انتصاب دکتر نعمت الله ایرانزاده به معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه

۲۰ آبان ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۶۳۹ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۸۰۳۴
مراسم معارفه دکتر نعمت الله ایرانزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و تقدیر از تلاش ها و خدمات دکتر حسین سلیمی بجستانی معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه 20 آبان ماه با حضور دکتر سلیمی رئیس دانشگاه، معاونان و مدیران حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد.
انتصاب دکتر نعمت الله ایرانزاده به معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از زحمات دکتر سلیمی بجستانی در مدت تصدی این مسئولیت در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گفت: حسن این جلسه این است که تودیع ندارد و دکتر بجستانی همچنان معاون دانشجویی هستند.ایشان یک دوره‌ای کمک کردند تا فضا بهبود پیدا کند و همچنان در خدمتشان هستیم. رئیس دانشگاه تصریح کرد: معاونت دانشجویی ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با حوزه فرهنگی دارد. او افزود: معاونت فرهنگی یک معاونت کلیدی، اساسی و راهبردی است که شاید به این شکل در دانشگاه‌های سایر کشورها وجود نداشته‌باشد. جامعه و دانشگاه‌های ما در شرایط خاصی هستند که به نظر می‌رسد که متصدیان متفاوتی می‌خواهد. 

دکتر سلیمی با بیان این نکته که امر فرهنگ نیاز به متولی ندارد بلکه متصدیانی باید باشند تا فعالیت‌ها را هموار کنند، تصریح کرد: دانشگاه‌های ما در شرایط تحول اساسی قرار دارند و ما  در وضعیتی هستیم که ایده، بنیاد و جایگاه دانشگاه در حال تغییر اساسی است. تا چند سال گذشته بر اساس تعریف کلاسیک دانشگاه در ایفای نقش خودمان دچار مشکل بوده‌ایم. بعد از حل این مسائل به حوزه فرهنگی می‌رسیم.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: وظیفه داریم، فضای تربیت دانشجویان را فراهم‌کنیم‌که این یک معنای فراخ از معاونت فرهنگی است. برخی افراد فکر می‌کنند فعالیت فرهنگی در اختیار قرار دادن یک سری امکانات به کانون‌ها و ‌انجمن‌ها وکنترل تشکل‌ها خلاصه می‌شود. او افزود: خیلی‌ها تلاش می‌کنند که کل فضای دانشگاه به همین‌موارد خلاصه شود. این مسائل مهم است اما همه وظایف معاونت فرهنگی نیست. وظیفه این معاونت فراهم کردن شرایط تربیت برای دانشجویان و استادان است. دانشجویان با کار آمدی، فرهیخته شدن و‌ رشد شخصیت وارد دانشگاه می‌شوند، این هدف گیری کلانی است که ما در معاونت فرهنگی به آن نیاز داریم. 

معاونت فرهنگی وظیفه تربیت را بر عهده دارد

دکتر سلیمی با تاکید بر ضرورت مراقبت از مسائل فرهنگی و شخصیت دانشجویان افزود: باید با رصد دائمی، نیازهای دانشجویان را بیابیم چرا که فلسفه معاونت فرهنگی تربیت است. او با بیان این نکته که این مساله برنامه‌ریزی کلان دانشگاه است، اظهار داشت: طبیعتا امکانات دانشگاه در این زمینه محدود است، اما خوشبختانه ابزارهای مختلفی مانند هنر را در اختیار داریم. خیلی از انجمن‌ها و رشته‌های علمی این دانشگاه در حوزه تعلیم و تربیت است و ما می‌توانیم دانشگاه علامه طباطبائی  را به عنوان دانشگاه الگو برای تربیت دانشجویان مطرح نماییم. 

رئیس دانشگاه با اشاره به افزایش تعداد کانون ها و تشکل های دانشجویی در طی پنج سال گذشته بیان داشت: تعداد انجمن‌ها و کانون‌هایی که در پنج سال گذشته فعال بودند بسیار محدود بود. در جلسه‌ای که با فعالان کانون‌ها داشتم متوجه شدم تنها یکی از کانون‌ها در دوره قبل وجود داشت و بقیه کانون‌ها نو ظهور هستند. او تصریح کرد: این روند رو به رشد، امکانات، مسائل، و شرایط جدید را می‌طلبد که ممکن است فراهم کردن آن چالش‌هایی پدید آورد و این طبیعت کار تشکیلاتی است.

دکتر سلیمی افزود: در دانشگاه چهار تشکل سیاسی فعال با سلایق مختلف داریم که هربار برنامه‌های زیادی اجرا می‌کنند. در ترم گذشته مجموعا 230 عنوان برنامه توسط این تشکل‌ها به اجرا در آمد و در این زمینه گشایش خوبی به وجود آمد. این اتفاق علاقمندی و تمایل دانشجویان را به این حوزه نشان می‌دهد. رئیس دانشگاه ضمن اشاره به این نکته که فعالیت تشکل‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه ما برای فضای اعتدالی کاملا آماده است، عنوان کرد:  پیدا کردن شخصیتی که مفهوم تربیت در ایران را با مفهوم اسلامی و انقلابی درک کند و اشتیاق و اهتمام کافی را داشته باشد کار آسانی نبود. در دانشگاه ما این افراد کم نیستند اما پیدا کردن کسی که تجربه عملیاتی هم داشته باشد کار آسانی نبود.

دکتر سلیمی استفاده از دیالوگ مثبت با دانشجویان را در پیشبرد اهداف بسیار موثر دانست و تاکید کرد: جمع خصوصیاتی که گفته شد و فردی که بتواند این معاونت را به یک ثبات مدیریتی و راهبردی برساند در دکتر ایران‌زاده وجود دارد. ایشان به دلیل تخصصشان در حوزه ادبیات، سابقه مدیریت فرهنگی در دانشگاه، مدیریت مراکز فرهنگی ایران در خارج از کشور و سابقه مدیریتی موفق به عنوان معاون دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی گزینه مناسبی برای این پست به نظر رسیدند. او افزود: دکتر ایرانزاده همزمان پیشنهاد رایزنی فرهنکی در یکی از کشورها را رد کردند و این سمت را پذیرفتند. ایشان از جانبازان پر افتخار جنگ تحمیلی هستند که مایه عزت و سربلندی برای همه است.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: امیدوارم با همکاری همکاران، دانشجویان و استادان با دکتر ایران‌زاده بتوانیم فضای دانشگاه را به یک فضای بالنده فرهنگی تبدیل کنیم چرا که بیشتر از این‌که به توانایی‌های علمی فارغ‌التحصیلان¬مان افتخار کنیم باید به شخصیت و فرهیختگی شان ببالیم. دکتر سلیمی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: در این مدت دکتر سلیمی بجستانی با لب خندان و صبر تلاش کردند و مشکلات را به دوش کشیدند و بدون هیچ چشم داشتی برای دانشگاه تلاش کردند. امیدوارم با سبک‌تر شدن مسئولیتشان در معاونت دانشجویی شاهد موفقیت های بیش تری در این حوزه نیز باشیم.

بیش از 2 هزار نفر از برنامه فرهنگی خانه های دانشجویی استفاده کردند

در ادامه مراسم، دکتر حسین سلیمی بجستانی معاون دانشجویی دانشگاه در سخنانی عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به سابقه فعالیت فرهنگی رئیس دانشگاه کم‌تر با مشکل مواجه می شدیم و در صورت بروز آن نیز راه‌حل‌های بدیع و راهگشای ایشان بسیار تاثیرگذار بود. او با تقدیر از مجموعه مدیران حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه افزود: هم‌افزایی که بین دو‌معاونت اتفاق افتاد خوب بود و به نفع دانشجویان شد به ویژه در حوزه فرهنگی خوابگاه‌ها که حدود دو‌هزار و‌صد نفر بدون تکرار از فعالیت‌ها استفاده کردند.

معاون دانشجویی دانشگاه با بیان این نکته که پتانسیل ایجاد شده باید تقویت شود، تصریح کرد: هر کدام از ما که مسئولیت معاونت فرهنگی را پذیرفتیم تلاش کردیم که کار را کمی جلوتر ببریم. او به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت. دکتر سلیمی بجستانی راه اندازی سامانه نگارستان از اقدامات این حوزه برشمرد و افزود: راه اندازی این سامانه اتفاق خوبی است که شکل گرفت و بر اساس آن کارها را سبک‌تر شده و فعالیت‌های فرهنگی از درخواست تا پیگیری مالی و در نهایت نظارت و ارزیابی در این سامانه قابل پیگیری و دسترسی است که  انشاالله از هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر سلیمی بجستانی راه اندازی بانک اطلاعاتی دانش‌آموختگان را از دیگر برنامه های به اجرا درآمده برشمرد و اضافه کرد: خیلی علاقه‌مند به گفتن کمیت‌ها نیستم چرا که کیفیت برنامه‌ها برای همه ما مهم‌تر است. بنده با پشتوانه خودتان این کار را قبول کردم و انصافا بسیار همراه و‌کمک بودید. انشاالله با توان دکتر ایران‌زاده فعالیت‌ها بهتر پیش می‌رود. معاون دانشجویی دانشگاه در پایان سخنان خود یاد آور شد: اگر نقصی بود مرا ببخشید و اگر پیشرفتی بود از جانب همه عزیزان بوده است و امیدوارم روز به روز به اهداف والای دانشگاه نزدیک شویم.

مقوله فرهنگ، متولی‌گری نیست

در بخش دیگر برنامه دکتر ایران‌زاده معاون فرهنگی دانشگاه در سخنانی عنوان کرد: امیدوارم با این روش و ‌منشی که دوستان در پیش گرفتند کار جمعی را در دانشگاه تمرین کنیم و ورزیده شویم و به پیشرفت‌های خوبی برسیم. در چند روز گذشته که برنامه برای شما فرستادم به توصیه جنابعالی با برخی از مدیران ارشد و‌ معاونان گفت‌وگو کردم تا به نقاط مشترک برای همکاری برسیم. او افزود: مقوله فرهنگ، مقوله متولی‌گری نیست. امیدوارم در مقام عمل فرهنگ‌ورز باشیم چرا که حوزه فرهنگ نیازمند لطافت، فهم هنری و تعامل فرهنگی با اصحاب فرهنگ و رایزنی با صاحبان خرد و اعتنا به شور و شوق دانشجویانی است که با نشاط در  فضای فرهنگی خاصی سیر می‌کند.

دکتر ایران‌زاده با بیان این نکته که ضرورت نگاه کردن به جوانان برومند دانشجو حس می‌شود، تشریح کرد: ایجاد، بروز و ظهور توانمندی‌های دانشجویان، استفاده از تجارب ارزنده همه فرهنگ‌ورزان و کاستن از فضای یاس و‌ناامیدی و افزودن فضای نشاط و ‌امید از اولویت‌های فعالیت‌هلی بنده است. او اضافه کرد: درک موقعیت دانشگاه علوم انسانی و ‌تفاوت آن با دانشگاه‌های فنی و پزشکی، ضرورت اتخاذ راه‌کارهای فرهنگی را برای ما ایجاب می‌کند.

معاون فرهنگی دانشگاه اظهار داشت: اهتمام به نشاط و پویایی در انجمن‌های علمی و جذب مشارکت گروه‌ها و انتخاب ناظران مناسب و برگزاری جلسات مداوم و تسهیل اجرای برنامه از جمله مواردی است که باید در این زمینه پیگیری شود و با کمک دانشجویان به اجرا در بیاید. برنامه‌ها زیاد است و انشاالله در جلسات مختلف بررسی و بیان می‌شود. در پایان مراسم رئیس دانشگاه با اهدا هدیه و لوح یادبود از زحمات دکتر سلیمی بجستانی تقدیر به عمل آورد و حکم مسئولیت دکتر ایرانزاده را به ایشان ابلاغ کرد. 

 

 


نظر شما :