دانشگاه علامه قطب همکاری حوزه علوم انسانی با دانشگاه‌های آلمان است

۱۰ تیر ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۷۹۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۷۹۱
نشست مشترک درباره همکاری علمی بین‌المللی در علوم انسانی با حضور روسای چند دانشگاه ایران و آلمان 12 و 13 تیرماه به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.
دانشگاه علامه قطب همکاری حوزه علوم انسانی با دانشگاه‌های آلمان است

دکتر حبیب هنری معاون پژوهشی دانشگاه در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه درباره برگزاری این نشست، عنوان کرد: یکی از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دانشگاه در طی 4 سال گذشته، بحث بین‌المللی سازی دانشگاه علامه طباطبائی است. خوشبختانه در طی این مدت به این مساله توجه ویژه شد و اتفاقات خوبی به وجود آمد. اولین نکته مورد توجه پس از ایجاد مدیریتی با عنوان همکاری های علمی بین المللی ترسیم و آشنا نمودن قوانین برای دانشجویان و استادان بود تا زمینه ورود به این عرصه برایشان فراهم گردد. 

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به تفاهم نامه های منعقد شده در این دوره و بیان این نکته که تا پایان سال گذشته تقریبا 65 درصد تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه‌های معتبر دنیا داشتیم اجرایی شد، تصریح کرد: یکی از نگرانی‌هایی که همیشه وجود دارد این است که تفاهم نامه‌ها در حد امضا باقی می‌ماند. مهم‌ترین مسئله اجرایی شدن تفاهم نامه است و این موفقیت دانشگاه علامه طباطبائی مورد توجه وزارت علوم نیز قرار گرفت. 

دکتر هنری بیان داشت: یکی از فعالیت‌های دیگری که مطرح می‌شود اعزام و شرکت دانشجویان و استادان در همایش‌ها، نشست‌های و کارگاه‌های علمی و آموزشی است. سال گذشته حدود 13 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه در همایش‌های بین المللی شرکت کردند. وی افزود: اعزام برای فرصت مطالعاتی از اتفاقات خوب دانشگاه است. البته توقع در این زمینه بیشتر بود و امیدوارم با تمهیداتی که فراهم شده، استقبال از این مساله افزایش پیدا کند.  

دانشگاه علامه قطب همکاری حوزه علوم انسانی با دانشگاه‌های آلمان است

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به فعالیت انجمن روسای دانشگاه‏ ‏های آلمان، عنوان کرد: این انجمن پیشنهاد برقراری روابط علمی با دانشگاه‌های کشور را مطرح کرد. او با اشاره به سابقه فعالیت بین دانشگاه های ایران و آلمان افزود: شاید تا به امروز بیشتر مبادلات و ارتباطات بین کشور آلمان و ایران در زمینه صنعتی و پزشکی بوده است و کمتر دیده شده که در تبادلات علمی و پژوهشی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی ورود کنند.

دکتر هنری با بیان این نکته که بعد از بررسی و استعلام‌های لازم از وزارت علوم، از روسای دانشگاه‌های این انجمن برای حضور در ایران دعوت به عمل آمد، تصریح کرد: به این منظور 10 نفر از نمایندگان دانشگاه‌های معتبر آلمان در نشستی مشترک با حضور بیش از 30 رئیس دانشگاه کشورمان در این نشست شرکت خواهند کرد. او اضافه کرد: این نشست کمک می‌کند موارد و مطالبی که درباره علوم انسانی و اجتماعی مطرح شود و انتظار داریم خروجی این نشست به یک ارتباط علمی در حوزه علوم انسانی بین دانشگاه‌های آلمان و ایران منجر گردد.

معاون پژوهشی دانشگاه در خصوص برنامه های این نشست دو روزه بیان داشت: میزبان اصلی این نشست دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان قطب علوم انسانی کشور است. برنامه های روز اول با سخنرانی روسای دانشگاه ها و بحث و تبادل نظر و در روز دوم همایش مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه فعالیت‌های خود را ارائه نمایند.

دکتر هنری درباره ارتباطات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه‌های آلمان، بیان داشت: تا به امروز 4 تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه و موسسات آلمان امضا کرده‌ایم. قطعا بعد از این نشست شاهد رشد کمی و کیفی این ارتباطات متقابل خواهیم بود. او با اشاره به ارتباطات دوسویه در سه سال گذشته بیان داشت: 17 عضو هیات علمی را به کشور آلمان اعزام کردیم تا در نشست ها، کارگاه و بازدیدهای علمی حضور پیدا کنند. همچنین 19 دانشجو برای استفاده از سفر  تحقیقاتی به کشور آلمان اعزام شدند. در این مدت  از 20 نفر از استادان این کشور به دانشگاه دعوت کردیم تا در برنامه‌ها و نشست های مختلف تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی حضور داشته باشند. او اضافه کرد: اتاق مشترک دانشکده حقوق و علوم سیاسی و موسسه ماکس پلانک آلمان شکل گرفت و ارتباط مستقیم با این موسسه برای استادان و دانشجویان فراهم شده‌است.

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت یکی از چهره‌های شاخص حقوقی کشور آلمان در دانشگاه علامه طباطبائی، بیان داشت: امیدوارم با توسعه همکاری ها بتوانیم از توان علمی آن ها استفاده کنیم و آن‌ها نیز بتوانند از دانش بومی و توان ما در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بهره ببرند. او با اشاره به همکاری های انجام شده افزود: تا کنون در حوزه‌های حقوق جزا، فلسفه، زبان‌شناسی، اقتصاد، مدیریت و روانشناسی همکاری مشترک  داشته ایم. تجربه دانشگاه علامه طباطبائی نشان از ظرفیت بالای دو کشور برای همکاری در حوزه علوم انسانی دارد.

دکتر حبیب هنری در پایان خاطرنشان کرد: وزارت علوم برای برگزاری این نشست پشتیبانی بسیار خوبی داشته و انشاالله بتوانیم خروجی خوبی از این نشست به دست بیاوریم.


نظر شما :