دیدار رؤسای سه دانشگاه برتر ایران با وزیر آموزش عالی عراق

۲۹ مهر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۴۳۳ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۱۰۷
جلسه هم‌اندیشی روسای سه دانشگاه‌های برتر ایران با مسئولان ستاد فرهنگی اربعین، وزیر آموزش عالی عراق در خصوص افزایش همکاری های علمی و آموزشی با دانشگاه های این کشور روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه جاری در عراق برگزار شد.
دیدار رؤسای سه دانشگاه برتر ایران با وزیر آموزش عالی عراق

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری حج، در این دیدارها دکنر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به همراه دکتر محمود فتوحی فیروزآبادی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و دکتر هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان به نمایندگی از دانشگاه‌های برتر کشور با عبدالرزاق العیسی وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و حضور در جلسه هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران با مسئولان ستاد فرهنگی اربعین دیدار و گفت و گو کردند.

دیدار رؤسای سه دانشگاه مهم ایران با وزیر آموزش عالی عراق

دکتر فتوحی فیروزآبادی، دکتر سلیمی و دکتر طالبی در دیدار با وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق در خصوص  افزایش همکاری علمی و آموزشی در زمینه‌های مختلف گفت وگو و تبادل نظر نمودند. طرفین در خصوص راه های این همکاری های به بحث و بررسی پرداختند. وزیر آموزش عالی عراق نیز در این دیدار سه دانشگاه صنعتی شریف، اصفهان و علامه طباطبائی را به عنوان مراکز علمی موفق یاد کرد و خواستار تعامل و ارتباط بیشتر با آنها شد. او با بیان اینکه با این دانشگاه‌ها آشنایی داشته‌ام، اظهار کرد: این مراکز علمی از دانشگاه‌های موفق هستند و دانشگاه شریف مدل موفقی از دانشگاه‌ها به شمار می‌آید که برای اجرای مدل آن در عراق علاقه‌مند هستیم. او بر همکاری دو جانبه در پردیس‌های بین‌المللی اشاره داشت و خواستار تأسیس واحدهای دانشگاهی در عراق، برگزاری دوره‌های تحقیقاتی و زمینه اعطای فرصت‌های مطالعاتی استادان عراقی در ایران شد.

آماده تأسیس شعب دانشگاه‌های ایران در عراق هستیم

وزیر آموزش عالی عراق در ادامه گفت: عراق تلاش می‌کند از ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی شریف استفاده کند به ویژه‌های رشته‌های تحصیلی که در عراق وجود ندارد، دانشجویان عراقی در آینده از این گونه روابط استفاده خواهند کرد. او تصریح کرد: آمادگی داریم دانشگاه‌های تازه تأسیس شده با دانشگاه صنعتی شریف و سایر مراکز علمی موفق ایران در رشته‌های مهندسی تبادل داشته باشند.

دکتر سلیمی:‌ برگزاری همایش بین‌المللی اربعین با حضور ۱۰۰ دانشمند ایرانی در کربلا

دکتر حسین سلیمی نیز در این دیدار به معرفی اجمالی دانشگاه علامه طباطبائی پرداخت و اظهار کرد: این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه برتر علوم انسانی در ایران شناخته می‌شود و بیش از ۱۷ هزار دانشجو دارد. وی اضافه کرد: در دانشگاه علامه طباطبائی ۶۰۰ عضو هیئت علمی مشغول به تدریس هستند و ۹ مرکز علمی و تحقیقاتی در آن وجود دارد. دکتر سلیمی از برگزاری همایش بین‌المللی اربعین در آینده نزدیک در کربلا خبر داد و افزود: این همایش با حضور ۱۰۰ دانشمند ایرانی با ارائه ۶۰ مقاله علمی برگزار می‌شود.

دکتر طالبی: آمادگی دانشگاه اصفهان برای برگزاری دروس به زبان انگلیسی

دکتر هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان که در این دیدار، تفاهم همکاری میان دانشگاه‌های اصفهان و بصره را امضاء کرد گفت: بسیاری از اعضای هیئت علمی ما فارغ‌التحصیل دانشگاهی برتر انگلیسی زبان هستند و این یک فرصت برای ارائه دروس به زبان انگلیسی است. او با بیان اینکه دانشگاه اصفهان جزو هزار دانشگاه برتر دنیا است، بیان کرد: این دانشگاه با ۷۰ سال قدمت یکی از دانشگاه‌های جامع ایران به‌ویژه در رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه شناخته می‌شود. طالبی افزود: این دانشگاه دارای ۱۳ دانشکده، ۱۰ پژوهشکده و مرکز پژوهشی، هشت قطب علمی، ۷۶ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۱۸۲ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰۵ رشته در مقطع دکتری است.

رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۵ دانشگاه اصفهان برای نخستین‌بار در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی «لایدن هلند» در بین یک‌هزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت. رئیس دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه اصفهان دانشگاهی بسیار موفق در رشته‌های علوم پایه است به طور متوسط هر عضو هیئت علمی این دانشگاه چهار مقاله علمی در سال ارائه می‌کند.

دکتر فتوحی: طرح راه اندازی شعبه دانشگاه شریف در عراق بررسی می شود

دکتر محمود فتوحی فیروزآبادی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این دیدار از آمادگی این دانشگاه برای تأسیس شعبه‌ای در عراق خبر داد و اعلام کرد: در این زمینه طرحی وجود دارد که در حال بررسی آن هستیم. او برگزاری دوره‌های مشترک در مقاطع تحصیلات تکمیلی، نظارت بر پایان نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت مشترک، جذب دانشجویان عراقی در دانشگاه صنعتی شریف را ز محورهای ایین همکاری برشمرد. رئیس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: امیدواریم این دیدار دریچه‌ای برای همکاری بشتر علمی و آموزشی دو کشور باشد.

دیدار روسای سه دانشگاه برتر ایران با سفیر کشورمان در بغداد

رؤسای سه دانشگاه برتر کشور در ادامه دیدارهای خود با ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار رؤسای سه دانشگاه گزارشی از سفر خود را ارائه کردند و اظهار کردند: به دعوت ستاد فرهنگی اربعین به کشور عراق سفر کرده‌ایم که در این سفر زمینه‌های همکاری‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی با دانشگاهای برتر عراق و مسئولان بلند پایه عراقی صورت گرفت.

دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف از استقبال وزیر آموزش عالی و دانشگاه‌های عراق جهت تعامل و ارتباط علمی خبر داد و افزود: خوشبختانه استقبال مراکز علمی عراق برای ارتباط با ایران بسیار امیدوار کننده بود و تلاش می‌کنیم تا فرصت‌های مطالعاتی بیشتر به صورت دو طرفه ایجاد شود. او از ایجاد فرصت‌های تحصیلاتی برای دانشجویان عراقی در ایران خبر داد و اعلام کرد که علاقه‌مندان به تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند برای ادامه تحصیلات خود به دانشگاه صنعتی شریف اعزام شوند.

دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز از استقبال مراکز علمی عراق جهت تعامل و ارتباط دو سویه ابراز خرسندی و نسبت به افزایش این تعامل اعلام آمادگی کرد. دکتر طالبی رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از برنامه سفر خود پرداخت و خواستار افزایش ارتباطات علمی میان دو کشور همسایه و برادر شد. در پایان این دیدار ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در بغداد، ضمن ابراز خرسندی از سفر رؤسای دانشگاه‌های ایران به عراق این سفر فرصت بسیار مناسبی جهت تعاملات و ارتباط علمی میان دو کشور دانست.

او افزود: زمینه سازی برای انجام کارهای فرهنگی و علمی میان دو کشور ایران و عراق بسیار کار شایسته‌ای است که خوشبختانه شما رؤسای دانشگاه به این اهمیت رسیده‌اید و آن را دنبال می‌کنید، سفارت نیز از این اقدامات شما حمایت لازم را انجام خواهد داد. سفیر کشورمان در بغداد گفت: مردم عراق برای تعامل علمی میان ایران علاقه زیادی دارند و این خواسته از طریق شخصیت‌های علمی این کشور بارها به ما اعلام شده است؛ اما متأسفانه زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات برای سازماندهی ارتباطات علمی وجود ندارد که این سفر می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای ایجاد چنین فرصت‌های باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در جمع سه تن از رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران از آمادگی سفارت جهت استقبال از زائران خبر داد و پیش‌بینی کرد که امسال حدود سه میلیونی ایرانی در راهپیمایی معنوی اربعین حسینی شرکت کنند.

ظرفیت‌های همکاری‌های علمی ایران و عراق برررسی شد

جلسه هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های برتر ایران با مسئولان ستاد فرهنگی اربعین مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در کربلا نیز از برنامه های دیگر این سفر دو روزه بود. در این دیدار نیز ظرفیت‌های همکاری‌های علمی مورد برررسی قرار گرفت.  در جلسه‌ای با حضور به بررسی برنامه‌های همایش بین‌المللی اربعین پرداختند.

در همین راستا جلسه‌ای با حضور حجت الاسلام اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و رئیس ستاد فرهنگی اربعین، حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق در کربلا تشکیل شد. حجت‌الاسلام اباذری در این جلسه به تشریح روند همکاری‌های علمی بین دو کشور ایران و عراق در چند سال اخیر پرداخت. وی با تأکید بر این موضوع که ارتباط‌های علمی در سی سال گذشته بین دو کشور متوقف شده بود و در سال‌های اخیر بیش از ۵۰ تقاهم‌نامه همکاری علمی بین دانشگاهای ایران و عراق منعقد شده است، اظهار کرد: بسیاری از این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی نشده که باید با جدیت دنبال شود.

رایزن فرهنگی ایران در عراق تأکید کرد: هم اینک چندین هزار دانشجوی عراقی در دانشگاهای ایران مشغول به تحصیل هستند و این فرصت بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی است. وی با اعلام خبر تصویب قانون جدید ایجاد دانشگاه خارجی در عراق، اعلام کرد: این یک فرصت برای دانشگاهای ایران برای حضور در کشور عراق است. اباذری گفت: عدم برگزاری کلاس‌های دانشکاهی به زبان انگلیسی و مدت زمان طولانی، بررسی درخواست‌های دانشجویان عراقی برای تحصیل در ایران توسط دانشگاه‌های ایران، محدودیت جدی است که باید به آن پرداخته شود.

در این دیدار دکتر حسین سلیمی که ریاست همایش علمی و بین‌المللی اربعین را برعهده دارد، اعلام کرد: این همایش سوم آبان ماه در کربلا برگزار می‌شود. او افزود: زیارت و پیاده‌روى اربعین باعث ایجاد محور همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دو کشور ایران و عراق شده است و برای اولین بار بیش از ۱۰۰ دانشمند مطرح ایرانی در قالب یک همایش علمی در سطح بالایی در کشور عراق حضور پیدا می‌کنند و مقالات علمی خود را ارائه می‌دهند.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: این همایش دو روزه با حضور ۳۵۰ نفر از دانشگاهیان ایران و عراق در دانشگاه کربلا با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و ستاد فرهنگی اربعین برگزار می‌شود. او با تأکید بر ظرفیت‌های همکاری به خصوص مدارک مشترک دانشگاهی، اظهار کرد: در جلسات با مسئولان عراقی این موضوع و سایر پیشنهادهایی همکاری پیگیری می‌شود. فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز با توجه به سطح بالای علمی دانشگاه شریف که جزو ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا است، همکاری‌های علمی در سطح دکتری و بازآموزی اساتید را پیشنهاد کرد.

دکتر طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز به برخی از موانع برای گسترش همکاری‌های علمی اشاره کرد و به تجربیات دانشکاه اصفهان در جذب دانشجویان عراقی پرداخت. در این نشست ظرفیت‌های همکاری‌های علمی و فرصت‌ها و تهدیدات آن در کشور عراق بررسی و مقرر شد در جلسه با رؤسای دانشگاهای عراق مطرح شود.


نظر شما :