مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه برگزار شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۶۹۷ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۶۵۲۳
مراسم احیای دومین شب از شب‌های قدر همراه با مراسم سوگواری شهادت پیشوای اول شیعیان با حضور رئیس دانشگاه، مسئولان بخش های مختلف دانشگاه، دانشجویان، استادان و کارکنان و جمعی از اهالی منطقه دهکده المپیک در مسجد امام علی (ع) دانشگاه برگزار شد.
مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر تقی زاده استاد حوزه و دانشگاه در سخنرانی با اشاره تاریخ شیعه عنوان کرد: معنای اصطلاحی شیعه این است که امام علی(ع) را به‌عنوان جانشین بی واسطه پیامبر می‌شناسند و به امام علی(ع) و خانواده اش عشق می‌ورزند. اکثریت شیعیان به طور قاطع برای امامان خود سه منصب سیاسی، علمی و معنوی قائل هستند. 

وی با اشاره به این‌که اعتقاد بر این است که بعد از پیامبر اداره جامعه اسلامی بر عهده اهل بیت پیامبر است، اظهار داشت: شیعیان معتقدند در تفسیر و تبیین آیات قران، سیره و سنت رسول خدا باید به اهل بیت پیامبر مراجعه کرد. اهل بیت پیامبر و امامان شیعیه مقرب‌ترین اصحاب پیامبر نزد خداوند می‌باشند. اگر کسی می‌خواهد سیر و سلوک داشته باشد باید از این باب برود. این‌ها راه نجات انسان هستند.

دکتر تقی‌زاده با طرح این سوال که آیا واژه شیعه را خود شیعیان ساختند بیان داشتن: واژه شیعه کاربرد قرآنی دارد و در خود قرآن به کار رفته است. قرآن بالاترین متن انسانی است. پیامبر مکرر در احادیثی درباره امام علی(ع) به کار برده است. این استاد دانشگاه تصریح کرد: واژه شیعه جز اختراعات شیعیان نیست. واژه‌ای اصیل که در معتبرترین متون دینی به کار رفته است. اما در دوره پیامبر این واژه رواج اجتماعی نداشته و در اواخر زمان عثمان کاربرد پیدا کرده است. زمانی که محبوبیت امام علی (ع) بسیار افزایش پیدا کرد. بعد از به خلافت رسیدن حضرت امیر رواج اجتماعی پیدا کرد.

وی با اشاره به این که نامه‌های مکرری از حضرت امیر هست که در ابتدای آن می‌نویسد از علی ابن ابی طالب به شیعیانش افزود: با این‌که شیعیه در لفظ جا افتاده بود، اما به لحاظ فرغه جاافتادگی نداشت. امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق(ع) در شکل دادن مذهب تشیع نقش برجسته‌ای دارند. دکتر تقی زاده با اشاره به نقش امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) در ترویج مذهب تشیع، عنوان کرد: شیعیان گمراه بودند. نمی‌دانستند باید مسائل دینی خود را از چه کسی بپرسند. امام صادق(ع) می‌فرماید: شیعه قبل از پدرم امام محمد باقر، با مسائل شرعی آشنا نبودند. وی ادامه داد: بخاطر تلاش‌های امام صادق به ما مذهب جعفری می‌گویند.

این استاد دانشگاه با بیان شاخه‌های تشیع، اظهار داشت: امروزه پنج فرغه بزرگ شیعی داریم که یکی از آن‌ها امامیه است. امامیه دو گروه هستند. گروهی که معتقد به مرجع تقلیدند و درصد کمی اخباری هستند. در ادامه این مراسم خواندن دعای جوشن کبیر و برگزاری مراسم احیا و بر سرگذاشتن قرآن و سینه زنی  نیز برگزار شد و در پایان نیز حضار میهمان وعده سحری مسجد دانشگاه بودند. لازم به ذکر است مراسم احیای شب‌ بیست و سوم ماه مبارک رمضان  از ساعت ۲۲:۳۰ الی ۳ بامداد در مسجد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.


نظر شما :