مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه برگزار شد

۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۷۱۶ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۷۹۴۲
مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان با حضور استادان، مدیران، دانشجویان و جمعی از اهالی محله دهکده المپیک در مسجد دانشگاه برگزار شد.
مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام دکتر حسین مظفری به عنوان سخنران این مراسم به آثار و پیامدهای توبه در زندگی انسان عنوان کرد: خداوند در سوره اعراف  نقل می‌کند گروه‌هایی که وارد جهنم می‌شوند، همدیگر را نفرین می‌کنند. یکی از عذاب‌های جهنمی‌ها همین درگیری است. برخی به پیشینیان خود نگاه می‌کنند و به خداوند می‌فرمایند که این‌ها روسای ما بودند که قبل از ما وارد جهنم شدند. عذابشان را بیشتر کن. وی افزود: قرآن می‌فرماید: این‌ها هم‌خود گناه کار بودند و هم شما را به دنبال خود کشیدند پس به بار گناهشان افزوده می‌شود. ولی شما هم دو گناه دارید. خودتان منحرف بودید و با حضورتان زمینه را برای روسای باطل فراهم کردید.

دکتر حسین مظفری با اشاره به این‌که اهل جهنم اعمال خود را برعهده نمی‌گیرند، تصریح کرد: این صفت را اهل جهنم از دنیا با خود بردند.  آیه مبارکه‌ای از سوره اعراف شاهد این است که این صفت را جهنمیان از دنیا با خود بردند. این صفت در درون انسان وجود دارد. این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اگر خدا به این افراد نعمت و مقامی داد، به خودشان می‌گیرند و می‌گویند ما بودیم که شایسته این چیزها هستیم و به دیگران به چشم تحقیر نگاه می‌کنند. از طرفی اگر به مشکلی بر بخورند، دیگران را می‌خواهند مقصر جلوه دهند. وی افزود: زمانی که انسان راضی نباشد که مقصر اعمالش است، داستان شیطان و فرعون پیش می‌آید. قرآن کتاب شفای دردهای روحی و معنوی است. وقتی این مثال‌ها را از این سو بیان می‌کند از طرف دیگر کسانی که خود را از این رذیله جدا کرده بودند را نیز عنوان می‌کند.

دکتر حسین مظفری با اشاره به این‌که اگر در این شب‌های قدر بحث مهم‌تر از این داشتم، این‌ها را مطرح نمی‌کردم، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های خوبی که انبیا و اولیای الهی دارند این است که به محض این‌که خطایی از جانب آن‌ها سر بزند، سریع متوجه می‌شوند و اعتراف و عذرخواهی می‌کنند. این استاد دانشگاه با اشاره به داستان آغاز خلقت و لغزشی که پیش آمد، بیان داشت: بعد از آن اتفاق حضرت آدم و هوا خطاب به خداوند گفتند خدایا قطعا ما به خودمان ظلم کردیم. خدایا دست ما خالی است و امیدی جز تو نداریم. اگر لطف نکنی ما زیان کاریم. وی ادامه داد: خداوند لطف کرد و توبه آن‌ها را پذیرفت. اولیا الهی آن‌قدر به این مساله توجه داشتند که گاهی حتی تقصیری هم نداشتند و مشکلی پیش می‌آمد، اول به خود توجه می‌کردند که نکند ما اشتباهی کردیم.

دکتر حسین مظفری ضمن اشاره به داستان پیامبران و پادشاهان عادل، تصریح کرد: این نکته‌ها را اگر در زندگی اجرا کنیم، می‌تواند زندکی ما را متحول کند. فرهنگ پذیرش اشتباه و عذرخواهی در ما ضعیف شده‌است. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی انسان در این نوع موقعیت‌ها قرار می‌گیرد، حب نفس است که نمی‌گذارد انسان اشتباه خود را بپذیرد اما اگر شرایط برگردد، انسان رشد پیدا می‌کند.

در ادامه مراسم برنامه‌های مختلف از جمله قرائت دعای جوشن کبیر و برگزاری مراسم احیا برگزار شد و در پایان عزادارن میهمان وعده سحری مسجد دانشگاه بودند. لازم به ذکر است مراسم احیای شب‌های قدر در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد امام علی دانشگاه برگزار شد.


نظر شما :