نشست تخصصی افغانستان سرزمینی برای همکاری های منطقه ای برگزار شد

۲۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۴۱۸۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۰۳۰
نشست تخصصی افغانستان سرزمینی برای همکاری‌های منطقه ای در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
نشست تخصصی افغانستان سرزمینی برای همکاری های منطقه ای برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، پژوهشکدۀ فرهنگ پژوهی با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، نشست تخصصی افغانستان سرزمینی برای همکاری‌های منطقه را با حضور جمعی از استادان و صاحب‌نظران این زمینه در سالن نشست دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی برگزار کرد.

در افتتاحیه این نشست دکتر سید رسول موسوی، مشاور وزیر امورخارجه در سخنانی عنوان کرد: از دکتر سلیمی ریاست محترم دانشگاه علامه طباطبائی تشکر ویژه می کنم. به عقیدۀ من دکتر سلیمی فردی آگاه به سیاست خارجی است و همین موضوع باعث می‌شود که فعالیت‌های وزارت خارجه با دانشگاه علامه طباطبائی گسترده‌تر شود. وی افزود: این همکاری صرفاً اجرایی نیست  و ایشان به‌صورت ویژه و تحلیلی و فکری با سیاست‌های وزارت امور خارجه آشنا هستند و همکاری‌های خوبی با ما دارند.

دکتر سید رسول موسوی با اشاره به اینکه این سمینار یکی از همایش‌های سه‌گانه‌ای است که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود، اظهار کرد: این سمینارها دربارۀ افغانستان، آسیای مرکزی، خلیج فارس و آسیای غربی است که مقدمه‌ای برای برگزاری سه سمینار بین‌المللی در تاریخ های 1 و2و3 آبان‌ماه است. هرکدام از این سمینارها نیز به ‌صورت یک سمینار بین‌المللی خواهد بود. موسوی تصریح کرد: نخستین نشست امروز دربارۀ افغانستان، دومین نشست دهم مهرماه درباره آسیای مرکزی و سومین نشست هم هفدهم مهرماه دربارۀ آسیای غربی برگزار می‌شود. فکر می‌کنم این حرکت که سه سمینار بین‌المللی و دانشگاهی این‌گونه با هم در فرصت محدود ارتباط برقرار کنند تا به امروز وجود نداشته است و فرصت خوبی است که این اتفاق مهم می افتد.

وی در ادامه افزود: امید ما این است از طریق مباحثی که در دفتر مطالعات و دانشگاه علامه طباطبائی صورت می‌گیرد، بتوانیم به دستگاه سیاست خارجی در تقویت گفتمان همکاری‌های منطقه‌ای کمک کنیم و جایگاهی مناسب برای کشور ترسیم کنیم. دکتر سید رسول موسوی در پایان خاطرنشان کرد: این سه سمینار بین‌المللی و سه پیش‌سمینار در جهت تقویت گفتمان منطقه‌ای است. در ادامه نشست، دکتر فائز دین پرست مسئول پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی دانشگاه اظهار کرد: این نشست، جلسۀ پیش همایش بین‌المللی‌ای است که آبان‌ماه با عنوان افغانستان سرزمینی برای همکاری‌های منطقه‌ای توسط دفتر مطالعات وزارت خارجه با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

وی افزود: این نشست به دنبال این است که یک گفت‌وگوی علمی و هم‌اندیشی بین صاحب‌نظران و متخصصانی که در وزارت امور خارجه و دانشگاهیان به ‌صورت عملی فعالیت کردند شکل بگیرد. دکتر دین پرست تصریح کرد: از منظر دیگر این نشست از سری جلسات حل مسائل کشور است که از سه سال و نیم گذشته در دانشگاه برگزار می‌شود و هدف آن تعامل هرچه بیشتر دانشگاه و جامعه برای حل مسائل کشور است.

مسئول پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی با بیان این نکته که تعاملات بین‌المللی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی است، عنوان کرد: یکی از کشورهای هدف ما افغانستان است. یک ستاد همکاری علمی و دانشگاهی برای افغانستان شکل گرفته‌‌است و برنامه‌های مختلفی طراحی و به اجرا در آمده است. وی در ادامه افزود: سال گذشته میزبان اولین گفت‌وگوی فرهنگی میان ایران و افغانستان بودیم و امسال هم این همایش در شهر کابل برگزار می‌شود. دکتر دین پرست در پایان یادآور شد: کارگاه‌ها و نشست‌های مختلف علمی تا به امروز برگزار شده است و به همین ترتیب برنامه‌های مختلفی در این زمینه به اجرا در خواهد آمد.

لازم به ذکر است این نشست یک روزه در سه پنل تخصصی با عناوین تحلیل تحولات موجود در افغانستان، بررسی زمینۀ همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در افغانستان و بررسی راه‌های گسترش روابط ایران و افغانستان با مدیریت دکتر مهدی سبحانی، دکتر جهانگیر کرمی و دکتر غلامعلی چگینی‌زاده برگزار شد.


نظر شما :