ایجاد روحیه حق طلبی و اندیشه ورزی با برگزاری مناظرات دانشجویی

۰۸ آبان ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۵۳۷ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۵۴۰۴
معاون دانشجویی- فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه جای آموزش تفکر و تعقل دانشجویان در دانشگاه‌ها خالی است، گفت:‌ برگزاری مناظرات دانشجویی کمک می‌کند دانشجویان در کنار فراگیری انبوه دانش با شیوه‌های صحیح تفکر ورزی نیز آشنا شوند.
ایجاد روحیه حق طلبی و اندیشه ورزی با برگزاری مناظرات دانشجویی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ایسنا، دکتر حسین سلیمی بجستانی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در گفتگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: ششمین دوره مناظرات ملی دانشجویان ایران با عنوان نشان خواجه نصیرالدین طوسی با شرکت هفت دانشگاه از تهران شامل: علامه طباطبائی ، خواجه نصیر الدین طوسی، امام صادق(ع)، تربیت مدرس، الزهرا و علم صنعت)هفتم  تا دهم آبان ماه جاری در دانشگاه علامه طباطبائی  برگزار می‌شود. او افزود: البته شرکت کنندگانی از استان‌های قم، قزوین، مازنداران، خراسان شمالی،‌ البرز و گیلان نیز در این مناظرات حضور دارند.
 معاون دانشجوئی، فرهنگی دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در این مرحله از مناظرات دانشجویی 43 نفر در قالب تیم  معرفی می‌شوند. در واقع از هر دانشگاه یک یا دو تیم در این مناظره شرکت دارند.

دکتر سلیمی بجستانی به اهداف برگزاری مناظرات دانشجویی در دانشگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه ترویج فرهنگ گفتگو و مناظره بین دانشجویان است که برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در این مناظره دانشجویان را به تفکر، مباحثه و گفتگو تشویق می کند. ضمن این که با برگزاری این مناظره‌ها جوانان و دانشجویان با انبوهی از دانش و تعقل بهره‌مند خواهند شد.
دکتر سلیمی بجستانی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه ای است که دانشجویان در دانشگاه‌ها با انبوه دانش مواجه هستند اما از قوه فکر، تفکر، مناظره و گفتگو بهره‌ای نبرده‌اند. در صورتی که این قوه تعقل است که موجب می‌شود که دانشجویان به دغدغه‌های زندگی اجتماعی بیندیشند و متفکر شدن آنها باید از کلاس‌های درس شروع شود و دانشجویان در فرایند یادگیری با شیوه‌های اندیشیدن نیز آشنا می‌شوند.
او ادامه داد:‌ جامعه ما به گونه ای است که بازار ادعای خردورزی و اندیشیدن رونق دارد اما متفکران واقعی در این حوزه محسوب نمی‌شوند. در نتیجه ما در جامعه با سه گروه مواجه هستیم . گروهی که سنتی می اندیشند و اعتنایی به تحولات فکر در بیرون از فضای فکر خود ندارند، گروه دوم سنتی می‌اندیشند و متوجه تغییرات علمی نیز هستند ، اما برای بقای خود سعی می‌کنند تفکر سنتی را با آمیخته‌های جدید تطبیق بدهند و گروه سوم نیز نسل نو گرا و نوپا هستند که اعتقاد کامل به دگرگونی‌های عظیم دنیای مدرن دارند و متناسب با این دگرگونی‌ها خودشان را نیز تغییر می‌دهند .

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با برگزاری مناظرات دانشجویی، دانشجویان رشته‌های مختلف  در مورد مسائل روز کشور با یکدیگر مباحثه می‌کنند و این امکان تفکر خلاق و نقاد را بین آنها ایجاد و روحیه حق طلبی رشد توسعه علمی را فراهم می‌کند.
دکتر سلیمی همچنین خاطر نشان کرد:‌ توجه به دغدغه های کشور و رهبری از محورهای ششمین دوره مناظرات دانشجویی در کشور است . دانشجویان در این مناظرات بصورت دو گروه مخالف و موافق مقابل هم قرار می‌گیرند  و به شناسایی و رفع چالش‌های این حوزه ها می‌پردازند.
" تولید نظریه و فکر از برکات مناظرات دانشجویی "
رئیس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبائی " نیر در این خصوص شفاف شدن مواضع و آزادی بیان ، قدرت انتخاب دانشجویان و در نتیجه افزایش آگاهی و بیان مواضع و دیدگاه دانشجویان، بدون ابهام،سانسور و پیچیدگی و همچنین تولید نظریه و فکر را از برکات مناظرات دانشجویی برشمرد.
دکتر بهمن سعیدیان راد رئیس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبائی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در سال 1381 که " نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل کرد، گفت: چنانچه نباید به جای مناظره به جدال گرفتار آمد و به جای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید " به اهمیت مناظرات دانشجویی تاکید کرد.
او همچنین در خصوص روند برگزاری ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران نشان خواجه نصیرالدین طوسی (مرحله منطقه ای) با بیان این مطلب اظهار داشت: این دوره از مسابقات منطقه ای کشور با حضور 16 تیم از استان های خراسان شمالی، گیلان، مازندران، قم، قزوین، البرز و دانشگاه های بزرگ تهران همراه خواهد بود که در نهایت 4 تیم از مجموع 16 تیم به مرحله ی کشوری که آذرماه امسال برگزار میگردد راه پیدا خواهند کرد.

نظر شما :