حضور اعضای هیات علمی دانشگاه علامه در همایش بین المللی آرمان شهر اروپایی

۰۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۹۱۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۷۱۰۲
هجدهمین همایش بین المللی انجمن مطالعات آرمان شهری اروپایی با محوریت "همبستگی" و با حضور استادان و صاحب نظرانی از کشورهای مختلف تیرماه سال جاری در شهر گدانسک لهستان برگزار شد.
حضور اعضای هیات علمی دانشگاه علامه در همایش بین المللی آرمان شهر اروپایی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و بنا بر اعلام مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، هجدهمین همایش بین المللی انجمن اروپایی مطالعات آرمان شهری که معتبرترین همایش در این زمینه است با محوریت موضوع "همبستگی" و با همکاری دانشگاه گدانسک در مرکز  اتحادیه همبستگی اتحادیه اروپا در شهر گدانسک لهستان برگزار گردید.  در این همایش که با مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی همراه بود، سلسله نشست هایی با عنوان آرمانشهرگراییِ میان فرهنگی اسلامی- ایرانی با ارائه مقالات تخصصی از سوی استادان شرکت کننده از دانشگاه برگزار شد. در حاشیه برگزاری این همایش نمایشگاه عکسی از  زیارت اربعین با عنوان «ازیارت اربعین الگوی معاصر همبستگی» برپا گردید.

در این نشست چهار روزه دکتر محمدکاظم شاکر عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث، دکتر علیرضا امیدبخش عضو هیات علمی گروه آموزشی زبان اسپانیایی، دکتر میرسعید موسوی رضوی عضو هیات علمی گروه آموزشی مترجمی زبان انگلیسی، دکتر محمدامیر جلالی عضو هیات علمی گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دکتر پارسا خانقاه عضو هیات علمی گروه آموزشی فلسفه در این همایش به ارائۀ سخنرانی علمی پرداختد. و در حاشیه برگزاری این نشست نمایشگاه عکس راهپیمایی اربعین را برگزار نمودند.

در این همایش که با سخنرانی رئیس جمهور اسبق لهستان، لخ واوسا رئیس جنبش همبستگی اروپا آغاز شد، بیش از ۲۰۰ سخنرانی و مقاله علمی در زمینه های مختلف علوم انسانی با هدف تبیین مدلی برای جامعۀ ایده آل جهانی برای همبستگی، با حضور سرشناس ترین نظریه پردازان ارائه شد.  در این همایش سلسله نشست هایی با عنوان آرمانشهرگراییِ میان فرهنگی اسلامی- ایرانی توسط تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار گردید که مورد استقبال ویژۀ شرکت کنندگان در این همایش قرار گرفت. از جمله مباحث مطرح شده در این همایش بین المللی، موضوع پیاده روی اربعین حسینی به عنوان الگوی معاصر همبستگی بود. همچنین نمایشگاهی از ۶۰ عکس برگزیده از رویداد عظیم پیاده روی اربعین در مرکز همبستگی اتحادیه اروپا به مدت چهار روز در حاشیۀ این همایش برگزارگردید که علاوه بر بازدید شرکت کنندگان در همایش، امکان بازدید برای عموم مردم در سالن اصلی موزۀ این مرکز فراهم گردید که مورد استقبال بی نظیر جامعۀ اروپایی قرار گرفت.

از بازدیدکنندگان برجستۀ این نمایشگاه آقای پروفسور لایمن تاور سارجنت، استاد ۸۰ سالۀ دانشگاه میزوری امریکا را می-توان نام برد. پرفسور سارجنت، پدر معنوی مطالعات آرمانشهری و مؤسس انجمن مطالعات آرمانشهری امریکا، و صاحب بیش از صدها مقاله، کتاب و نظریۀ پایه ای در این زمینه است. وی در بازدید از غرفه با بیان این که این نمایشگاه از منظر مطالعات آرمانشهری و بینارشته ای در نوع خود بی نظیر است، پیشنهاد داد که ابعاد مختلف پیاده روی اربعین می تواند به عنوان مدل همبستگی مطرح شود و مبانی علمی و نظری آن توسط اندیشمندان حوزه های مختلف علوم انسانی مورد بحث و بررسی بیشتری قرار بگیرد

همچنین خانم پروفسور لودمیوا گروشفسکا بلایم، یکی از مدیران این همایش بین المللی ضمن تقدیر و تشکر از استادان دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری این نمایشگاه بیان داشت: تک تک این تصاویر بهت آور بود و برای اولین بار به عظمت و اهداف متعالی این پیاده روی پی بردم و پیشنهاد می کنم این نمایشگاه به صورت دوره ای در سایر کشورهای اروپایی برگزار گردد تا امکان معرفی علمی و آشنایی اندیشمندان و مردم اروپا از این حرکت خودجوش و آرمانگرایانۀ عظیم انسانی به صورت مستقیم فراهم گردداز دستاوردهای این همایش و نمایشگاه عکس می توان به پیشنهاد تهیۀ مجموعه مقالات علمی با موضوع اربعین به عنوان مدلی جهانی برای همبستگی و انتشار در نشریات معتبر بین المللی با همکاری اعضای انجمن مطالعات آرمانشهری اروپا اشاره کرد.  همچنین موافقت های اولیه برای برگزاری نمایشگاه و نشست های تخصصی مشابه در خصوص پیاده روی اربعین و مطالعات آرمانشهری در چندین مرکز اروپایی حاصل شد.

 

 


نظر شما :