گسترش همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه‌های افغانستان با امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه کابل

۱۴ آبان ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۶۰۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۵۶۳
تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی_آموزشی میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه کابل به امضای روسای دو دانشگاه به امضاء رسید.
گسترش همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه‌های افغانستان با امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه کابل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، هیات بلندپایه از مسئولین دانشگاهی و فرهنگی کشور افغانستان که به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای آشنایی با مراکز علمی و تحقیقاتی به ایران سفر کرده بودند، 9 آبان‌ماه از دانشگاه علامه طباطبائی بازدید کردند و با رئیس دانشگاه، معاون پژوهشی و مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه به گفت‌و‌گو پرداختند. 

هیات افغان متشکل از آقایان دکتر حمیدالله فاروقی مشاور رییس‌جمهور افغانستان در امور تحصیلات عالی و رئیس دانشگاه، لعل‌پاچا آزمون، مشاور ارشد رئیس‌جمهور افغانستان و دکتر محمد اسلم نسیمی رئیس دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل بودند. هیات اعزامی از افغانستان با حضور در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی، با دکتر سلیمی رئیس دانشگاه دیدار نمودند.

دکتر سلیمی در این دیدار با اشاره به عملکرد تحصیلی مناسب دانشجویان افغان شاغل به تحصیل در دانشگاه علامه طباطبائی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای علمی مشترک، همکاری‌های دانشگاهی با کشور افغانستان را در وضعیت مطلوبی ارزیابی نمود. رئیس دانشگاه همچنین با اشاره به نشست روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان که زمستان سال گذشته به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، امضاء بیانیه مشترک توسط روسای دانشگاه‌های دو کشور در آن نشست را نشانه‌ای برای تغییر فضای عمومی منطقه ارزیابی نمود، او افزود: دیگر همکاری میان دولت‌ها به شکل مرسوم پاسخگو نیست و این نخبگان هستند که با هم‌اندیشی و تعامل می‌توانند شرایط ذهنی حاکم بر روابط کشورها را تغییر دهند. 

دکتر سلیمی با اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی به همکاری با دانشگاه کابل، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تبادل استاد در قالب دوره‌های کوتاه و بلندمدت، تبادل دانشجو در قالب بورسیه و هزینه شخصی و نیز انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه علوم انسانی را از زمینه‌های موجود برای ایجاد و گسترش همکاری عنوان نموده و اظهار نمود دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه کابل همچون دانشگاه‌های ایرانی تعاملی نزدیک خواهد داشت.

دکتر فاروقی در پاسخ اظهار داشت: ما نیز دانشگاه‌های ایرانی را جزئی از یک خانواده می‌دانیم چون دارای اشتراکات بسیار در نوع اندیشه و اهداف علمی هستیم. او افزود: دانشجویان افغان که در دانشگاه‌های ایران آموزش دیده و برای فعالیت به کشور خود بازمی‌گردند از بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور افغانستان هستند. وی با استقبال از پیشنهادات مطرح شده نسبت به همکاری در زمینه علائق مشترک اعلام آمادگی نمود. در پایان این دیدار تفاهم‌نامه همکاری به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

هیات میهمان همچنین با بازدید از دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی با دکتر هنری معاون پژوهشی دانشگاه و دکتر ذکیانی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دکتر تیشه‌یار مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و گروهی از معاونین و مدیران گروه‌های آموزشی این دانشکده دیدار و به گفت‌و‌گو پرداختند. در آغاز این دیدار دکتر هنری ضمن خوشامدگویی به معرفی دانشگاه علامه طباطبائی پرداخت. او با تشریح فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه به عقد بیش از 70 تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سراسر دنیا اشاره نمود و اذعان داشت:  بالغ بر 60 درصد قراردادهای منعقده در مرحله اجرائی‌سازی قرار دارد. معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی همچنین با اشاره به راه‌اندازی بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال حوزه علوم انسانی، برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی و سلسله‌نشست‌های حل مشکلات کشور در این دانشگاه در خصوص  همکاری با دانشگاه کابل در زمینه‌های طرح شده اعلام آمادگی نمود.

دکتر فاروقی ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی به معرفی دانشگاه کابل به عنوان اولین دانشگاه کشور افغانستان پرداخت. او گفت: این دانشگاه هشتاد و پنجمین سال فعالیت خود را پشت‌سر می‌گذارد. دکتر فاروقی با تاکید بر اشتراکات فرهنگی، زبانی و مذهبی، روابط دو کشور را فراتر از همکاری در حوزه‌های فنی توصیف کرده و تاریخ دو ملت را گواهی بر این مدعا دانست. او با بیان اینکه دانشگاه کابل تمایل به همکاری در حوزه مشترک تمدنی دارد، اظهار داشت: این دانشگاه در تلاش است از طریق عقد قرارداد همکاری، ظرفیت‌های بالقوه را به مرحله عمل برساند. دکتر فاروقی همچنین تاسیس کرسی زبان و ادبیات پشتو در دانشگاه علامه طباطبائی و تبادل استاد میان دو دانشگاه را از موارد مدنظر ذیل همکاری دوجانبه عنوان داشت.

در ادامه این دیدار دکتر ذکیانی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، زبان مشترک را تسهیل‌کننده روابط دو ملت برشمرد و به جایگاه ویژه کشور افغانستان در میان کشورهای مورد تعامل با جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود. او از گسترش و تحکیم همکاری‌های دانشگاهی به عنوان عاملی زمینه‌ساز در گسترش روابط سیاسی و کاهش تنش‌ها و افزایش همکاری‌های همه‌جانبه یاد کرد و با اشاره به فعالیت پژوهشکده اقبال لاهوری در دانشگاه علامه طباطبائی خواستار تعریف پژوهش‌های مشترک ذیل این مرکز شد. دکتر نسیمی نیز پس از معرفی دانشکده ادبیات دری، پشتو و زبان‌های خارجی دانشگاه کابل در خصوص تعامل با دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه زبان‌های اوستایی اعلام تمایل نمود.

دکتر تیشه‌یار در ادامه این دیدار با اشاره به بازدید هیات دانشگاه علامه طباطبائی از دانشگاه کابل در مهرماه 1394، از آن دیدار به عنوان آغازی برای همکاری با دانشگاه‌های افغانستان یاد کرد او افزود: در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبائی به کانون همکاری با مراکز علمی کشور افغانستان تبدیل شده است. مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، ارسال کتاب به دانشگاه‌های افغانستان، پذیرش 4 استاد برای انجام تحقیقات رساله دکتری با همکاری اساتید دانشگاه علامه طباطبائی، میزبانی از دانشجویان نخبه دانشگاه کابل طی یک دوره کوتاه‌مدت آموزشی و سیاحتی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای اساتید دانشگاه‌های افغانستان در زمینه مدیریت تکنولوژی، روان‌درمانی و روزنامه‌نگاری، برگزاری اولین دور از سلسله همایش‌های "گفت‌و‌گوهای فرهنگی ایران و افغانستان" را از جمله موارد همکاری مشترک برشمرد.

 او سپس در خصوص همکاری‌های پیش‌رو با اشاره به اقدامات مقدماتی در تاسیس کرسی زبان پشتو، خواستار همکاری بیشتر در زمینه اعزام اساتید شد. همچنین همکاری در حوزه دو رشته روزنامه‌نگاری و مدیریت تکنولوژی و نیز تاسیس مرکز مطالعات ایران و افغانستان از دیگر مواردی بود که مدیر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه نسبت به آن اعلام آمادگی نمود. دکتر تیشه‌یار همچنین از دانشگاه کابل برای حضور در همایش دانشگاه‌های برتر حوزه کشورهای اکو که در فروردین‌ماه سال آینده به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آورد.

در ادامه دکتر طباطبائیان عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری ضمن تشریح تجربه برگزاری کارگاه تخصصی مدیریت تکنولوژی و نوآوری به معرفی این رشته جدید پرداخته و از انتخاب دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان قطب علمی این رشته توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد. او همچنین با اشاره به همکاری با دانشگاه‌های اروپائی، آمریکائی و آسیایی در زمینه ارتقاء این رشته نوپا، نسبت به پذیرش دانشجوی بورسیه در این رشته تحصیلی اعلام آمادگی نمود. دکتر فاروقی در پاسخ به پیشنهادات طرح شده نسبت به همکاری در زمینه رشته آموزشی مدیریت تکنولوژی و نیز همکاری در  زمینه مطالعات منطقه اقتصادی چابهار به عنوان یکی از مراکز علمی حوزه کشورهای سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو ابراز تمایل نمود.


نظر شما :