افتتاح پژوهشکده تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر حداد عادل

۳۰ آبان ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۷۳۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۸۰۲
پژوهشکده تحول علوم انسانی با همکاری شورای تحول علوم انسانی و دانشگاه علامه طباطبائی 29 آبان ماه افتتاح شد.
افتتاح پژوهشکده تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر حداد عادل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، پژوهشکده تحول علوم انسانی با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول علوم‌انسانی، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه، اعضاء هیئت رئیسه، و جمعی از مدیران دانشگاه در ساختمان خیابان کریمخان دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد.

رئیس دانشگاه: تحول علوم انسانی باید به یک جریان روزمره تبدیل شود

دکتر حسین سلیمی در سخنانی درباره افتتاح این پژوهشکده عنوان کرد: این پژوهشکده‌ بر اساس توافق چند جانبه شورای تحول علوم انسانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دانشگاه علامه طباطبائی شکل گرفت. وی افزود: این توافق زمینه ساز عزم راسخ تر دانشگاه علامه طباطبائی برای انجام ‌امور بنیادی‌تر در زمینه تحول علوم انسانی در قالب یک‌ مجموعه پژوهشی گردید. بر این اساس قبل از آنکه نهادهای مختلف کمک‌های خود را آغاز کنند با پتانسیل موجود در این دانشگاه و با هماهنگی و ‌همکاری شورای تحول موفق شدیم این پژوهشکده را راه‌اندازی کنیم و امیدواریم با حمایت های بیشتر، این فعالیت‌ها را افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه با اشاره به حوزه های فعالیت این پژوهشکده بیان داشت: کار را در سه حوزه اصلی آغاز می‌کنیم، حوزه اول حمایت از پایان‌نامه‌ها خواهد بود. با هماهنگی شورای تحول گروه هایی تشکیل خواهد شد و چنانچه پایان‌نامه‌هایی در زمینه تولید متن و محتوا برای شورای تحول تدوین شود مورد حمایت خاص معاونت پژوهشی دانشگاه قرار می‌گیرد. همکاران من در زمینه پایان‌نامه‌ها شرایط مناسبی را فراهم کردند تا با تشخیص کارگروه ها، پایان نامه های مرتبط مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: کار دوم طرح‌های پژوهشی اعم ‌از آن‌چه ‌که می تواند به یک‌کتاب منتهی می‌شود و یا پژوهش برای کشف مفاهیم مبتنی بر تحول است. جایگاهی برای این مساله در نظر گرفته‌ایم که طرح‌هایی در حوزه‌های مختلف‌ اگر طبق مبانی چهارگانه شورای تحول باشد مورد حمایت قرار گیرد. او افزود: برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی فعالیت سوم پژوهشکده تحول علوم انسانی است. نیازمند این هستیم برای استادان و دانشجویان نشست‌های علمی را در این زمینه داشته‌باشیم تا این مساله تبدیل به یک‌جریان روزمره شود. امروز به دلیل استمرار در برقراری جلسات و سخن گفتن در فضای علمی این موضوع تبدیل به جریان قابل بحث در دانشگاه شده ‌است.

رئیس دانشگاه با اشاره به این‌که این فعالیت‌ها را به دانشگاه علامه طباطبائی محدود نمی‌کنیم، بیان داشت: اگر کارگاه‌ها زمینه‌ بین‌المللی هم پیدا کند، شرایط برای برگزاری فراهم است. مبنای آغاز این حرکت از سوی دانشگاه علامه طباطبائی و حمایت معنوی شورای تحول است و امیدوارم با همکاری و مساعدت شورای عالی انقلاب فرهنگی و ‌وزارت علوم‌ شاهد اجرای شدن این فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف باشیم. دکتر سلیمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاشمان این است تا فعالیت‌ها را در حد معقولی در این زمینه ادامه دهیم و امیدوارم با همت همکاران و شخصیت‌های علمی که مدیریت گروه‌ها را برعهده گرفته اند، این کار را توسعه دهیم.

دکتر حداد عادل: این پژوهشکده باعث قوت شورای تحول علوم‌انسانی می‌شود

در بخش دیگر مراسم دکتر غلامعلی حداد عادل اظهار داشت: با راه اندازی این پژوهشکده احساس می‌کنم یک گامی در فضای علوم انسانی به پیش برداشته می‌شود که نتیجه هم‌دلی و‌ همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و شورای تحول علوم‌انسانی است. افتتاح این پژوهشکده نمونه‌ای برای نشان دادن همکاری و‌ تفاهم‌است. او افزود: چهار سال و‌نیم است که در خدمت  دکتر سلیمی در شورای تحول هستیم ‌و آن‌چه‌که از ایشان دیده‌ایم، عنایت، همدلی و ‌توجه بوده‌است و لازم می دانم به دلیل این همکاری‌ها در شورای تحول و ‌تاسیس این پژوهشکده از ایشان تقدیر و تشکر نمایم.

او با اشاره به اهمیت تاسیس این پژوهشکده افزود: اهمیت تاسیس این پژوهشکده حکایت از آن دارد که کار تحول علوم انسانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و‌ شورای تحول وارد دانشگاه‌ها می‌شود. این مساله لازم است و اگر دانشگاه‌ها همراه نشوند و دچار سوء تفاهم شوند و همکاری نکنند، اثر گذار نخواهد بود. او تصریح کرد: وقتی می‌توانیم در علوم انسانی تحول ایجاد‌ کنیم‌که این نیاز حس شود و‌ جامعه دانشگاهی پای این‌کار بیاید.

رئیس شورای تحول علوم انسانی با بیان این نکته که متاسفانه بعضی اشخاص دانسته یا ندانسته از تحول علوم انسانی وحشت ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: اسلامی کردن علوم انسانی در همه رشته‌ها معنا ندارد و در رشته‌های مختلف متفاوت است. واقعیت این است که در آمدن علوم انسانی غربی به دانشگاه‌ها هیچ اراده‌ و خودآگاهی‌ای وجود نداشته است. بنده پنجاه و چهار سال است که دانشجوی دانشگاه تهران هستم. کم و بیش آن‌چه که خوانده‌ام، دیده‌ام و شنیده‌ام می‌دانم که این علوم انسانی چطور در دانشگاه‌های ما بسط پیدا کرد.

دکتر حداد عادل اظهار داشت: در درجه اول اسلامی کردن علوم انسانی می‌خواهیم یک آگاهی برای جامعه اسلامی ایجاد شود که تکلیف ما با این علوم انسانی چیست. بعضی‌ها را باید بپذیریم و ایرادی هم ندارد. بعضی را باید نقد کنیم و بعضی را باید رد کنیم.‌ این مساله به هیچ وجه مخالفت با علم نیست و نکته دیگر این‌که اسلامی کردن علوم انسانی بخشی از کار ما است و این کار سه جز دیگر بومی‌سازی، روزآمدی و‌کارآمدی است که مقولات ایدئولوژیک نیست.

او اضافه کرد: این پژوهشکده نوید این را می‌دهد که این اندیشه و اهتمام توانسته است به دانشگاه‌ها راه پیدا کند. همانطور که دکتر سلیمی اشاره کردند در زمینه حمایت و توسعه این پژوهشکده نیازمند همکاری جدی دو‌جانبه هستیم و این فرصت مغتنمی  برای شورای تحول است. دکتر حداد عادل با اشاره به این‌که تا به امروز این فعالیت‌ها را به صورت‌‌های مختلف با دانشگاه علامه طباطبائی داشته‌ایم، بیان داشت: انصافا دانشگاه علامه طباطبائی از آن جهت که بزرگترین و مهم‌ترین دانشگاه علوم‌انسانی کشور است، سهم و ‌نقش خود را در تحول علوم انسانی ایفا کرده‌است. امیدوارم با تاسیس این پژوهشکده آمال قبلی ما به وضعیت مشخص‌تری بدل شود.

رئیس شورای تحول علوم‌انسانی تصریح کرد: از روز اولی که بحث تاسیس این پژوهشکده شنیده شد، منتظر گشایش آن بودیم. با این‌که دانشگاه علامه طباطبائی را صاحب این پژوهشکده می‌دانیم، خودمان را شریک در پژوهشکده می‌دانیم و معتقدیم تاسیس آن باعث قوت شورای تحول علوم انسانی خواهد شد. او تاکید کرد: مایل هستیم در فرایند کار این مجموعه با تمام بخش‌ها و ‌اعضای خودمان شرکت داشته ‌باشیم و ‌هر کاری که صورت می‌گیرد محصول مشترک دو دستگاه باشد. دکتر حداد عادل افزود: در جامعه ما هنوز باور عمومی به کار آمدی و گره‌گشایی علوم انسانی ایجاد نشده است و مسائل اجتماعی و فرهنگی مختلفی  وجود دارد که کلید آن به دست متخصصان علوم انسانی است. او تصریح کرد: پیشرفت در زمینه ‌مهندسی حتی یک زمینه فرهنگی می‌خواهد که باید آن ‌را علوم انسانی ایجاد کند. رئیس شورای تحول علوم‌انسانی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: این کار یک حرکت بزرگی است و باید کاملا به چشم دانشگاهی به آن نگاه کرد. بنده از طرف خود و‌ همکارانم صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم با همکاری تنگاتنگ در زمینه‌هایی که مطرح شد فعالیت‌ها را پیش ببریم.

حجت الاسلام‌اکبری اقدم: استادان دانشگاه علامه به تحول علوم‌انسانی معتقدند و در این زمینه حرف برای گفتن دارند

در بخش دیگر مراسم حجت‌الاسلام اکبری اقدم مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به حرکت ارزشمند راه اندازی پژوهشکده علوم انسانی به ظرفیت های علمی موجود در این زمینه اشاره کرد و عنوان‌ کرد: راه‌اندازی این پژوهشکده حرکت بسیار ارزشمندی است. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اکثر دانشکده‌های دانشگاه جلسه هم‌اندیشی با موضوع تحول علوم انسانی برگزار کرده است. برای خود بنده جالب بود که اکثر استادانی که در این جلسات حضور می یافتند هم به این مساله معتقد بودند و هم حرف برای گفتن داشتند.

او با بیان این نکته که این قابلیت در دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه تحول علوم‌انسانی وجود دارد، اظهار داشت: با وجود استادان معتقد به تحول علوم‌انسانی و توانمند که می‌توانند در تببین مسائل نقش‌آفرین باشند انشاالله کارگروه‌های متعدد، کار را پیش خواهند برد. به نظر من جایی که ما می‌توانیم کمک کنیم، حضور داریم. امیدوارم با کمک همه ‌بزرگواران این کار که در این ماه مبارک رقم خورده است، به سرانجام مطلوب خود برسد. مسئول نهاد مقام‌معظم رهبری در دانشگاه عنوان کرد: یکی از دانشگاه‌هایی که در کشور کارگاه‌های مهارت‌افزایی آن با استقبال خوبی مواجه می‌شود، دانشگاه علامه طباطبائی است. با این‌که استادان درباره برخی دوره‌هایی که برگزار شده است حرف برای گفتن دارند باز هم در دوره‌ها شرکت می‌کنند و استقبال زیاد است.

دکتر علومی یزدی: پنج گروه پژوهشی در پژوهشکده پیش‌بینی شده‌است

در ادامه دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی عنوان کرد: امیدوارم که با هدف خیری که در تاسیس این پژوهشکده است منشا تحولات بنیادین در علوم انسانی باشد. معتقدیم که اگر در تحول علوم‌انسانی به‌طور عام در همه گرایش‌ها تعامل و استفاده از میراث غنی حوزه نباشد یک جای کار می‌لنگد. دکتر علومی یزدی با معرفی گروه های پژوهشی این پژوهشکده افزود: در این راستا پنج گروه پژوهشی پیش‌بینی شده‌است و سعی شد در این گروه‌ها تجانس و عدم پراکندگی رعایت شود. او اضافه کرد:  ادبیات و ‌هنر، فقه و‌ معارف اسلامی، علوم اقتصادی و مدیریت، علوم رفتاری و روانشناسی و ‌حقوق و‌ علوم اجتماعی پنج گروه این پژوهشکده هستند.

معاون‌پژوهشی دانشگاه تصریح کرد: پنج عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی این گروه‌ها را سرپرستی می‌کنند. این مساله قطعا کاری نیست که بر عهده این دانشگاه و ‌یک‌گروه و دانشکده به تنهایی باشد. باید خرد جمعی به کار گرفته ‌شود و از پتانسیل تمام دانشگاه‌ها و استادان‌کشور استفاده شود تا کار با ارتباط‌گیری مناسب پیش برود. او تصریح کرد: مشکلات همیشه وجود دارد اما این‌ها نباید ما را از حرکت باز دارد.

دکتر علومی یزدی با بیان این نکته که باید برای برون رفت از مشکلات فکر و‌کار کرد، اظهار داشت: بحث انتشار کتب درسی دانشگاهی می‌تواند به حل مشکلات کمک کند. اگر شورای تحول ماموریتی در این زمینه به دانشگاه علامه طباطبائی بدهد، تصور می‌کنم بخشی از مشکلات کم خواهد شد و انگیزه مضاعفی ایجاد می‌گردد. او تصریح کرد: اینجا اگر بازوی شورای تحول نباشد به عنوان یک پژوهشکده در درون دانشگاه به خودی خود منشا اثر نمی‌تواند باشد، هرچند ما کارهای خود را در حد توان انجام می‌دهیم. لازم به ذکر است پژوهشکده تحول علوم انسانی در ساختمان سابق معاونت فرهنگی دانشگاه واقع در خیابان کریم‌خان زند قرار دارد و ریاست آن بر عهده دکتر مجتبی محمودزاده از اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت است.

 


نظر شما :