نخستین نشست مدیران ایران‌شناسی در منطقه بالکان و اروپای مرکزی برگزار می شود

۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۴۱۲۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۸۶۵
نخستین دوره آموزشی ایران‌شناسی و همچنین نخستین نشست مدیران ایرانشناسی در منطقه بالکان و اروپای مرکزی با حضور استادان و ایران شناسانی از دانشگاه های اروپا و ایران و دانشجویانی از کشورهای بالکان و اروپای مرکزی از 11 الی 18 سپتامبر (۲۰ تا ۲۷ شهریور) به همت مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی (IBCE) و با همکاری دانشگاه صوفیه، دانشگاه علامه طباطبائی، مؤسسه شهر کتاب و مرکز سعدی‌شناسی برگزار می‌شود.
نخستین نشست مدیران ایران‌شناسی در منطقه بالکان و اروپای مرکزی برگزار می شود

به گزارش مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی و به نقل از دبیرخانه مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی، این دوره آموزشی از این پس به صورت سالانه و مستمر با همکاری دانشگاه ها در کشورهای اروپایی ادامه پیدا خواهد کرد و هدف آن علاوه بر آموزش و ارتقای سطح علمی دانشجویان، ایجاد آشنایی و همکاری بیشتر میان ایران‌شناسان منطقه است تا با استفاده از ظرفیت های دانشگاهی بومی و با همکاری نهادهای علمی و آموزشی در ایران بتوان هر چه بیشتر به بهبود کیفیت و کمیت آموزش فرهنگ و ادبیات فارسی در اروپا کمک کرد.

در این دوره‌ ایران‌شناسی دروس تاریخ زبان فارسی، آشنایی با فارسی باستان، تاریخ فرهنگ و تمدن ایران، کارگاه نگارش و ویرایش زبان فارسی، درآمدی بر وزن شعر فارسی، در آمدی بر بلاغت فارسی، ادبیات معاصر فارسی، خواندن متون ادبی، سعدی در جهان، ادبیات معاصر، معمای خیام، درآمدی بر شناخت فردوسی، آشنایی با تحقیقات جدید ادبی و پایگاه های معتبر ادبی در ایران  ارائه خواهد شد. 

لازم به ذکر است که نخستین دوره ایران شناسی و نخستین نشست مدیران ایران شناسی در بالکان و اروپای مرکزی نیز با حضور استادان و ایران شناسانی از جمله: ایوو پانف و علیرضا پورمحمد از دانشگاه صوفیه بلغارستان، نعمت‌الله ایران زاده از دانشگاه علامه طباطبائی، اورنگ ایزدی از دانشگاه علامه طباطبائی، علی‌اصغر محمدخانی از مؤسسه شهر کتاب، کوروش کمالی سروستانی از مرکز سعدی‌شناسی، آنا کراسنا وولسکا از دانشگاه کراکوف لهستان، سیلویا سوردیکووسکا و میروسلاو میچالاک از دانشگاه ورشو لهستان، عبدالله رچپی از دانشگاه کوزوی آلبانی، میکلوش سارکوزی از مجارستان و مرکز شیعه‌شناسی اسلواکی، مارکو یووانویچ از صربستان، احمد اویسال از مرکز مطالعات ایرانی آنکارا، حکی اویغور از  مرکز مطالعات ایرانی در ترکیه برگزار خواهد شد.

در ادامه برنامه آموزشی ایران شناسی، مدیران ایرانشناسی در منطقه بالکان و اروپای مرکزی و نمایندگان نهادهای ایرانی همکار در اجرای این دوره در سمیناری مشترک به تبادل تجربه و معرفی مرکز خود و ارائه  پیشنهادها و راهکارهایی در خصوص برنامه های مشترک سال آتی خواهند کرد.

دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری  نخستین دوره آموزشی ایران شناسی و حضور در برنامه های علمی نخستین نشست مدیران ایران شناسی در بالکان و اروپای مرکزی، دو استاد اعزام خواهد کرد. این همکاری در ادامه مشارکت این دانشگاه با دانشگاه صوفیه و مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی(IBCE)  در همایش نسخ خطی فارسی در بالکان که اسفند ماه 1395 صورت گرفته بود انجام می شود. تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه صوفیه به تایید نهایی رسیده است و در آینده نزدیک با حضور رؤسای دو دانشگاه، موافقت نامه رسمی  نیز به امضا خواهد رسید.


نظر شما :