انتصاب دکتر علومی یزدی به سمت معاون پژوهشی دانشگاه

۲۱ آبان ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۶۴۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۱۲۲
مراسم معارفه حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه و تقدیر از تلاش ها و خدمات دکتر حبیب هنری معاون سابق پژوهشی دانشگاه ۲۰ آبان ماه با حضور دکتر سلیمی رئیس دانشگاه، معاونان و مدیران حوزه پژوهشی دانشگاه برگزار شد.
انتصاب دکتر علومی یزدی به سمت معاون پژوهشی دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در این مراسم در سخنانی بیان با اشاره به ضرورت تحول در حوزه پژوهشی دانشگاه بیان ‌کرد: دانشگاه علامه طباطبائی از مراحل مختلفی برای تبدیل شدن به یک‌ دانشگاه تام و تمام عیار عبور کرده‌است. مرحله اول ادغام‌ها و مرحله دوم استقرارها بود. با این تقسیم بندی که از نسل‌های دانشگاهی می‌شود حتی ما تا چند سال پیش درگیر تبدیل شدن به نسل اول دانشگاهی یعنی آموزش محور بوده‌ایم. چرا که ما در حیطه آموزش امکانات لازمه اولیه را نداشته‌ایم، حتی برخی دانشکده‌های این دانشگاه مکان مناسبی نداشتند. وقتی نسبت استاد به دانشجوی در دانشگاه  نزدیک یک به چهل و‌پنج رسیده بود یعنی به اندازه کافی استاد نداشتیم و مشکل کیفی آموزش وجود داشت. او با اشاره به ضرورت تحول در حوزه علوم انسانی اضافه کرد: این مشکلات را در مرحله استقرار دانشگاه علامه طباطبائی گذراندیم. وقتی مستقر شدیم، دیگر زیبنده دانشگاه علوم‌انسانی مناسب نیست که آموزش‌محور بماند.

دکتر سلیمی با بیان تاریخ شکل‌گیری دانشگاه مدرن، اظهار داشت: امروز گفته می‌شود وارد فضای جدیدی شده‌ایم. به نظرم محدود کردن دانشگاه به صرف کارآفرینی تا حد زیادی جفای به اهل معرفت در دانشگاه است. کارآفرینی یکی از کارکردهای درست دانشگاه است اما محدود کردن کل دانشگاه به کارآفرینی محض جفا است.‌ اگر اهل معرفت بخواهند در جایی، گونه خاصی از اندیشه معرفت بیاموزند بدون این‌که به فکر تجاری شدن ایده‌هایشان باشند، جایشان در دانشگاه کار آفرین نیست.

رئیس دانشگاه با تاکید بر جایگاه رفبع پژوهش در دانشگاه تصریح کرد: معاونت پژوهشی در دانشگاه جایگاه رفیعی دارد. هنوز بنده هم در زمان تصمیم‌گیری به مساله آموزش به عنوان مهم‌ترین مساله نگاه می‌کنم و بقیه موارد در اولویت‌های بعد قرار می‌گیرد. او اضافه کرد: همچنان در این نسل قرار داریم در حالی که حوزه پژوهش، حوزه‌ای است که باید دانشگاه را در  یک جهشی از نسل اول به نسل چهارم سوق دهد.

دکتر سلیمی افزود: معاونت پژوهشی در کنار معاونت فرهنگی باید دانشگاه را به سمت هویت جدید جهش دهند. مخصوصا دانشگاه علامه طباطبائی که علوم انسانی و‌اجتماعی است. حتی در بدنه آموزش عالی کشور حتی نپذیرفتند که این دانشگاه  می‌تواند پژوهش‌محور هم باشد. او با اشاره به این که گویا وقتی صحبت از پژوهش‌های عمیق می‌شود، فنی مهندسی و پزشکی مطرح است، عنوان کرد: معاونت پژوهشی در  دانشگاه علامه طباطبائی نقش کلیدی و محوری دارد و موتور محرک برای جهش این دانشگاه رو به جلو است. در سال‌های گذشته گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده‌است اما هنوز به سطح مورد انتظار نرسیده‌ایم.

رئیس دانشگاه بیان داشت: گام‌های بزرگی رو به جلو‌ برداشته شده است. قراردادهای پژوهشی وقتی طی سه سال سی برابر می‌شود، حرکت رو به جلو است، اما چون نقطه آغاز، نقطه پایینی بوده  است انتظار خیلی بیشتر است. او افزود: هر چند که در بخش انتشارات چاپ کتاب اول 2 برابر و فروش کتاب‌ها 3 برابر شده است، این اتفاق‌ها خوب است، اما کافی نیست.

او افزود: در این مدت مرکز همکاری‌های بین‌المللی را راه‌اندازی شد، آن هم در شرایطی که در دانشگاه هیچ تشکیلاتی برای فعالیت بین‌المللی وجو نداشت. او به دستاوردهای حاصل از تاسیس این مدیریت اشاره کرد و افزود: طی یک سال فقط بیش از دویست استاد برجسته خارجی بدون کوچکترین حاشیه‌ای به دانشگاه علامه طباطبائی آمدند. استادان این دانشگاه به ده‌ها کشور خارجی می‌روند و‌کلاس و دوره برگزار می‌کنند.

دکتر سلیمی تاکید کرد: وقتی دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند اعتبار از اتحادیه اروپایی کسب کند و به عنوان هدایت کننده شش دانشگاه کشور وارد فضای بین‌المللی شدن آموزش عالی شود، بسیار افتخار آمیز است. وقتی تعداد مقالات و انتشارات دانشگاه در عرصه بین‌المللی پایین است، پژوهش در عرصه بین‌الملل انجام نمی شود، دوره‌های مشترک راه‌اندازی نشده است و حضور ارگانیک در فضای بین‌المللی را نداریم تا حدودی نقص کار را می‌رساند.

رئیس دانشگاه با بیان این‌که در زمینه تولید مقالات علمی رشد چشم‌گیری داشته‌ایم، اظهار داشت: در رتبه‌بندی داخلی جایگاه خود را به دست آورده‌ایم و در عرصه بین‌الملل چندین هزار رتبه جایگاهمان را بهبود بخشیده‌ایم، اما آنطور که باید جایگاهمان را به دست نیاوردیم و این از کمبود تولید مقالات علمی بین‌المللی است و این نقطه ضعف اصلی ما است.

او افزود: مرکز رشد دانشگاه راه اندازی شده است و آغاز بسیار خوبی نیز داشته ‌است، اما هنوز شرکت‌های دانش بنیانی که استادان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در آن باشند، قابل توجه نیست. کار بسیار ارزشمندی توسط معاونت آموزشی، پژوهشی و مرکز کارآفرینی در حال انجام است که به وسیله آن بازار کار شناسایی می‌شود و‌ متناسب با علایق دانشجویان برایشان دوره‌های مهارت‌افزایی ایجاد می‌‌شود.

دکتر سلیمی ادامه داد: برای این‌که به سمت دانشگاه پژوهش‌محور پیش برویم یاید گام‌های بلندی برداریم. معتقدم جایگاه اصلی پژوهش در دانشگاه ما این است که بتوانیم از لحاظ تولیدات پژوهشی خود را در بین صد دانشگاه قرار دهیم و نقطه مطلوب این است که مرکز رشد آنقدر کار آمد باشد که فارغ التحصیلان به­ جای اینکه به دنبال استخدام نصفه و نیمه دولتی باشند، ایده‌هایشان را به آنجا ببرند و ثروت آفرینی کنند. او افزود: تلاش این است که حداقل30 درصد رشته‌های موجود را به صورت مشترک با دانشگاه‌های طرف قرارداد برگزار کنیم. امیدواریم که در آینده نزدیک درصد بالایی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه از طریق پژوهش به دست بیاید.

دکتر سلیمی با بیان این نکته که گام‌های بسیار بلندی برداشتیم اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم، بیان داشت: در این چهار سال دو شخصیت بزرگوار دکتر احمدوند و دکتر هنری که در شرایط خاصی مسئولیت این کار را به تقبل کردند و توانستند این مسئولیت را تا حدود زیادی پیش ببرند و تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفت و دست‌آوردهای چشم‌گیری داشتند.

او افزود: ضرورت‌های مدیریتی وجود دارد که برای یک دگرگونی تازه در معاونت پژوهشی لازم است، خوشبختانه این تغییر اتفاق افتاد. برای این‌که این جهش و تغییر نگاه را ادامه دهیم به شخصیتی که توان اجرایی، علمی و‌ مقبولیت در دستگاه‌ها و‌حوزه‌های اجرایی را داشته باشد و هم اعتقاد به سرعت تحول داشته باشد نیاز بود. رئیس دانشگاه ادامه داد: دکتر علومی از افرادی هستند که این ویژگی‌ها را باهم دارند. ضمن این‌که ایشان منتقد کمی‌گرایی لجام‌گسیخته در حوزه پژوهش هستند و در عین حال موافق توسعه علمی و اجرای کارهای با کیفیت می‌باشند و این دیدگاه بسیار مثبت است. او اضافه کرد: روحیه اعتدالی، گرایش به فعالیت‌های بین‌المللی و ارتباطات با دستگاه‌های اجرایی از جمله ویژگی‌هایی است که ادامه دهنده مسیری است که دنبال شده و امیدواریم با شتاب بیشتری پیش رود.

جلب اعتماد استادان، اولین شعار در حوزه پژوهش 

در ادامه دکتر حبیب هنری معاون پژوهشی سابق دانشگاه در سخنانی عنوان کرد: هرکس علاقه دارد که در تیم مدیریتی‌ای کار کند که موفق و برنده است. این افتخار برای بنده پیش آمد که در جمعی حضور داشتم که توان آن زبان‌زد همه در داخل و خارج دانشگاه است. در چند سال گذشته، دانشگاه عملکرد موفقی داشته‌ایم و خوشحالم که سهم نا چیزی در این موفقیت ایفا کردم و امیدوارم این موفقیت‌ها تداوم داشته‌باشد.

او افزود: از اعضا هیئت رئیسه دانشگاه تقدیر می‌کنم که در شرایط با هم متحد ویک صدا هستند همچنین از همکاران و ‌مدیران حوزه پژوهش تقدیر می‌کنم چرا که صادقانه و بدون هیچ‌چشم داشتی تلاش می‌کنند و در بهبود وضعیت پژوهش گام بر می‌دارند. 

دکتر حبیب هنری با بیان این نکته که اولین شعار در حوزه پژوهش باید جلب اعتماد استادان باشد، تصریح کرد: خوشبختانه در این چند سال اعتماد جلب شده است و اعضا هیئت علمی تلاش و‌ اندیشه‌هایشان مورد توجه قرار می‌گیرد. عامل تغییر جایگاه دانشگاه، تلاش‌های استادان در زمینه آموزش و پژوهش است. او افزود: بیشترین سهم برندسازی دانشگاه‌ها حوزه پژوهش است و امیدوارم این چرخه ادامه پیدا کند. او اضافه کرد: خوشبختانه طبق آمار کم و کاست نداریم، اما اطمینان دارم با تدبیری که اندیشیده شد و راهنمایی‌های دکتر سلیمی پیشرفت بهتری حاصل  خواهد شد.

معاون پژوهشی سابق دانشگاه ضمن ارائه گزارش عملکرد سال گذشته معاونت پژوهشی، خاطرنشان کرد: تلاش شد تا دستورات رئیس دانشگاه در حوزه پژوهش اجرا گردد. حضور دکتر علومی قطعا کمک خواهد کرد که حوزه پژوهش عملکرد بهتری داشته باشد. برای همه همکارانم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در همه مراحل زندگی موفق باشند.

ارائه عالی‌ترین سطح خدمات مشاوره‌ای برای تصمیم‌گیری‌های کلان در دانشگاه علامه طباطبائی 

در بخش دیگر این مراسم دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی عنوان کرد: تصور می‌کنم پژوهش، کارکرد اولیه ذهن هر اندیشمند و دانشمند است و بر این اساس، پژوهش کردن هیچ‌ نیروی بیرونی‌ای نمی‌خواهد. او تصریح کرد: کار معاونت پژوهشی باید این باشد که این پژوهش‌ها را به شکل مناسب عرضه نماییم و در روند تولید علم و ارائه نتایج پژوهش‌های اعضا هیئت علمی تسهیل ایجاد نماییم. این وظیفه ما است و باید با این نگاه فرایند را مدیریت نماییم. او افزود: به شدت معتقد به پژوهش‌های تقاضا محور، گروهی و ‌بین رشته‌ای هستم. در کشور ما آنقدر مشکلات و‌ مسائل هست که باید پژوهش‌های خود را به خدمت این تقاضاها در بیاوریم و سیستم اجرایی کشور را به سمت دانشگاه‌ هدایت نماییم.

دکتر علومی یزدی با بیان این نکته که باید پتانسیل‌های دانشگاه علامه  طباطبائی را به سیاست‌گذاران جامعه بشناسانیم، تصریح کرد: در دانشگاه علامه طباطبائی عالی‌ترین سطح خدمات مشاوره‌ای برای تصمیم‌گیری‌های کلان ملی قابل ارائه است. اگر این تقاضاها به سمت دانشگاه بیاید، به تصمیم‌سازان کشور اطمینان می‌دهیم که از ارجاع به دانشگاه علامه  طباطبائی پشیمان نخواهند شد. این دانشگاه نه تنها می‌تواند با دانشگاه‌های خارج از کشور همکاری داشته باشد بلکه می‌تواند  ارتباطات و‌همکاری‌هایی با سازمان‌های بین‌المللی تخصصی برقرار نماید.

معاون پژوهشی دانشگاه در خصوص فراهم نمودن محیطی برای مطالعه و تحقیق دانشجویان در دانشگاه اظهار داشت: کتابخانه باید اسباب آرامش، آسایش و راحتی را برای دانشجویان فراهم کند. امیدوارم دانشگاه علامه طباطبائی در حد توان بتواند به جایی برسد که دانشجویانش بودن در کتابخانه را به هر مکان دیگری ترجیح دهند. انتشارات دانشگاه عملکرد خوبی داشته است و انشاالله موانع موجود در این زمینه برطرف شود.

او افزود: به شدت معتقدم که کمیت نباید فدای کیفیت شود، اما کمیت هم مهم است. به هرحال در جامعه مبتنی بر آمار زندگی می‌کنیم. اجرای بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی حضور دانشجویان را می‌طلبد و امیدوارم با این سرمایه بتوانیم اندیشه‌ها را به علم تبدیل کنیم. دکتر علومی ضمن اشاره به محدودیت‌ها، موانع و‌ کمبود منابع، یاد آور شد: امیدوارم در این فرآیند با کمک همکاران، اعضا هیئت علمی و مدیران محترم گروه‌های آموزشی بتوانیم اهداف را پیش ببریم. در پایان این  مراسم رئیس دانشگاه با اهدا هدیه و لوح یادبود از زحمات دکتر هنری تقدیر به عمل آورد و حکم مسئولیت دکتر علومی یزدی را به ایشان ابلاغ کرد.

 


نظر شما :