرد مولف محترم در نظر دارند تا جلد سوم این مجموعه تخصصی به صورت فارسی به انگلیسی آماده و در اختیار دانشجویان و علاقمندان قرار دهند.

در ادامه دکتر شجاع احمدوند مدیر گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه ضمن تبریک به دکتر نوروزی برای چاپ این کتاب اظهار داشت: رونمایی از این کتاب را در هفته پژوهش به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم دانشجویان گرایش و علاقه بیشتری به سمت پژوهش داشته باشند. او با اشاره به سوابق علمی دکتر نوروزی بیان داشت: حدود سی سال پیش دانشجوی دکتر نوروزی بودم. نکته سنجی‌های ایشان هنوز در خاطر هست. وی افزود: واقعیت امر این است که رشته علوم سیاسی با دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی پیوندهای دیرینه دارد و شاید تاریخچه جدیدی نتوان برای آن عنوان کرد. با توجه به اینکه حوزه تخصصی بنده اندیشه سیاسی در ایران است و به نحو خاص در سیاست‌نامه‌ها کار می‌کنم، بسیاری از منابع که اغلب در دانشکده ادبیات مورد بررسی قرار می‌گیرند به عنوان منابع مورد مطالعه رشته علوم سیاسی نیز هست.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه عنوان کرد: جریان های فکری مختلفی را در متون اهل ادب می‌توانیم بیابیم که متونی هستند که اندیشمندان اهل از این اندیشه‌ها مورد بررسی قرار نگرفته‌اند اما ذخایر معنایی هستند که می‌توانند موجب پیوند بین دانشجویان رشته‌های ادبیات و علم سیاست باشند. دکتر احمدوند با تاکید بر ارزشمند بودن این اثر عنوان کرد: کار دکتر نوروزی بسیار ارزشمند است و این کتاب یکی از نیازهای علمی امروز است. طی چند روز گذشته که این کتاب را خواندم، فکر می‌کنم کار جامع و‌کم نقصی نسبت  به آثار مشابه شکل گرفته است. متاسفانه در رشته‌های دوره کارشناسی دانشجویان آنقدر قوی نیستند که از کتاب‌های انگلیسی به انگلیسی استفاده کنند. امیدوارم با نویدی که دکتر زند مقدم دادند تا پایان سال نسخه اتگلیسی به فارسی آن هم ارائه شود تا خلاء این اثر در میان دانشجویان علوم سیاسی پر شود.

در بخش دیگر این مراسم دکتر تجویدی در سخنانی عنوان کرد: دکتر نوروزی استاد بنده هست و برای من افتخار بزرگی است که این‌جا حضور دارم. اگر فرهنگ نگاری به مفهوم فرهنگ‌نویسی برای عموم جامعه باشد یک رویکرد دارد و اگر تخصصی باشد رویکرد متفاوتی را می‌طلبد. فرهنگ تخصصی مخاطب خاص خود را دارد. او با اشاره به تخصصی بودن این اثر افزود: هرچه تخصص مخاطب بیشتر باشد، دانش دانشنامه‌ای پائین‌تر می‌آید. طبیعی است که این نوع کتاب‌ها برای دانشجویان دوره کارشناسی نگارش نشده است. این کتاب مانند گوهری است که از چند جهت برش خورده است. 

او اضافه کرد: این کتاب بسیار فاخر است و برای مخاطب ایرانی که می‌خواهد با رشته‌های علوم‌انسانی آشنا شوند، بسیار مفید است. کتاب با فرهنگ‌های بسیار فاخر انگلیسی هم شان می‌باشد و به لحاظ محتوایی چیزی را مشاهده نکردم‌که بخواهد به عنوان کاستی معرفی شود. در بخش پایانی این مراسم دکتر نوروزی خیابانی مولف کتاب در سخنانی عنوان کرد: چیزی لذت بخش‌تر از این نیست که انسان توانایی داشته‌باشد و دانشجویان خود را در شان بالاتر از خود ببیند. لطفی که دوستان داشتند بالاتر از شان این کتاب و شان علمی اینجانب است.


نظر شما :