رئیس دانشگاه: رسالت جامعه دانشگاهی تعیین شاخص‌های خدمات عمومی است

۱۳ تیر ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۸۲۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۴۳۳
رئیس دانشگاه: رسالت جامعه دانشگاهی مشخص کردن شاخص‌های خدمات عمومی است اولین همایش ملی تعالی خدمات عمومی با حضور مسئولان، استادان و دانشجویان، 12 تیرماه در محل سالن همایش‌های دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.
رئیس دانشگاه: رسالت جامعه دانشگاهی تعیین شاخص‌های خدمات عمومی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در مراسم افتتاحیه این همایش در سخنانی ضمن طرح سه پرسش در حیطه خدمات عمومی، عنوان کرد: مفاهیم اجتماعی به‌طور کلی، استانداردهای اجتماعی به‌صورت عمومی و مفاهیم گسترده ای مثل خدمات عمومی مفاهیم سیالی هستند که تا حدود زیادی به شرایط خاص مبانی فرهنگی و ایده‌های به هم پیوسته مشخص در درون جامعه بستگی دارد. او اضافه کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیار دشوار است در آن یک سازمان بین‌المللی استانداردهایی را تعریف کند که همه موظف در اجرای آن باشند. چنین چیزی به‌صورت مشخص امکان‌پذیر نیست.

رئیس دانشگاه با بیان این‌که ساختار آگاهی‌های مختلف در درون جوامع شکل می‌گیرد اضافه کرد: به گونه‌ای متفاوت است که برای آن ایده‌آل‌های کلی، شاخص‌های متفاوتی را برای اجرا تعریف کند، او تصریح کرد: به همین دلیل رسالتی که در درون جامعه مخصوصا جامعه دانشگاهی هست مشخص کردن شاخص‌های خدمات عمومی است. اگر جامعه دانشگاهی این کار را نکند، جامعه دچار مشکلاتی در حوزه خدمات عمومی خواهد شد که ممکن است بحران آفرین باشد.

دکتر سلیمی افزود: دولت به معنای مدرن برای ارائه خدمات عمومی با این تعریف که امروز درک می کنیم به وجود نیامده‌است. دولت مدرن دو کارویژه اصلی امنیت و وضع و پاسداری قوانین وجود داشت. دولت صرفا به معنای قوه اجراییه نیست. دولت مدرن از ابتدا برای ارائه خدمات عمومی خلق نشد. در واقع در دو مقطع تاریخی با خدمات عمومی پیوند خورد. اول زمان سوسیالیسم و بعد در یک حالت اضطراری به وجود آمد که از درون آن دولت رفاه شکل گرفت.

دکتر سلیمی با اشاره به این که از آن زمان به بعد متولی خدمات عمومی فقط دولت نیست، اظهار داشت: این مطالب را به این دلیل عرض کردم که پاسخگویی، شفافیت و پرسشگری صرفا یک مخاطب دارد و آن دولت به معنای قوه مجریه است. در حالی که سابقه تاریخی و بنیان این قضیه چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

در شرایط فعلی، امکان مرتبط کردن استادان دانشگاه، با دستگاه‌های اجرایی فراهم شده است

رئیس دانشگاه عنوان کرد: در این‌جا می‌خواهم مفهومی را مطرح کنم که تا به امروز کم‌تر در جامعه ما مطرح شده‌است و آن بد انگاری از دولت و مسئولان دولتی است. چیزی که در فرهنگ ما مخصوصا فرهنگ رسانه‌ای ما چند سالی است که جاری شده‌است. ما یعنی جامعه‌ای که ذیحق است و باید به آن رسیدگی شود و آن دیگری بد انگاشته شده دولتی است که به وضایف خود آگاه نیست و نمی‌تواند حق ما را بدهد.

او افزود: بنیاد مطالبه‌گری، بنیاد خوبی است ولی این بد انگاری دولت، این‌که انگار ساختار دولتی بد است، به تدریج در فرهنگ جامعه ما جاری می‌شود. آن تولی‌گری که برای دولت در همه چیز قائل هستیم با این بدانگاری ارتباط دارد. ما باید در جامعه دانشگاهی فکری برای این ماجرا کنیم.

دکتر سلیمی با بیان این نکته که اگر ما به این سمت بپیش رویم امکان ارائه خدمات دولتی در هر حدی، از بین خواهد رفت، تصریح کرد: کم کم به سمتی می‌رویم که برای به دست آوردن بسیاری از مسئولیت‌های دولتی داوطلبان فرهیخته بسیار کم می‌شوند. 

رئیس دانشگاه اظهار داشت: برخی اوقات فکر می‌کنیم که ما چنین همایش‌هایی را برگزار کردیم و کتابمان را چاپ کردیم و رسالتمان تمام شد اینطور نیست. به لطف خدا در شرایط فعلی، امکان مرتبط کردن استادان دانشگاه، مخصوصا دانشگاه علامه طباطبائی با دستگاه اجرایی، قوه مجریه، قضاییه و مقننه فراهم شده است. او افزود: امیدوارم این همایش منجر به گشودگی برای ایجاد ارتباط بیشتر با مسئولان دستگاه های اجرایی و زمینه ساز طرح دیدگاه‌های دانشگاهیان گردد و بتوانیم با اجرای پروژه‌های عملی، ساختار را اصلاح نماییم و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این عرصه می‌توانند خدماتی ارائه دهند را فعال کنیم.


نظر شما :