نشست تخصصی "روابط ایران و روسیه" در موسسه آموزش عالی اکو برگزار شد

۰۷ آبان ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۵۳۱ آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۱۸۸۴
نشست تخصصی با موضوع روابط ایران و روسیه سی‌ام مهر ماه سال جاری با حضور استادانی از دانشگاه زبان‌شناسی مسکو، استادان گروه مطالعات منطقه‌ای موسسه آموزش عالی بیمه اکو و دانشجویان این دانشکده برگزار شد.
نشست تخصصی "روابط ایران و روسیه" در موسسه آموزش عالی اکو برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، خانم دکتر ایرینا گوسینوا سخنران اول این نشست با تشریح مفهوم قدرت نرم و اشاره به فرهنگ که از مصادیق قدرت نرم است بر لزوم تمرکز بر ارتباطات فرهنگی بین دو کشور ایران و روسیه تاکید کرد و با استناد به نظریات جوزف نای در مورد قدرت نرم بیان کرد: کشورها باید به دنبال ایجاد ظرفیت‌های قدرت نرم در کشور خود باشند.
بخش دوم این نشست به سخنرانی آقای دکتر رومن سیلانتیف، از اسلام‌شناسان شهیر روسیه اختصاص داشت. او با اشاره به همکاری‌های استراتژیک روسیه و جمهوری اسلامی ایران علیه "داعش" در سوریه، اتحاد دو کشور را علیه داعش ، گروه‌های افراطی و وهابیت ضروری دانست. او در ادامه به پرسش های دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ داد و در جواب به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه ، عربستان سعودی را دوست می داند یا دشمن، اینگونه پاسخ داد: دیدارها و رفت و آمدهای مسئولان عربستان و روسیه روابط دوستانه‌ میان این دو کشور را نشان نمی‌دهد، بلکه اینها جزئی از الزامات دیپلماسی بوده که بایستی در عرف دیپلماتیک رعایت شود و نمی‌تواند دلیلی بر نزدیکی عربستان و روسیه باشد، کما اینکه آقای پوتین بارها درخواست پادشاه سعودی را مبنی موضع‌گیری علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه رد کرده است.
در قسمت سوم این نشست تخصصی، پرفسور الکساندر ایوانوویچ پولیشوک رییس مرکز زبان و فرهنگ ایرانی دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو با تشریح تاریخ تحولات سیاسی مابین ایران و روسیه و روابط و قراردادهای همکاری بین این دو کشور در طول تاریخ، بر ضرورت افزایش همکاری‌ها و ارتباطات و کنار گذاشتن کدورت‌های گذشته تاکید نمود و همکاری‌های نظامی بین این دو کشور را زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر ارزیابی نمود.


نظر شما :