دانشگاه علامه طباطبائی هشتمین دانشگاه برتر کشور شد

۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۴۱۵۴ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۸۳۴۵
در ادامه پیشرفت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، این دانشگاه موفق شد در بین پرآوازه‌ترین موسسه‌های جهان و رتبه هشتم کشور بایستد.
دانشگاه علامه طباطبائی هشتمین دانشگاه برتر کشور شد

به گزارش روابط عمومی، سیروس علیدوستی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه بر پایه گزارش «آژانس رتبه‌بندی رار» در سال ۲۰۱۷، ۱۱ موسسه ایرانی توانسته‌اند در بین پرآوازه‌ترین موسسه‌های جهان قرار گیرند، اظهار داشت: دانشگاه‌های «صنعتی شریف»، «تهران»، «صنعتی اصفهان»، «علوم پزشکی تهران»، «شهید بهشتی»، «فردوسی مشهد»، «علم و صنعت»، «علامه طباطبائی»، «علوم پزشکی کردستان»، «اصفهان»، و «علوم پزشکی ایران» دانشگاه هایی هستند که نامشان در این فهرست به چشم می‌خورد و توانسته‌اند به ترتیب رتبه‌های نخست تا یازدهم ملی را به دست آورند.

وی گفت: نخستین هدف این نظام رتبه‌بندی سنجش آوازه جهانی موسسه‌ها بر پایه دو حوزه کلیدی آموزش و پژوهش است. این نخستین نظامی است که به شکل خاص، آوازه موسسه‌ها را در کانون توجه قرار داده است. منطق ایجاد این نظام رتبه‌بندی آن است که آوازه و نام موسسه‌ها عامل کلیدی موفقیت و از مزایای رقابتی آنها در بازار آموزش عالی است. رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با بیان اینکه آژانس «رار» برای ارزیابی آوازه موسسه‌ها از پیمایش‌های جهانی بهره می‌گیرد، ادامه داد: موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» پیمایش‌های لازم را اجرا و داده‌های گردآوری شده را برای تحلیل به آژانس «رار» ارائه می‌کند. پاسخ‌دهندگان به پیمایش‌ها از سراسر جهان و در حوزه‌های گوناگون علم هستند.

وی تاکید کرد: در این پیمایش‌ها اعضای هیئت علمی ۷۲ درصد، پژوهشگران ۱۳درصد، مدیران موسسه‌ها ۱۳درصد، دانشجویان دکتری ۳درصد، و دیگر افراد ۵درصد شرکت می‌کنند. تجربه کاری بیشتر پاسخ‌دهندگان نیز نزدیک به ۲۰ سال استعلیدوستی خاطرنشان کرد: بر پایه گزارش سال ۲۰۱۷ رتبه‌بندی آوازه «رار»، موسسه هاروارد «Harvard University» دارای بیشترین امتیاز و پرآوازه‌ترین موسسه دنیا است.

به گفته وی، پس از این موسسه، موسسه‌های «Stanford University» ، «MIT»، «University of California, Berkeley»، «University of Cambridge»، «University of Oxford»، «Princeton University»، «University of Michigan»، «University of California, Los Angeles» و «Yale University»  (دهم مشترک با دانشگاه کالیفرنیا) جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به‌دست آورده‌اند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در ویرایش ۲۰۱۷ رتبه‌بندی آوازه «رار» شمار ۷۸۳ موسسه از ۷۲ کشور ارزیابی و رتبه‌بندی شده‌اند. از این شمار، ۱۴۰ موسسه در ایالات متحده، ۷۳ موسسه در انگلستان، ۶۷ موسسه در روسیه، ۴۰ موسسه در چین، ۴۰ موسسه در ژاپن، ۳۶ موسسه در تایوان، و ۲۶ موسسه در استرالیا هستندعلیدوستی گفت: پاسخ‌دهندگان به پیمایش اجراشده آنهایی بوده‌اند که در یکی از نشریه‌های نمایه‌شده در «وب آو ساینس» مقاله داشته‌اند. نظام رتبه بندی دانشگاهی رار  (Round University Rankings) RUR  ) یک نظام رتبه بندی دانشگاهی روسی است که مقر آن در مسکو است و از سال ۲۰۱۳ راه اندازی شده است. سیستم بین‌المللی RUR شامل ۳۷ رتبه بندی مختلف است.

در جدول زیر امتیاز کل به همراه رتبه‌های ملی و جهانی موسسه‌های برتر ایرانی در این نظام رتبه‌بندی آمده است.


 

 


نظر شما :