دکتر سلیمی: در عرصۀ بین الملل باید گام هایمان را محکم برداریم

۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۴۱۳۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۶۰۰
پنجمین دوره ارتقای مهارت های پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه از 16 الی 19 شهریور ماه در فریدونکنار و محمودآباد استان مازندران برگزار شد.
دکتر سلیمی: در عرصۀ بین الملل باید گام هایمان را محکم برداریم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در مراسم افتتاحیه این دوره دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه مسائل و پژوهش های بین المللی امری بسیار مهم است، گفت: مسئله بین‌المللی سازی و حضور بین‌المللی آموزش عالی کشور یک امر تزئینی نیست، بلکه حیات آکادمیک سیستم آموزش عالی کشور و‌ بالاخص دانشگاه علامه طباطبائی با حضور بین‌المللی است که معنا پیدا می‌کند.

وی با بیان این نکته که با حضور در عرصه دانش جهانی، «هویت» به دست می‌آید، تصریح کرد: آموزش عالی یک جزیره از هم گسسته نیست و با حضور در عرصه‌های بین‌المللی پیوند خورده است. دانشگاه علامه و‌سیستم آموزش عالی ایران هم در صورت عدم ارتباط با زنجیره جهانی تولید علم‌و‌دانش، وجودشان بی معنی خواهد شد. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: حضور در عرصه بین‌المللی یک ضرورت انکار ناپذیر است‌. ضرورتی که حکم مرگ و زندگی برای مجموعه‌های آکادمیک دارد و این کارگاه یکی از اولین کارگاه‌های  بین‌المللی است که به‌صورت رسمی توسط معاونت پژوهشی برگزار می‌شود. وی افزود:  ما زمانی می‌توانیم وارد شبکه بین‌المللی دانش شویم که خودمان «هویت» داشته باشیم. این کارگاه‌ها نباید به نوعی خودباختگی منجر شود، چرا که ذهن خیلی از استادان ما هنوز به گونه ای است که دانشگاه‌ها و استادان بزرگ و بین‌المللی از عالم دیگری می‌آیند.

رئیس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: اگر نگاه ما به عرصه بین‌المللی  این‌گونه باشد، ما با حضور در شبکه جهانی دانش راه به جایی نخواهیم برد و حیات علمی ما تا آنجا پیش می‌رود که دانشجوهایمان بین‌المللی نشوند. ما نباید در مبادلات بین المللی به هیچ عنوان خود را پایین‌تر و کوچک‌تر بشماریم. دکتر سلیمی عنوان کرد: برخی از استادان ما اندیشه‌هایی دارند که در سطح بین‌المللی خواهان دارد و با تفکرات سایر استادان دانشگاه های اروپایی برابری می‌کند. حتما باید از علم و توانایی استادان بین‌‌المللی استفاده شود و آن ارتباط باید ارتباطی باشد که هویت و موجودیت ما در آن معنا پیدا کند.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این‌گونه جلسات این نیست که شرایطی فراهم کنیم که بیشتر هضم شویم و در جای برتر جایگاهی داشته‌باشیم، بلکه ما در عرصه بین‌الملل زمانی موفق هستیم که هویت، جایگاه و استحکام خود را حفظ کنیم. دکتر سلیمی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ما باید گام‌های اولیه برای وارد شدن به عرصه بین‌المللی را آنقدر محکم و استوار برداریم که نگاه زیردستانه در این عرصه خطیر به ما نشود. در این دوره سه روزه، کارگاه مسائل حقوقی بین المللی با تدریس دکتر میرشمسی، کارگاه مسائل بین المللی سازی پژوهش های علمی با تدریس پروفسور Hippler از آلمان و دکتر جلیلی فر از استادان دانشگاه شهید چمران اهواز و همچنین آشنایی با طرح های اراسموس با ارائه دکتر تیشه یار برگزار شد.

    

  

  

 


نظر شما :