دکتر حسین سلیمی با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق دیدار و گفت و گو کرد

۲۶ مهر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۴۲۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۰۲۰
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی که به دعوت ستاد فرهنگی اربعین به کشور عراق سفر کرده است با دکتر عبدالرزاق عیسی، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور عراق دیدار و گفت و گو کرد.
دکتر حسین سلیمی با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق دیدار و گفت و گو کرد

در این نشست که دکتر فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف و دکتر طالبی رئیس دانشگاه اصفهان نیز حضور داشتند، زمینه های همکاری علمی، پژوهشی و فرهنگی با دانشگاه های برتر کشور عراق و مسئولان بلند پایه این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در این سفر، نشستی به میزبانی حجت الاسلام نجفی، مسئول بعثۀ مقام معظم رهبری در عراق برگزار شد که حجت الاسلام بهجتی، مسئول بعثۀ مقام معظم رهبری در کربلا، حجت الاسلام سید حمید حسینی نمایندۀ ستاد فرهنگی اربعین در عراق و حجت الاسلام شریفی تبار نمایندۀ ستاد اربعین در ایران در آن حضور داشتند.

دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس همایش علمی و بین المللی اربعین (که سوم آبان ماه سال جاری در کربلا برگزار می شود)، در این نشست گفت: زیارت و پیاده روى اربعین  باعث ایجاد محور همکاری های علمی و پژوهشی بین دو کشور ایران و عراق  شده است و برای اولین بار است که بیش از 100 دانشمند مطرح ایرانی در قالب یک همایش علمی در کشور عراق حضور پیدا می کنند و مقالات علمی خود را ارائه می کنند. وی در ادامه تصریح کرد: این همایش دو روزه با حضور ۳۵۰ نفر از دانشگاهیان ایران و عراق در دانشگاه کربلا و با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و ستاد فرهنگی اربعین برگزار می شود.

دکتر سلیمی با تاکید بر ظرفیت های همکاری به خصوص مدارک مشترک دانشگاهی، گفت: در نشست با مسئولین عراقی این موضوع و سایر پیشنهادهای همکاری نیز حتماً پیگیری خواهد شد.

حجت الاسلام اباذری نیز در این نشست ضمن تشریح روند همکاری های علمی بین دو کشور ایران و عراق در سال های اخیر، گفت: ارتباط های علمی در 30 سال گذشته بین دو کشور متوقف شده بود و در سال های اخیر بیش از ۵۰ تفاهم نامه همکاری علمی بین دانشگاه های ایران و عراق  منعقد شده است که باید دربارۀ عملی شدن تفاهم نامه هایی که تاکنون به مرحلۀ اجرا نرسیده است با جدیّت پیگیری کرد.

وی با اعلام خبر تصویب  قانون جدید ایجاد دانشگاه های خارجی در عراق، گفت: این یک فرصت برای دانشگاه های ایران جهت حضور در کشور عراق است. کشورهای ترکیه، آمریکا، انگلیس و اردن داری بیشترین سهم در تعاملات علمی در آیندۀ عراق  را دارا هستند. در پایان این نشست دکتر طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز به پاره ای از موانع برای گسترش همکاری های علمی از جمله محدودیت در برگزاری دوره های آموزشی و درسی به زبان انگلیسی اشاره و به بیان تجربه هایی از دانشگاه اصفهان در جذب دانشجویان عراقی پرداختند.

 

 

 


نظر شما :