مراسم روز جهانی گردشگری در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه برگزار شد

۲۶ مهر ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۴۱۵ خبر روز
تعداد بازدید:۴۹۹۸
مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری با حضور استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه گردشگری 24 مهرماه جاری در محل سالن همایش‌های پردیس تحصیلات تکمیلی برگزار شد.
مراسم روز جهانی گردشگری در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر ضرغام رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه و از صاحبنظران حوزه گردشگری در سخنانی با اشاره به شعار امسال روز جهانی گردشگری عنوان کرد: شعار سازمان جهانی گردشگری استفاده از گردشگری پایدار به عنوان ابزاری برای توسعه است. او افزود: گردشگری را باید به‌عنوان ابزاری برای توسعه قرار دهیم تا مزایا و معایب آن مشخص شود. در مجموعه فعلی تنگناهایی وجود دارد که برای همه آشکار است.

رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بیان این نکته که یکی از شاخص‌ترین مشکلات، عدم برنامه‌محوری است اظهار داشت: مجموعه متولیان گردشگری کشور بسیار گسترده است. کارهایی که هرکدام برای توسعه گردشگری انجام می‌دهند هماهنگ نشده است و متاسفانه ضرورت تسریع در امور با تعویق مواجه می گردد و این موضوع باعث جدایی باور نکردنی بین گردشگری داخلی و‌خارجی شده است. دکتر ضرغام بروجنی تصریح کرد: متاسفانه در کشور برنامه‌ریزی شهری و گردشگری تفکیک شده‌اند و در این میان چیزی که به عنوان گردشگری پایدار وجود دارد با مشکل مواجه شده است. کسانی که باید در مورد اثرات منفی توسعه پایدار مسئولیت بپذیرند در جای خود قرار ندارند. او افزود: در تمام تحلیل‌ها و تحقیق‌ها گرفتار در دست نداشتن آمار دقیق هستیم. تا جایی که اطلاعات را از سایت‌های خارجی می‌گیریم که مشخص نیست با چه عقیده و فکری آن‌را نوشته‌اند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مدیریت جهانگردی تاکید کرد: به دلیل جذب سرمایه، قابلیت تولید و توزیع عادلانه ثروت، ایجاد فرصت‌های شغلی و عاملی برای کاهش فقر باید از گردشگری استفاده کنیم. این‌ها پتانسیل‌های قابلی است که نمی‌توان نادیده گرفته‌شود. با فراهم کردن تسهیلات، خدمات و فرصت‌ها کیفیت زندگی بهبود می‌یابد. دکتر ضرغام بروجنی با اشاره به اثرات منفی در کنار اثرات مثبت گردشگری، گفت: تورم، افزایش جرم و خلافکاری، بدآموزی از رفتار گردشگرن از جمله دلایلی است تا برای تبلیغ گردشگری مناطق خاص ممانعت کنیم. باید گردشگر را بشناسیم و با شناخت موقعیت و فضاها در مقصد، این دو را با هم همسو کنیم‌. او افزود: فکر می‌کنیم با شناخت این مجموعه شاهد تحولات چشم‌گیر در گردشگری باشیم. اگر موقعیت گردشگری امروز را با سال‌های قبل مقایسه کنیم شاهد تفاوت‌هایی هستیم اما این نگاه آن‌طور که انتظار می رود چشم‌گیر نیست. سی سال درباره گردشگری پایدار آموزش داده‌ایم اما شاهد تحول آنچنانی نبوده‌ایم.

رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بیان این نکته که اگر بخواهیم گردشگری را به عنوان توسعه پایدار ببینیم، هزینه دارد، او توضیح داد: نباید از سرمایه‌گذاری برای کسب منفعت گریزان باشیم. متولیان خیلی علاقه به سرمایه‌گذاری ندارند ولی از سود بردن لذت می‌برند. اگر به این مساله درست نگاه نشود مردم سود نمی‌برند و بیشتر بنگاه‌ها و شرکت‌ها به منفعت می‌رسند. دکتر ضرغام بروجنی اضافه کرد: به جای صحبت از گردشگری پایدار باید از گردشگری مسئولانه استفاده کنیم‌ نیازهای اساسی گردشگری باید درست برطرف شود. اگر برای گردشگری یک‌سری سرمایه‌ها را به کار ببریم باید برنامه ها پاسخگوی انواع سرمایه‌گذاری‌ها باشد. 

عضو هیات علمی گروه آموزشی مدیریت جهانگردی افزود: مجموعه‌هایی که در گردشگری مداخله می‌کنند فهرست طویلی دارند. از وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و نهادهای مختلف که اگر این دسته‌بندی را ادامه دهم به چهل و پنج ارگان مختلف می‌رسد. دکتر ضرغام بروجنی در پایان سخنان خود یاد آور شد: این ارگان‌ها در برنامه توسعه پایدار گردشگری دخیل هستند. هماهنگ کردن این‌ها کار دشواری است. امیدوارم در این نشست ها بتوانیم اثر مثبتی در زمینه اصلاح این روند داشته باشیم.

علاوه بر دکتر ضرغام بروجنی، دکتر اسماعیل کهرم و دکتر رهنمائی سخنان خود را در باب موضوع همایش مطرح کردند و راهکارها و نظرات خود را ارائه نموند. در بخش دیگر مراسم از دانشجویان و فعالان برگزاری همایش‌هایی مختلف که طی دو سال گذشته در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار شد تقدیر به عمل آمد.  لازم به ذکر است در حاشیه برگزاری این مراسم نمایشگاه کتاب‌ها و مجلاتی در حوزه‌های مختلف گردشگری ارائه گردید.

 


نظر شما :