شرکت دکتر سلیمی در همایش رؤسای دانشگاه های کشورهای اسلامی

۰۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۹۴۲ خبر روز
تعداد بازدید:۴۳۰۷
دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه به همراه تنی چند از روسای دانشگاه های کشور، در همایش روسای دانشگاه های جهان اسلام که در مجموعه سرای ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد، شرکت کرد.
شرکت دکتر سلیمی در همایش رؤسای دانشگاه های کشورهای اسلامی

به منظور شکل دهی سیستم آموزش عالی جدید در بین کشورهای اسلامی و در راستای نیل به همکاری های مشترک میان سازمان های آموزش عالی کشورهای اسلامی، همایش دو روزه رؤسای دانشگاههای کشورهای اسلامی به اهتمام سازمان آموزش عالی ترکیه و با حمایت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در محل مجموعه سرای ریاست جمهوری برگزار شد.

این همایش با محور "شکل دهی سیستم نوین آموزش عالی در کشورهای اسلامی" و با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، دکتر یکتا ساراچ، رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه، تعدادی از وزراء و مدیران نهادها و سازمانهای رسمی و مردمی و با حضور 120 رئیس دانشگاه از 30 کشور که از سوی ترکیه دعوت شده بودند به همراه رؤسای دانشگاههای دولتی و وقفی ترکیه از 26 الی 28 جولای -2 الی 4 مردادماه- در آنکارا برگزار شد و در آن روسای دانشگاه های بزرگ جهان اسلامی به هدف تقویت همکاری ها و بسترسازی تعاملات علمی و بین المللی میان خود به گفتگو پرداختند. در افتتاحیه این همایش رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و یکتا ساراچ رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه سخنرانی کرده و در مراسم اختتامیه نیز بیانیه آنکارا در زمینه همکاری دانشگاه های اسلامی قرائت شد. دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این همایش با ارائه سخنرانی دیدگاه های خود را در این زمینه مطرح کرد.

دکتر حسین سلیمی در سخنرانی خود با موضوع نظام انتقال اعتبار و تحرک پذیری اظهار داشت: به نظر می رسد توافقی همگانی حول این ایده وجود دارد که تحرک پذیری و مبادله دانشجو و استاد و نیز انتقال اعتبار دانشگاهی برای حمایت از این مبادله استاد و دانشجو امری مفید است. اما در میان اختلاف نظری وجود دارد که در قالب دو رویکرد کلی در خصوص حجم و نوع نظام انتقال اعتبار قابل تفکیک است. در رویکرد اول نیازی به ساماندهی به یک نظم اعتباری مستقل از بقیه دنیا دیده نمی شود. از این منظر کافیست که دانشگاه های جهان اسلام بتوانند برخی تنظیمات و مقررات منطقه ای را برای استفاده از برنامه های مانند اراسموس و  بولونا سامان بخشند. اما در رویکرد دوم به دلیل تفاوت های آشکار، دانشگاه های جهان اسلام می بایست نظام اعتباری مستقل خود را سامان دهند. بر اساس این رویکرد ما بایست در کشورهای اسلامی اهداف متفاوتی از مبادله و انتقال دانشجو و استاد داشته باشیم. اخلاق ما، مفروضات مفهومی ما به ویژه در علوم انسانی و اجتماعی کاملا با دانشگاه های غربی متفاوت است. بر اساس این رویکرد ما باید نظام اعتباری مستقل و حتی شاید بورس های تحصیلی اختصاصی برای کشورهای اسلامی بنیان گذاریم. وی با برشماری و تحلیل هر دو رویکرد تصریح کرد: تسهیل و تقویت مبادلات استاد و دانشجو و برنامه ریزی برای یک نظام جدید انتقال اعتبارات در میان کشورهای اسلامی از ضروریات است. این امر می تواند با ساماندهی یک شبکه ارتباطی جدید و یا حتی در قالب یک هویت سازمانی جدید متحقق گردد. اما در عین حال این نظم جدید تنها زمانی می تواند مفید و ثمربخش باشد که خود را ذیل شبکه های ارتباطی جهانی تعریف کند و نه مستقل از آن و یا در مقابل آن.

لازم به ذکر است اتحادیه دانشگاه های جهان اسلامی، انجمنی غیر سیاسی و متشکل از روسا و معاونین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از کشورهای اسلامی است که با راه اندازی شبکه ای ارتباطی امکان همکاری های علمی میان آنان را تسهیل می نماید. هدف این اتحادیه بستر سازی برای تقویت همکاری و هماهنگی و  ترغیب گفتگوهای علمی و فرهنگی است.


نظر شما :